Heads up: Elgiganten och cash back, se till att vara ute i god tid

Permalänk
Moderator

Heads up: Elgiganten och cash back, se till att vara ute i god tid

Beställde en router som var inkluderat i ASUS Cash back promotion i Söndags 2020-11-22.

Bekräftelse osv. kom på studs och har sedan dess legat på status "Reserverad".

Citat:

"Betalningsmetod:
Kortbetalning
Orderdatum:
2020-11-22"

Fick ett SMS om att den gick att hämta ut i butik idag men när jag sedan fått den i handen stod det 2020-11-23 på kvittot vilket är efter cash back-kampanjen hade gått ut.
Tydligen var detta inget de kunde fixa. Valde att häva köpet eftersom det gjorde väldigt stor skillnad på slutpriset.

Så går ni i tankar att haka på en cash back-kampanj där Elgiganten är inblandade, se till att beställa i god tid.

Permalänk
Medlem

Betalade du den 22a?

Permalänk
Medlem

Du har väl ett kvitto på mailen per den 22a om du redan betalat. Det senare låter mer som en uthämtningskvittens.

Permalänk
Medlem

Jag beställde från dem i lördags och betalade med kort. För mig stämmer köpdatumet på det digitala kvittot jag fick via e-post "Köpdatum: 20.11.21". Kvitto+router skickades 25/11.

Permalänk
Moderator
Skrivet av frong:

Betalade du den 22a?

Betalade med kort direkt vid beställningen ja.

Skrivet av dwd:

Du har väl ett kvitto på mailen per den 22a om du redan betalat. Det senare låter mer som en uthämtningskvittens.

Bara beställningsbekräftelse, kvitto fick jag först när jag hämtade ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Bara beställningsbekräftelse, kvitto först fick jag när jag hämtade ut.

I praktiken samma sak, den bekräftar väl din betalning och själva köpet den 22?

Permalänk
Moderator
Skrivet av dwd:

I praktiken samma sak, den bekräftar väl din betalning och själva köpet den 22?

Nej, det står ingenting om betalning på beställningsbekräftelsen.

Skrivet av Asus:

"The Participants’ invoice/receipt must state the date of purchase and a valid billing address."

Permalänk
Medlem

Jag var med om en liknande sak nyligen när det gällde en Sony-telefon och att man skulle få ett par hörlurar på köpet.

Ganska märkligt att ett företag tar pengarna men skriver ett annat datum på kvittot. Det löste sig ändå i mitt fall... men lite fundersam på om det är helt ok att göra så juridiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nej, det står ingenting om betalning på beställningsbekräftelsen.

Känns som att det borde vara ett icke-problem. Prova med orderbekräftelse och kontoutdrag istället?

Permalänk
Medlem

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-t...

Citat:

Om konsumenten betalar med kort ska du lämna både kassakvitto och ett kvitto på själva kortbetalningen.

Kan du inte be om kvitto på betalningen, som skedde 22a antar jag?

Permalänk
Moderator
Skrivet av dwd:

Känns som att det borde vara ett icke-problem. Prova med orderbekräftelse och kontoutdrag istället?

Är tämligen övertygad om att de inte är så pragmatiska i hanteringen av cash back utan kör på sina paragrafter hårt.
Rätta mig om jag har fel men bland annat det och glömska kunder osv. är väl lite poängen med cash back framför sänkta priser?
Har läst om hanteringstider upp mot halvåret och då är inte en mer eller mindre vild chansning särskilt tilltalande.
(Bland annat nämnt här #18178979 )

Permalänk
Moderator
Skrivet av dwd:

Känns som att det borde vara ett icke-problem. Prova med orderbekräftelse och kontoutdrag istället?

Just i Elgigantens fall så bör det vara ganska safe eftersom man har långt öppet köp. Annars vill man ju se att man får cashbacken innan man bestämmer sig så att säga.

Jag undrar för övrigt om inte just denna frågan varit uppe här på forumet innan. Kommer inte ihåg om det var Elgiganten då också, men tror det var typ Inet. Pengarna bokförs bara under ordinarie arbetstider, vardag 8-17 typ och gör man ett köp utanför det så får man datum från nästa arbetsdag på kvittot.

Permalänk
Moderator
Skrivet av frong:

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-t...

Kan du inte be om kvitto på betalningen, som skedde 22a antar jag?

