10 år sedan sist jag byggde en dator - behöver hjälp med komponenter

Permalänk
Medlem

10 år sedan sist jag byggde en dator - behöver hjälp med komponenter

Hej på er,

Senast jag byggde en dator så var året 2011 och nu är det dags igen. Jag ska slänga ut mitt gamla Antec Ninehundred chassi och föråldrad hårdvara för nu ska jag köpa nytt. Så med tanke på att det var så länge sedan jag byggde en dator behöver jag lite guidning.

Jag tycker mig ha en bra bild över vilken processor jag ska välja - antingen Ryzen 5 5600 eller Ryzen 7 3700 verkar vettigt utifrån recesioner. Sedan när det kommer till GPU blir det genast väldigt svårt, då det är sådan stor diff i pris och jag vet inte vad som är för lite/lagomt/för mycket. Då jag söker så verkar det onekligen som att Nvidia 3070 är en klar kandidat eftersom pris för effekt verkar vara väldigt bra - synd bara att kortet kostar så mycket. Det som gör mig osäker på är om jag egentligen behöver detta kort då jag inte kommer att spela på 1140p, utan jag har en 27" 1080p 144hz som jag troligen behåller ett år till. Spelar mycket singleplayer där jag hoppas kunna maxa grafiken och sedan hoppas jag kunna köra senaste BF/COD med hög grafik också.

Utifrån detta hoppas jag få svar på:

  • Resonerar jag bra kring processorvalet eller finns det något annat jag borde tänka på?

  • Om jag inte köper 3070 så ser jag ingen klart 2:a val, vilket kort skulle du i så fall rekommendera?

  • Övrigt?

Länk till varukorg som jag påbörjat

Kunde ej länka bild
Permalänk

Sitter lite i samma sits som dig.
Enda jag kommit fram till är att i5 10600k är att föredra över samtliga ryzen 3000 serien om man kollar på benchmarks, och om datorn mestadels används till gaming.
5600x är bättre än 10600k, om man kan tänka sig att vänta tills den kommer in på lager igen, verkar vara långa köer hos samtliga återförsäljare.
Fan, känns svårt att välja datordelar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Sitter lite i samma sits som dig.
Enda jag kommit fram till är att i5 10600k är att föredra över samtliga ryzen 3000 serien om man kollar på benchmarks, och om datorn mestadels används till gaming.
5600x är bättre än 10600k, om man kan tänka sig att vänta tills den kommer in på lager igen, verkar vara långa köer hos samtliga återförsäljare.
Fan, känns svårt att välja datordelar idag.

Okej vad intressant, får kolla upp detta för det hade jag missat. Prisbilden på 10600k var bättre också. Tack för tipset!

Hade inte riktigt tänkt på att 5600x var så pass slutsåld. Min förhoppning var att fynda nu på Fredag och bygga ihop riggen kommande vecka så det kanske inte går att köpa 5600x om väntetiden är mer än någon vecka i alla fall för min del.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad slutsålt mycket är just nu. Det blir nog att sitta uppe ikväll och försöka fynda på Rean av det som finns kvar.