Inget skydd över processor sockel.

Permalänk
Medlem

Inget skydd över processor sockel.

Mitt nya moderkort levererades utan skydd över processorsockeln.
Är det vanligt nu för tiden?
Jag tycker att det är irriterande, jag vill ha sockeln skyddad tills att processorn ska monteras.

ASUS ROG Strix X570-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Mitt nya moderkort levererades utan skydd över processorsockeln.
Är det vanligt nu för tiden?
Jag tycker att det är irriterande, jag vill ha sockeln skyddad tills att processorn ska monteras.

ASUS ROG Strix X570-E

Vet inte hur det är med AMD, men när jag monterade min nya dator för några månader sedan var det ett skydd, Dock är detta Intel.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Det behövs inget skydd i AM4-sockeln då det inte finns pinnar.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Mitt nya moderkort levererades utan skydd över processorsockeln.
Är det vanligt nu för tiden?
Jag tycker att det är irriterande, jag vill ha sockeln skyddad tills att processorn ska monteras.

ASUS ROG Strix X570-E

Så länge det inte är en LGA sockel så har de väl aldrig suttit ett skydd över sockeln.

AM4 är en PGA så finns det ju egentligen ingenting att skydda, inga ben som kan böjas eller liknande. Så det är normalt.

Permalänk
Viking
Skrivet av RCA56:

Mitt nya moderkort levererades utan skydd över processorsockeln.
Är det vanligt nu för tiden?
Jag tycker att det är irriterande, jag vill ha sockeln skyddad tills att processorn ska monteras.

ASUS ROG Strix X570-E

AMD-moderkort har aldrig levererats med socket-skydd eftersom de har PGA (pinsen på processorn). Viktigare på Intels moderkort då de har LGA.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

OK tack för svaren! Märks att man är FD Intel fanboy.

Det satt några fästen för kylare på moderkortet som jag tog bort och så ramla något skräp ner från skruvmejseln, liten svart sak som landa nära sockeln. Kunde ha ramlat rakt ner i någon av kontakterna. Hatar sånt. Får vara extra försiktig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

AMD-moderkort har aldrig levererats med socket-skydd eftersom de har PGA (pinsen på processorn). Viktigare på Intels moderkort då de har LGA.

Nja.. kör du Threadripper så är det ju skydd för där kör de LGA.

Permalänk
Skrivet av RCA56:

OK tack för svaren! Märks att man är FD Intel fanboy.

Det satt några fästen för kylare på moderkortet som jag tog bort och så ramla något skräp ner från skruvmejseln, liten svart sak som landa nära sockeln. Kunde ha ramlat rakt ner i någon av kontakterna. Hatar sånt. Får vara extra försiktig.

AM4 Sockeln är inte ömtålig. Det du ska vara extra försiktig med är själva processorn eftersom du lätt kan böja till någon av pinnarna. Och när du ska ta loss en kylare från en PGA sockel (ex AM4) är det smart göra en vridande rörelse och inte bara rakt ut från sockeln för då kan processorn följa med ut. Det är oftast ingen fara men det är en onödig risk att ta.

Om du böjer någon pinne kan man ofta rädda det ganska enkelt om man är försiktig med ex ett rakblad. Har fått i ordning på flera äldre processorer med den tekniken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Viking
Skrivet av anon2110:

Nja.. kör du Threadripper så är det ju skydd för där kör de LGA.

Du fattar vad jag menar.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donnerstal:

Du fattar vad jag menar.

Jo, jag fattar. Men tänkte på alla andra som då kan få för sig att AMD bara kör PGA.