Permalänk
Medlem

Va borde jag göra? - Internet

Jag ber om ursäkt i förhand för min dåliga kunskap om detta område, och om jag verkar seg på att förstå. Kommer förmodligen hända att jag frågar 2 gånger eller inte förstår vad ni menar, ber om ursäkt i förhand för detta.

Hej! Jag lever med en Huawei B535 router (inget modem, ADSL eller Fiber) som är uppkopplad till mast via 4G. Jag har problemet att om vi är 2 uppkopplade och gör saker på internetet så blir de segt (typ om jag spelar, och någon annan kollar film). Jag bor knappt 1km iväg från min mast, och när jag kollat på en gammal väns hastigheter som bor i området är de betydligt högre än mina. Jag började då kolla på om jag kunde göra saker för att öka mina hastigheter, och detta är vad jag hittat via lite research.

• Köpa ny router? (Många sa att de va 50/50 att de faktiskt ökade mina hastigheter)

• Köpa bättre modem?

• Köpa ny router och använda min nuvarande Huawei som ett typ av modem? (Någon sa detta i en discord server jag är med i, men vet ej om de stämmer.)

Vad skulle ni rekommendera att göra? Finns de någon av dessa saker som kan möjligtvis göra mitt internet bättre? Ligger på en budget på runt 1000kr om ni vill länka något. (Kollade lite på Asus-RT-AC86U och TP-LinkAX10. Ligger båda på 1000kr på elgiganten)

Permalänk
Medlem

Teoretiskt så kan ju en dyrare 4G router ge bättre resultat om den/de inbyggda antennerna i routern är starkare eller stödjer någon bättre 3G/4G standard än den tidigare.

Ett eventuellt lite mer avancerat alternativ är att köpa en kraftfullare antenn som ansluts till 4G routern. Beroende på hur du bor finns det alternativ såsom riktantenner som placeras på tak/fasad (godkännande av fastighetsägare?) och riktas in mot närmsta mast för att förbättra signalen.

Finns det ej möjligheter till fiber hos dig? Är ju i många fall den "enklaste" lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsmo:

Teoretiskt så kan ju en dyrare 4G router ge bättre resultat om den/de inbyggda antennerna i routern är starkare eller stödjer någon bättre 3G/4G standard än den tidigare.

Ett eventuellt lite mer avancerat alternativ är att köpa en kraftfullare antenn som ansluts till 4G routern. Beroende på hur du bor finns det alternativ såsom riktantenner som placeras på tak/fasad (godkännande av fastighetsägare?) och riktas in mot närmsta mast för att förbättra signalen.

Finns det ej möjligheter till fiber hos dig? Är ju i många fall den "enklaste" lösningen.

Okej, vad för typ av 4G router skulle rekommenderas då?

Jag testade köpa en utomhus antenn som jag kunde fästa på balkongen (fastighetsägare går ej med på att fästa ett dyrare alternativ i väggen eller på taket), och de tyvärr gav marginella skillnader (tyvärr tror jag de handlar om att jag ej kommer tillräckligt högt upp med antennen).

Enda möjligheten till fiber hos mig (vad jag vet om) är att gräva upp och sen sätta ner den i marken, tyvärr. (Den kostnaden som privat-person skulle bli dyr vad jag vet om, kan däremot ha fel)