Sony uppges återvända till mindre telefoner med Compact-familjen

Permalänk
Melding Plague

Sony uppges återvända till mindre telefoner med Compact-familjen

Den som besväras av att dagens telefoner är för stora får en gnutta hopp då Sony uppges lansera nya Xperia Compact-modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Äntligen! Helt fantastiska nyheter! Bedrövligt att det inte finns fler telefoner för folk med normalstora händer. Jag har XZ1 Compact och är nöjd med den men skulle vilja gå upp till 1080-skärm åtminstone.

Permalänk
Medlem

Allt över 5tum är för stort!

Ge mig en 5tumare med ok kamera, gärna vatten o slagtålig, samt ett batteri som utan problem räcker 2-3dagar....

Kombinera denna hårdvara med ett OS fritt från allt vad Google, Apple och MS heter så vore lyckan total.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Välkommet helt klart, än bättre om det var 100% skärm.
Tyckte 5tum vara MEGA stort när de kom. Nu har jag en 6.2tum som jag tycker e helt ok...

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Gillar Sonys telefoner, speciellt Compact, och har haft ett par Compact nu, samt en X Performance som inte var så mycket större.

Kommer aldrig köpa en jättetelefon.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Toppen! Bra med android-alternativ till iphone 12 mini så att man inte känner att man måste köpa apple för att få en kompetent nätt telefon. Det var väl bara en tidsfråga innan det skulle komma mindre telefoner, men lite onödigt lång tid kan man tycka...

Permalänk
Medlem

Kul att se pixel 4a få lite konkurrens i kategorin kompakta androidtelefoner. Har aldrig förstått mig på stora telefoner som inte får plats i fickan.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem

Härligt! Jag har önskat det länge. Senaste processorn, liten, helt platt skärm utan kurvade sidor, skärm som täcker hela mobilen och ingen kameraflärp. Och 3,5-jack.

Har alla de sakerna idag förutom liten skärm.

Och gärna en baksida av ett viktlöst material som plast så att den väger mindre!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Neeej. Jag har ju inte trott på ryktena men nu rapporteras dom på flera håll. Jag har ju precis "tvingats" köpa en Xperia 5 II.
Skulle lätt byta ner mig. Har haft 5II i en månad ca. Och jag reder inte ut att hantera den med enbart en hand. Har i alla år använt en hand till telefonen. Så det är en stor omställning för mig personligen nu.

Permalänk
Medlem

Jag fick tyvärr överge min xz1 compact på grund av minnesbrist men helt klart den skönaste telefonen jag hållit i någonsin... varm och go (plast), bra grepp och lagom stor!

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande på en Z5 Compact, den fungerar fint för mina ändamål och är lagomt stor. Den har en 4.6" skärm men ganska stora kanter, mäter man hela mobilen på diagonalen så är den 5.5". Så en ny Compact-modell med större skärm men liknande yttermått skulle vara en intressant uppgradering.

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen!

Börjar bli dags att fundera på en ersättare till min OP5 för den lär inte leva för evigt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min Sony Xperia 5 II som jag köpte för inte så länge sedan. Det släpptes samtidigt en lite billigare Oneplus 8T med ungefär samma hårdvara, men ångrar inte valet. Den långsmala skärmen gör att den är väldigt skön att hålla i. Sony må vara små på mobilmarknaden, men jag är nöjd kund.

Permalänk
Medlem

Diggade Compact. Hade Z1C och Z5C, men kände mig jämt tvungen att roota de lurarna. Samt att uppdateringar alltid dröjde så. Sedan bytte jag märke efter cirka 2 år med Z1an och säg 4 med Z5an.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TM:

Kul att se pixel 4a få lite konkurrens i kategorin kompakta androidtelefoner. Har aldrig förstått mig på stora telefoner som inte får plats i fickan.

hur är Pixel 4a kompakt?

