Gamingdator BF hoppas på input av expertis gudar :)

Permalänk
Medlem

Gamingdator BF hoppas på input av expertis gudar :)

Har två versioner. En med amd kort och en med Nvidia kort. Vill ha en dator till wow, apex, sims4 samt framtida spel med bra upplösning. Är det jättestor skillnad mellan dessa eller klarar man sig långt med amd varianten? Min budget med skärm får inte bli mer än 15k. Kan inte mycket om delar så har ni input om dom så vänligen dela med er

Amd kort

Nvidia Kort

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett 5700 XT med en Ryzen 5 3600 och jag snuddar på Ultra i de flesta nya spel i 1440p, jag skulle säga att kortet duger fint idag, om 2 år ser det annorlunda ut. Hur som helst tycker jag inte att 4000 för ett 5700 XT i dagsläget är prisvärt.

Permalänk
Medlem

RTX 3070 är klart bättre än RX 5700XT, men 5700XT kortet räcker rätt långt det med.
För spel i 1080p duger bägge korten mer än väl.
För spelande i 1440p så kan 5700XT få en aning problem att hänga med om du fläskar på rejält med grafikinställningarna i tyngre spel, medan 3070 inte bör ha några som helst problem att hänga med.
Spelar du i 4k så vill du helst ha ännu snabbare grafikkort.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Tror inte jag kommer köra 1440 just nu men kanske i snar framtid. Jag vill inte behöva byta dator igen om ca 3år för att den inte orkar dom nya spelen dock. Men dessa paket går bra ihop tycker ni?

Permalänk
Medlem

Gillar dina alternativ (utifrån vad jag själv är på jakt efter). Är moderkortet i alternativet bra för möjliga uppgraderingar om några år?

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så är det z490 man ska ha för framtiden. Jag kan ha duktigt fel dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyzone:

Vad jag har förstått så är det z490 man ska ha för framtiden. Jag kan ha duktigt fel dock

Om man använder Intels senaste processorer så är ett Z490 moderkort vad man vill ha. Köper man CPU från AMD är det ett B550 eller X570 moderkort man vill ha.
Inga av dagens moderkort är så där himla bra för framtiden dock. Nästa större uppdatering av CPUer (från både AMD och Intel) kommer antagligen kräva nya moderkort ändå.