Permalänk
Medlem

Kylning och RAM till 5800x-5900x

Hej.

Köper sakta in saker till ett bygge som ska bli av... någongång. Har ett 6800XT som jag lyckades få ta i förra veckan, och ett MSI MAG B550 Tomahawk.

Processor blir antingen 5900x, eller ev. 5800x om jag får slut på tålamod & tillgången är bättre.

Åsikter går isär väldigt om man ens ska försöka luftkyla dessa monster-processorer. Noctua's NH-D15 och NH-U12A rekommenderas av vissa, Dark Rock 4 Pro och Scythe Fuma 2 av andra. Medan ytterligare några säger att luft inte räcker här, AIO är enda vägen ut för att inte throttla.

Jag lutar mot Scythe kylaren ovan, då den är lite lägre än Noctua, så det ger större valmöjlighet bland chassin, men verkar ändå kyla ok jämfört med konkurrenterna.

Men, utan att ha allting här. En maffig CPU-luftkylare och ett 2.5-slots (?) 6800XT.
Kan man på något sätt bekräfta att det fysiskt får plats på moderkortet?

RAM är en djungel för mig. Tänkte köra på 64GB, lite för framtidssäkerhets skull, och lite för skojs skull. Efter att ha Googlat lovordas G.Skill, och deras Trident-serie.
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3200MHz 4x16GB (F4-3200C16Q-64GTZN) ( 16-18-18-38, "Samsung 5WC")
Nuvarande tanke är att 3200MHz borde inte ställa till problem med kompatibilitet, särskilt inte just dessa då de är med i moderkortets QVL. Samt tillsammans med ok timings kanske de presterar ok... eller?
Kan jag skära ytterliggare i hastighet/timings utan att märka gigantisk skillnad?

Har frågat om några av dessa sakerna i olika trådar och fått lite hjälp på traven, men tänkte samlar ihop frågorna och ser var jag hamnar.
Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Följer för lärdom.

Permalänk
Medlem

En Noctua DH-15 slår de flesta AIOs (-:

Permalänk
Medlem

Computersalg var den enda butik som hade Scythe-kylaren i lager. Proshop har okänt leveransdatum och hos Amazon finns den bara hos 3e-parts säjare med lång leveranstid. Såg att antalet i lager tickade nedåt, så slog till på den. Borde fungera helt ok.

Medan info om Ryzen 5000 och Scythe direkt tillsammans inte är så vanlig, här är några av trådar/reviews som övertygade mig:

"If you plan on using the R9 5900X on stock clocks for gaming or productivity the Fuma 2 should be an excellent choice. " - Levvvel.com: 7 Best CPU Coolers For Ryzen 9 5900X
"Overall performance is on par with the Noctua NH-U12A" - Techpowerup: Scythe Fuma 2 Review
"It's the same wattage as the 3600x, so I'm sure it's fine." - Scythe Fuma 2 enough for 5900X?
A praise post for the Scythe Fuma 2
3900X cooled by the Scythe Fuma 2

Skrivet av KRÖNK:

Följer för lärdom.

Börjar bli ett antal trådar jag följer vid detta laget, i hopp om att just tjäna in några lärdomar

Skrivet av Grobar:

En Noctua DH-15 slår de flesta AIOs (-:

Verkar vara en väldigt vanlig åsikt. Och jag tror dig, Noctuas saker ser verkligen ut att vara topp-notch.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Jag kör en noctua DH-15 på 5950, med endast en fläkt, och har hittills inte märkt några problem. Ju färre rörliga delar desto färre felkällor :).

Permalänk
Medlem

Får inte ihop det här med 64GB RAM. Kanske någon kan låna lite tips.
Som jag förstår det, är det alltså "enklast" att driva 2x32, i varsin kanal, i stället för 4x16, med tanke på att det senare blir Quad Rank.
Gick igenom hela QVL för MSI MAG B550 Tomahawk, och alla 64GB-uppsättningar av RAM listade var 4x16, inga 2x32.
G.Skill's RAM Configurator listar några 2x32 som ska fungera med moderkortet.

Hur ska man ställa sig till sådana här listor, är dem den enda sanningen, eller mer som hjälp på traven?
Borde 4x16 fungera i angiven hastighet om MSI listar det i sin QVL?

--

Och tack @Bilen för input. Misstänker att en ordentlig luftkylning ska räcka långt

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Tror jag börjar tappa verklighetsförankringen sakta här. Någon som vill dra till med en reality check för RAM? Är det verkligen ett träsk av inkompatibilitet, eller kan man välja något och köra hårt?

Har försökt jämföra, läsa och pussla. Håller fortfarande fast vid att försöka hamna på 64GB, om det är realistiskt.
Gjorde ett ark av vilka minnen som finns i MSI's QVL, för mitt moderkort. Och sedan även från G.Skill och Crucial som själva har en QVL.

(länk)

Detta är ett urval av dem.

Översta G.Skill, 3200C16 finns på både moderkortets och G.Skills QVL, men har Samsung C-die, som är sämre än B..?
För ungefär samma pengar får man 3466C16 Kingston med B-die, där enda säkerheten moderkortets QVL.
Ett par hundralappar nedåt ligger Corsairs 3200C16 med vad som ska vara B-die.
Och uppåt ligger 3600C16/17/18

För att saker "bara ska fungera", kan det gå fel med de relativt "billiga" Corsair?
Kan det vara för tungt att driva 64GB i högre hastighet på ett B550, trots att det listat som kompatibelt i QVL?
Finns det ens en märkbar prestandaskillnad mellan 3200C16 och 3600C16?

