Hur ska jag koppla Nvidia Shield + TV + Soundbar?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag koppla Nvidia Shield + TV + Soundbar?

Hej,

Jag har köpt en ny tv och en soundbar, båda stödjer Dolby Atmos och tvn har eARC.

TV: https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/xh90-series/spec...
Soundbar: https://www.sony.se/electronics/sound-bars/ht-x8500

Soundbaren har två HDMI-portar: HDMI In och HDMI Out (eARC). Och tvn har fyra HDMI-portar där en av de är eArc-porten.

Det jag undrar är hur jag ska koppla dessa för att få ut Dolby material från Shielden till soundbaren?

Alternativ 1;
Shield -> TV vanlig HDMI -> TV eARC HDMI -> Soundbar HDMI Out (eARC)

Alternativ 2;
Shield -> Soundbar HDMI In -> Soundbar HDMI Out (eARC) -> TV eARC HDMI

Jag har googlat men ju mer jag läser på olika forum desto mer osäker blir man.

Tack!

Permalänk
Medlem

Då båda enheterna har Earc så spelar det ingen roll igentligen. Både 1 och 2 ska/bör ge full atmos och av jag såg om baren även vision.

Med det sagt brukar man koppla nr2 om man kör med reciver.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Lånar tråden lite...

Jag kör också Shield med Samsung TV och Yamaha soundbar.

Jag kopplar en optisk kabel mellan TV och soundbar. Sedan HDMI mellan Shield och TV. Jag får ju ljud i grejerna, men är det "korrekt" kopplat eller går jag miste om något?

Visa signatur

Asus TUF B-450 Plus Gaming - Ryzen 5 5600
X - XFX Radeon 6600 XT - 16GB RAM - Samsung SSD 840 500GB - Seagate HDD 500GB - Cooler Master Hyper 212 - 144Hz Skärm - Windows 10

Permalänk
Medlem

Alternativ 2 skulle jag köra på. Jag kör så i dagsläget. Det är ju onödigt att ljudet ska behöva gå igenom TV:n till soundbar när din Shield kan skicka ljudsignal direkt till soundbar. Se bara till så att PCM är vald under ljudformatsinställningarna på din Shield. Jag har märkt problem med att ljudet är lite ur synk när jag har kopplat så att ljudet först skickas till TV:n och sedan till soundbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martyyyyy:

Lånar tråden lite...

Jag kör också Shield med Samsung TV och Yamaha soundbar.

Jag kopplar en optisk kabel mellan TV och soundbar. Sedan HDMI mellan Shield och TV. Jag får ju ljud i grejerna, men är det "korrekt" kopplat eller går jag miste om något?

Okej. Ja om om det inte är så att du kan använda hdmi i/till soundbaren så är toslink näst bäst.
Vad exakt är det för bar och tv tu har? Finns ju några att välja på liksom

Skrivet av ZamSha:

Alternativ 2 skulle jag köra på. Jag kör så i dagsläget. Det är ju onödigt att ljudet ska behöva gå igenom TV:n till soundbar när din Shield kan skicka ljudsignal direkt till soundbar. Se bara till så att PCM är vald under ljudformatsinställningarna på din Shield. Jag har märkt problem med att ljudet är lite ur synk när jag har kopplat så att ljudet först skickas till TV:n och sedan till soundbar.

Tror du missade datumet på första inlägget, och inte läst det som är åvanför ditt

Jag säger tvärt om angående PCM. Bitström och pasthru är det som är bäst om den ljudenhet man har stödjer det ljudformat som används.

PCM= Skälva spelaren (i det här fallet Nvidia scheld) sköter avkodningen av ljudet och skickar det vidare.
Fördelen är att det kommer alltid komma ljud.
Nackdelen är att det är sällan så bra som det kan vara och det går inte att få True HD Atmos och DTSX för det finns inte plats helt enkelt.

Bitström= Man skickar skälva ljuddatan orörd vidare till nästa enhet som kan vara tv eller reciver/ljudlipa som gör avkodningen. Är det tv så bär den stå på bitström/pasthru och helst vara kopplad med hdmi arc/earc till ljudenheten. Är ljudenheten först så behöver man inte göra något mer.
Fördelen med Bitström är att man kan få det bättre större ljudformaten då ljuddatan tar mindre utrymmen man får också fördelen att resivern/lipan vet vad det är för ljudsignal den får, och troligen är/gör recivern/baren (som är ju byggda just för det) ett bättre jobb i att avkoda ljudet.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/hembio/begrep...

Så Använd Bitström så mycket som det går! Då det är det oftast bättre sättet att skicka ljud till reciver/ljudlimpa på

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag säger tvärt om angående PCM. Bitström och pasthru är det som är bäst om den ljudenhet man har stödjer det ljudformat som används.

Haha oj, menade tvärtom, att PCM inte skulle vara på. Jag har en Mi Box. Jag kan välja mellan PCM eller AUTO. Ljudet är skit i PCM läge då boxen bara avkodar allt till 2.0 ljud vilket man såklart inte vill ha på 5.1 soundbar som jag använder.