Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig/fryser fast

Hej,
På senare tid har min dator börjat frysa fast, mus & tagentbord reagerar inte men ljud kan fortfarande spelas upp.
Problemet kan uppstå när som helst, utan att några krävande program är igång, en "hard reset" krävs för att få igång datorn igen.

Har kollat temperaturen på mina komponenter och allt verkar vara som det ska.
Jag har även uppdaterat samtliga drivrutiner.

Efter en del sökningar testade jag att köra ett Prime95 test med inställningen:
Smallest FFTs (tests L1/L2 caches, high power/heat/CPU stress) , efter en minut låste sig datorn igen.
Jag har även testat att plocka ut mina RAM-minnen en och en för att se om någon var trasig utan lyckat resultat.

Jag är inte alls kunnig på datorer, så jag hade uppskattat era åsikter om vad som kan vara fel, innan jag investerar i nya komponenter. Eller om ni vet några andra testar jag kan göra för att förhoppningsvis hitta felet?

Min komponenter:
CPU: Intel Core i7 2600K 3.40GHz
Moderkort: MSI P67A-C45
RAM: 2 x Corsair Vengeance 8GB (DDR3, 1600MHz) samt 2 x Corsair Vengeance 4GB (DDR3, 1600MHz) (totalt 24GB)
GPU: AMD Radeon R9 380 Series
Nätaggregat: Corsair TX650

Tack på förhand

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk
Medlem

Problemet verkar ha legat i den senaste drivrutinen för mitt grafikkort som jag laddade ner för några dagar sedan.

Jag testade att ladda ner en äldre drivrutin och datorn har nu inte gått in i Deadlock på några dagar, till skillnad från innan då det skedde flera gånger i timman.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook