Köpråd TV, Samsung Q90T 4K eller Q800T 8K?

Permalänk
Medlem

Köpråd TV, Samsung Q90T 4K eller Q800T 8K?

Har tänkt köpa mig en ny 75" TV nu och är inne på Samsungs QLED.
Om man inte stirrar sig helt blind på priset, vilken skulle man ta av dessa två som nämns i rubriken?
Är det någon större skillnad i kontrast/ljus/bildkvalitet på dessa utöver 4K mot 8K upplösning?

Läser jag på Samsungs hemsida får jag fram följande skillnader:

Rubrik:-----------------------------Q95T 4K---------------------------------------------Q800T 8K
Micro dimming:--------------------Ultimate UHD Dimming Pro------------------------Ultimate 8K Dimming Pro
Object tracking sound:------------OTS--------------------------------------------------OTS+
Ljudeffekt:-------------------------60W--------------------------------------------------70W
Ex-Link (RS-232C)-----------------1-----------------------------------------------------(Finns ej här)
Max ljusstyrkeförhållande:--------66%-------------------------------------------------72%

Det är dessa skillnader jag hittar. Är det något man kommer märka av om man tar den sämre? Verkar som 8K tvn har lite bättre här, utöver att den inte har RS-232C, vad nu detta är?
Jag har inte direkt något behov av 8K egentligen, men om man ändå ska slå till på en ny TV som jag kanske har i 10 år som min nuvarande så kan man lika gärna köpa lite bättre med en gång tänker jag.
Någon som kan guida mig åt rätt håll?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Tillkalla tv-gurun för vettiga svar! @Laxpudding

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Har du läst igenom Swec guiden ?