Permalänk

Tillgång och efterfrågan. Jag hör ofta det talas om olika prisönskemål så de borde egentligen göra 2 modeller. Men om den ena säljer bra så kanske fler. Sony Xperia XZ2 kostade enligt mobil.se 6000kr när den var ny och för många är det för mycket. Jag tror att små mobiler som kostar som en liten iPhone får det tufft, då en stor del av målgruppen dessutom gillar iPhones.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Tråkigt att det skett så liten utveckling på tre år. Man vill ha en liten telefon, inte en liten skärm. Skärmkanterna är ju enorma, men det är ju hur det sett ut för Sony tidigare också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Tråkigt att det skett så liten utveckling på tre år. Man vill ha en liten telefon, inte en liten skärm. Skärmkanterna är ju enorma, men det är ju hur det sett ut för Sony tidigare också.

Jag tänkte likadant. Sedan tänkte jag att bilderna som visas nog är mobilen från 2018 och har inget med den kommande att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänkte likadant. Sedan tänkte jag att bilderna som visas nog är mobilen från 2018 och har inget med den kommande att göra.

Jag tyckte mobilen på bilden verkade lite stor med tanke på att den är 153mm lång också, och insåg att mobilen på bilden inte ens är en XZ2 Compact utan en vanlig XZ2 (jag har skickad in en rättning)

Permalänk

Bra det , köpte xz2 compact när den kom. Gillar storleken .vill man ha större kan man ha padda.

Permalänk
Medlem

Jag skaffar gärna en smidigare telefon. Köpte 6.5tum senast och den är lite störande stor. Sticker nästan ur fickan på vissa Jeans och är rätt klumpig överlag. Om den inte har topprestanda bryr jag mig inte så mycket om. Jag tycker de flesta moderna telefoner är rätt så tillräckligt snabba för att klara av surf, google maps och lite annat jag brukar det till iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Välkommet helt klart, än bättre om det var 100% skärm.
Tyckte 5tum vara MEGA stort när de kom. Nu har jag en 6.2tum som jag tycker e helt ok...

HTC hade en telefon med 4.5 tum som var galet stor på sin tid. Hur kan 5.5 anses vara litet ??

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

En ny X10 mini kanske?

Permalänk
Medlem

Intressant!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt. För mig som aldrig spelar eller ser på film/video på telefonen vore en tunnare variant av XZ2 Compact perfekt.

Permalänk
Skrivet av moire:

HTC hade en telefon med 4.5 tum som var galet stor på sin tid. Hur kan 5.5 anses vara litet ??

Håller med, c:a 5 tum fast smalare ratio skulle göra telefoner mer "hållbara". Mindre flytta runt dem i handen med risk för tapp för att nå. Kanske är en strategi precis som att inte skicka med ett skal för 1kr och täcka dem i glas...

Sony gör bra telefoner. Första Xperia var en mycket bra telefon och nästan perfekt formfaktor, bara 5mm smalare skulle passa de flesta.

Ska vi få bort kamerabumpen också genom att göra telefoner tjockare så det inte blir för trångt för batterierna. Verkar som de flesta ledande tillverkare experimenterar och kollar efteråt, medan smärre konkurrenter lyssnar mer på behov och önskemål.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Ericsson T28s
Det var tider det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Hedersmedlem

YAY! Då kanske jag ska försöker hålla liv i min nuvarande Z3 Compact ett litet tag till. Inga av dagens telefoner verkar ju vara mindre än 6", och glasbaksida är som gjort för att gå sönder. Så länge inte batteritiden blir avsevärt sämre så ser det ut som en lockande mobil.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av maweric:

Ericsson T28s
Det var tider det.

Ja vilken klump det var, det var så skönt när T39 kom.
Undrar om de nu också får plats med ett rejält batteri som håller över en vecka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man kan anpassa sina telefoner efter svenska klimatet är jag nöjd.

Skaffade en Xperia Z1 som efter två veckor fick ett batteri svullet. Tog in den för reparation; fuktskada.. jaha? "Har du haft den utomhus när det vart kallt ute?" (under vinterhalvåret)

Jag: Ja i fickan och sedan tagit upp den för att kolla busstider och skicka sms typ.
Han: Ah den är inte anpassad för svenska klimat; tyvärr går det inte på garantin då.

Så var det med det :/ Kul när man köpte ett "flaggskepp" då.

Klagade direkt till Sony också, men fick ju samma dåliga respons där.