Fanns inget de kunde göra enligt personalen jag pratade med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Nej, det står ingenting om betalning på beställningsbekräftelsen.

Det står "betalsätt Swish" på mitt så kan inte vara mer tydligt att varan är betald vid datumet på beställningsbekräftelsen.

Väntar fortfarande på att det ska skickas, fått mail från bring att det plockas äntligen men inget har skickats än. Pratat med kundtjänst och routern ska vara hos mig 1/12. Vore ju smidigare om kvittot stämmer när jag får det, men som sagt borde beställningsbekräftelsen fungera lika bra.

Permalänk
Medlem

Fick korrekt kvitto. Köpte online 21:45 den 22/11, betalade med Klarna, vilket jag bekymrade mig lite för efteråt. En del butiker "drar" ju inte pengar förrän de skickat varan, så befarade att jag skulle få typ 30 november på kvittot, men allt var korrekt på det digitala kvittot från Elgiganten, 22 som köpdatum.
Klarnafakturan säger 22 nov som beställningsdatum, 28 som fakturadatum - så jag hoppas få innan den 4/12 då produkten bör vara plockad och skickad nu.

Ni som haft problem, har ni lagt beställningen väldigt sent på kvällen och/eller betalat direkt via kort eller swish? Tänker på framtida cashbackköp från Elgiganten, vore ju knepigt om faktura är "bättre" än att betala direkt via kort eller swish.

Damn you autocrorect
Permalänk
Medlem

Beställde typ kl 22:50 på söndagen (22/11), betalade direkt med VISA, fick kvittot på mailen igår och det står den 23/11.
Har heller inte fått min XT8 än men det ser ut som att den är på väg nu åtminstone.

Tråkigt att Elgiganten inte ville hjälpa till, de gör ju reklam för Asus cashback på XT8s produktsida.

Permalänk
Medlem

Någon som har gjort cashbackanspråket? Stod att man skulle få ett bekräftelsemejl men det har jag inte sett röken av. Kanske skickas ut manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Någon som har gjort cashbackanspråket? Stod att man skulle få ett bekräftelsemejl men det har jag inte sett röken av. Kanske skickas ut manuellt?

Jag fick det efter några sekunder, från info@asus-promotion.eu , måste varit automatiskt skickat. När pengarna kommer, tja, det lär ta längre tid. Innehöll det Application ID som syntes på Asus sida när man gjort klart det man skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Någon som har gjort cashbackanspråket? Stod att man skulle få ett bekräftelsemejl men det har jag inte sett röken av. Kanske skickas ut manuellt?

Fick bekräftelsemejlet i stort sett på en gång. Sedan tog det nästan en månad innan min cashback var godkänd av Asus. I mejlet som kom då framgår det att det kan ta upp till 90 dagar innan utbetalning görs så man får inte ha bråttom om man väntar på pengar från Asus. Ska tilläggas att jag gjorde min cashback-ansökan i mitten av september så det var inte denna "kampanj".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Är tämligen övertygad om att de inte är så pragmatiska i hanteringen av cash back utan kör på sina paragrafter hårt.
Rätta mig om jag har fel men bland annat det och glömska kunder osv. är väl lite poängen med cash back framför sänkta priser?
Har läst om hanteringstider upp mot halvåret och då är inte en mer eller mindre vild chansning särskilt tilltalande.
(Bland annat nämnt här #18178979 )

Köpte ett Asus moderkort i oktober 2019, och fick cash back betalningen ganska exakt ett år senare.

Permalänk
Medlem

Om man köpte 2 stycken, går det att få cashback för båda eller är det max en som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Någon som har gjort cashbackanspråket? Stod att man skulle få ett bekräftelsemejl men det har jag inte sett röken av. Kanske skickas ut manuellt?

Har inte heller fått något, registrerade kampanjen igår.

Det är lite lurigt med elgiganten, jag gjorde ett köp där med Klarna för några veckor sedan och då fick jag ett elektroniskt kvitto, alltså en pdf som ser ut lite som ett gammalt kvitto med lite skrivmaskinskänsla. Denna router köpte jag och betalade direkt och då fick jag inget kvitto alls, vare sig vid köpet eller leveransen. Så jag "skrev ut" orderbekräftelsen till en pdf och skickade in.

