Permalänk

LCD eller OLED?

Jag har en drygt tio år gammal Panasonic plasma TV på 46". Den fungerar fortfarande mycket bra och har som jag tycker också mycket bra bild med fin svärta. Funderar dock på att pensionera den och ta ut den till sommarstugan.
Ny TV behöver införskaffas och storleken 55" borde vara lagom. Vi tittar mest på TV och film, inget spelande.
Ska man välja vanliga LCD eller OLED? Det skiljer ungefär en faktor två i pris. Är det värt dubbla priset att välja OLED eller duger vanlig LCD lika bra?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Det blir äpplen och päron om du jämför LCD mot OLED i olika prisklasser. Jag tycker att @laxpudding uttryckte det bra när han förklarade att LCD finns i alla möjliga utföranden, från budget- till lyxklass, medan OLED idag endast finns i den övre mellanklassen och uppåt. I slutänden blir det upp till din plånbok, men jag personligen skulle sikta på att köpa en OLED-baserad modell eftersom jag anser att bilden blir såpass mycket bättre med oändlig kontrast och svärta.

Ta en titt i den stora tv-guiden!

https://www.sweclockers.com/artikel/30583-tv-guiden-for-2020-...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

OLED är ju en teknik som är mycket närmare plasma än LCD och man får även en mer plasma lik bild än LCD lik bild med en OLED.
Vilket gör att JAG hade gått på OLED då jag sitter på en 9-11 år gammal plasma.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!