Shimmering/Flickering texturer i spel
Tjena!
Jag har lite problem vad gäller texturer generellt i spel. Mitt första problem är att träd, murar med mera laddas sent. Dvs, det kommer upp och har renderat färdigt efter cirka 1-2 sekunder. Oftast när man närmar sig objektet. Det andra problemet är att texturer ser ut som att de glänser och flimrar. Eller så är det bara jag som är helt knäpp.
PC specs:
GPU: Zotac RTX 3080
CPU: IntelCore i10900k
Moderkort: ASUS® ROG MAXIMUS XII HERO Wi-Fi
RAM: 64GB Corsair VENGEANCE RGB PRO DDR4 3200MHz
SSD: 2TB SAMSUNG 970 EVO PLUS M.2, PCIe NVMe
SSD 2: 2TB SAMSUNG 970 EVO PLUS M.2, PCIe NVMe
PSU: CORSAIR 1200W HX SERIES
Processorkylning: Corsair H100i RGB PLATINUM
OS: Windows 10
Jag har testat:
- Alla möjliga inställningar i Nvidia kontrollpanelen, bland annat DSR, FXAA - ingen skillnad
- XMP 2 profil aktiverat - ingen skillnad
- Dra ner på upplösningen - ingen skillnad
- Ominstallerat datorn - ingen skillnad
- DDU på drivrutiner - ingen skillnad
- Windows uppdateringar - ingen skillnad
- Gsync av - Ingen skillnad
- Vsync på - Ingen skillnad
Jag tycker generellt att det känns super konstigt, är det så en del spel är bara? Alla spel jag har testat hittils så har jag detta problemet. Bland annat i Assassins Creed Oddyses, SMITE, Horizon Zero Dawn, Witcher 3, Mafia 3. Alla spel jag har testat hittils har gjort så här för mig, undrar vad detta kan bero på. Har testat de senaste 3 GPU drivrutinerna, men ingen har gjort något skillnad. Jag får inte dessa problem på t.ex filmer, youtube klipp.
Jag ser inget dåligt med temperaturerna i spelandet, det går fint där. Kan det vara en defekt PSU kabel? Jag har en PSU kabel som går till mitt GPU. Mitt gpu har 6 x 2 pin. Min kabel har då 2 x 6 +2. Kan det vara att 1 kabel är för lite? Eller gör det någon skillnad?
Klipp som stödjer mitt problem: (Exakt likadant för mig)
https://youtu.be/m1cbebogFD4?t=65
https://youtu.be/ytNZyuk2Iew?t=288
https://youtu.be/U-bKsg8lm2k?t=19
Någon som vet några lösningar?