Permalänk
Medlem

Kvalite TP-Kabel?

Vad ska man satsa på för kvalité på TP kabeln vid installation?
Tror jag kör på Kat6 istället för Kat6A, finns nästan bara skärmad Kat 6A, och dom få UTP jag hittar ställer till med samma problem och det är diametern på kabeln. Har tänkt dra 2st i ett Ø20 flex med innerdiameter ca 14mm. På något ställe tänkte jag tom prova få med mig antenn kabeln så det blir 3st i samma rör. Läst om folk som dragit i 2st TP i 16 rör men det kanske är just rör men större och slätare insida. Jag har fortfarande taket öppet så kommer åt alla slangar där, om jag behöver lossa för att öka radien. Nå till saken, av dom Kat 6 kablar jag fltrerat fram lutar det nu mot Gigamedias E/X/-Slim
E har "bara" AWG24 men tål lite snävare radier än X och G. Skillnad mellan X och G verkar endast vara ytterdiametern där G är tjockare men 6,2mm, båda AWG23 och G finns på RiB trumma vilket är ett + men inget måste.
Så vilken kabel ska jag välja?
Hade jag vetat att G-Slim går i, tom med Antennkabel hade jag kört på den, men AWG24 kanske är good enough även för framtida bruk, dom flesta kablarna blir ca 7m då switchen blir väldigt centralt placerad, några PoE enheter (AP, kameror och dörrrklocka om jag hittar någon)

Länkar ifall någon vill kolla närmare
E-Slim
X-Slim
G-Slim

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk

tycker inte någon av dem borde va nå problem att få igenom 3 st i ett 20mm rör. antar att antennkabeln har i runda slängar samma diameter.

en i kablarna bra förankrad dragfjäder och mycker smörjmedel bara så borde det inte va så svårt såvida du inte ska passera typ 35 böjjar på röret.

och givetvis en polare i änden som hjälpmatar på kabeln från det hållet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska inte vara nå problem med 3st i 20s slang så länge det inte är för skarpa böjar

Permalänk
Medlem

Ok, det låter ju riktigt lovande. Som sagt handlar det om ca 7m och som mest 2 böjar. Där jag går från vägg till tak (en vägg) blir skarpaste böjen, den andra eller båda har stor radie (flera dm). Kom på att jag har någon antenn kabel liggandes, ska nog göra ett prov och ser hur det ser ut med 2-3st o en rörstump.
Har ingen erfarenhet av att dra in TP kabel, endast lösa FK men med gott om utrymme. Däremot har jag dragit i pex i tomrör och där snackar vi friktion, har använt mig av en 1,5FK som dragtråd och en simultan push-pull har många gånger varit nödvändig för att inte fastna. Ska bli spännande att genomföra detta projekt. Beställer nog en 305m rulle senare i veckan.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81