Jag tog mig nog vatten över huvudet genom att försöka läsa mig till något som "ska fungera". Borde ha köpt något på måfå och försökt löst problemen som de kom.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Arctic Freezer II 360 ligger väldigt bra till i benchmarks, samt att den kyler VRM samtidigt. Kolla upp den. Kostar runt 1100kr.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mattedatten:

Hej.

Köper sakta in saker till ett bygge som ska bli av... någongång. Har ett 6800XT som jag lyckades få ta i förra veckan, och ett MSI MAG B550 Tomahawk.

Processor blir antingen 5900x, eller ev. 5800x om jag får slut på tålamod & tillgången är bättre.

Åsikter går isär väldigt om man ens ska försöka luftkyla dessa monster-processorer. Noctua's NH-D15 och NH-U12A rekommenderas av vissa, Dark Rock 4 Pro och Scythe Fuma 2 av andra. Medan ytterligare några säger att luft inte räcker här, AIO är enda vägen ut för att inte throttla.

Jag lutar mot Scythe kylaren ovan, då den är lite lägre än Noctua, så det ger större valmöjlighet bland chassin, men verkar ändå kyla ok jämfört med konkurrenterna.

Men, utan att ha allting här. En maffig CPU-luftkylare och ett 2.5-slots (?) 6800XT.
Kan man på något sätt bekräfta att det fysiskt får plats på moderkortet?

RAM är en djungel för mig. Tänkte köra på 64GB, lite för framtidssäkerhets skull, och lite för skojs skull. Efter att ha Googlat lovordas G.Skill, och deras Trident-serie.
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3200MHz 4x16GB (F4-3200C16Q-64GTZN) ( 16-18-18-38, "Samsung 5WC")
Nuvarande tanke är att 3200MHz borde inte ställa till problem med kompatibilitet, särskilt inte just dessa då de är med i moderkortets QVL. Samt tillsammans med ok timings kanske de presterar ok... eller?
Kan jag skära ytterliggare i hastighet/timings utan att märka gigantisk skillnad?

Har frågat om några av dessa sakerna i olika trådar och fått lite hjälp på traven, men tänkte samlar ihop frågorna och ser var jag hamnar.
Tack på förhand!

Skulle hellre köpt ett set med stickor på 2*32 GB.
https://www.prisjakt.nu/c/ddr4-minnen?1170=26016%7C27790&6019...

Noctua NH-U12A tycker jag är jäkligt fin, kyler bra utan att bli stor och klumpig.
Jag kyler min R9 5900x med mindre än så, En gammal Noctua 12, som fick en likadan fläkt som NH-U12A, skall du inte överklocka behöver du inget fantastiskt.

Min kylare har fyra heatpipes NH-U12A har sju, skulle jag köpa nytt skulle det bli en NH-U12A, men det kändes synd att slänga min gamla.
CPU:n kommer upp i knappt 75 grader under en 10 minutersrunda Cinabench 23.
#18812496

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Arctic Freezer II 280 kör jag på en 5900X. Grymt nöjd! Var beredd på att den är tjock dock, inte "standard"-tjocklek. Så mät i chassit innan beställning. Gamers nexus gör en recension på den och resultaten är riktigt bra.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266993

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Arctic Freezer II 280 kör jag på en 5900X. Grymt nöjd! Var beredd på att den är tjock dock, inte "standard"-tjocklek. Så mät i chassit innan beställning. Gamers nexus gör en recension på den och resultaten är riktigt bra.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266993

Är den tyst?
Jag håller sakta men säkert på att planerar/köper in delar till ett nybygge. Kommer köra en 5900x jag med. Målet med burken är att den ska vara så tyst som möjligt

Permalänk
Skrivet av fille182:

Är den tyst?
Jag håller sakta men säkert på att planerar/köper in delar till ett nybygge. Kommer köra en 5900x jag med. Målet med burken är att den ska vara så tyst som möjligt

Beror ju lite på vad du kör kurva för fläktarna men i upp till 1000rpm hör jag den knappt när den står på golvet, och då är det ett mesh chassi. Över det låter det lite men det för ju alla kylare/fläktar. Pumpen är knäpptyst, iaf med frontmonterad med slangarna nertill. VRM kylningen hörs om man stoppar in huvvet i chassit men absolut inte utanför.

Gamers nexus ställer den mot andra vatten/lyftkylare och den håller sig bra på temperatur och ljud fronten.

Det är Arctic Freezer P14 fläktar som är hyllade typ överallt på nätet.

Permalänk
Medlem

Kul med lite liv i tråden!

Jag köpte till slut Scythe Fuma 2 som kylning. Mest som säkerhet att RAM får plats. Tror den kostade 650kr eller något på Black Friday. Fick även tag på en 5900x hos NetOnNet till slut.

Sedan körde jag hårt på moderkortets QVL. Där fanns endast 4x16GB alternativ för 64GB. Sagt och gjort slog jag till på CMW64GX4M4C3200C16. Hade problem med icke-beta bios som var 2 månader gammalt, men efter att ha uppgraderat till senaste bios rullar dem på fint i 3200MHz. Tack igen tellus82 för input!

Rent fysiskt, Fuma 2 var rätt beslut. Det var inte mycket marginal att spela på med så höga minnen...

Har visserligen inte benchat systemet under längre tid. Chassit jag har är inte av bästa luftflödes-typ, men det ska göras någongång. Änsålänge har jag mätt ett max på 85 grader vid belastning på CPUn.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?