Permalänk
Medlem

Gjorde också anspråk igår och fick samma infromation om att man skulle få ett bekräftelsemejl men det har jag inte fått. Konstigt att vissa får direkt :/.

Köpte på kvällen 22:a och fick direkt "beställningsbekräftelse" daterad 22:a där totalsumman och betalsätt "Visa" står så jag skulle anta att detta gick och använda också. Fick 5 dagar senare, 27:e, ett digital kvitto daterat 22:a November.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Någon som har gjort cashbackanspråket? Stod att man skulle få ett bekräftelsemejl men det har jag inte sett röken av. Kanske skickas ut manuellt?

När jag använde en Asus cashback-kampanj förra året fick jag aldrig något bekräftelsemail, men det gick bra att logga in på deras sida och se statusen där. Själva godkännandet tog inte lång tid, men pengarna dröjde ca 7 månader. Frågade man hur det gick fick man bara standardsvaret "vi fick fler ansökningar än vad vi räknat med, vi jobbar så fort vi kan". Så räkna inte med att få pengarna inom utsatt tid

Permalänk
Medlem

Någon som skickat in anspråk med kvitto från Webhallen? Det står att man ska ha med "receipt number". Jag är osäker på vilket ASUS efterfrågar. Det är inte tydligt för mig vilket nummer på Webhallens kvitto som är kvittonummer.

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en RT-AC86U router på Elgiganten kvällen 22/11.

När jag anmälde mig till cashback kampanjen igår missade jag att jag hade fått ett digitalt kvitto några dagar efter betalningsbekräftelsen. Men eftersom all information dom söker på ett kvitto fanns med där, Betalsätt, fakturaadress, kvitto nr(Använde ordernummer som visade sig vara samma som på kvittot fast minus en nolla framför) tänkte jag att det inte borde göra någon skillnad. För säkerhets skull skickade jag med ett bankutdrag för köpet för att ytterligare styrka att köpet genomförts den 22/11 då det var kvällen på den sista dagen i kampanjen.

Idag när jag upptäckte det digitala kvittot kontaktade jag deras support support@asus-promotion.com för att fråga om det gjorde någon skillnad och om så komplettera med bifogat kvitto och "ändra" kvittonummer att inkludera nollan som saknades framför.

Fick nästa omedelbart svar att det inte behövdes, jag hade redan godkänts för cashback.

Hoppas detta lugnar några, och om inte kontakta support@asus-promotion.com och komplettera. Annars borde ni få svar inom kort om ni har godkänts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyfon74:

Jag köpte också en RT-AC86U router på Elgiganten kvällen 22/11.

När jag anmälde mig till cashback kampanjen igår missade jag att jag hade fått ett digitalt kvitto några dagar efter betalningsbekräftelsen. Men eftersom all information dom söker på ett kvitto fanns med där, Betalsätt, fakturaadress, kvitto nr(Använde ordernummer som visade sig vara samma som på kvittot fast minus en nolla framför) tänkte jag att det inte borde göra någon skillnad. För säkerhets skull skickade jag med ett bankutdrag för köpet för att ytterligare styrka att köpet genomförts den 22/11 då det var kvällen på den sista dagen i kampanjen.

Idag när jag upptäckte det digitala kvittot kontaktade jag deras support support@asus-promotion.com för att fråga om det gjorde någon skillnad och om så komplettera med bifogat kvitto och "ändra" kvittonummer att inkludera nollan som saknades framför.

Fick nästa omedelbart svar att det inte behövdes, jag hade redan godkänts för cashback.

Hoppas detta lugnar några, och om inte kontakta support@asus-promotion.com och komplettera. Annars borde ni få svar inom kort om ni har godkänts.

Tack! Jag var lite orolig att jag inte skulle få min ansökan godkänd, eftersom de skriver att "order confirmation" inte är tillräckligt, det måste vara en "invoice". Men då provar jag också att skicka in min orderbekräftelse, eftersom den har rätt datum till skillnad från kvittot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Tack! Jag var lite orolig att jag inte skulle få min ansökan godkänd, eftersom de skriver att "order confirmation" inte är tillräckligt, det måste vara en "invoice". Men då provar jag också att skicka in min orderbekräftelse, eftersom den har rätt datum till skillnad från kvittot.

Ja så länge all information dom listar finns med så borde det fungerar.
Och som sagt kan du alltid ta med ett bankutdrag som visar det faktiska köpdatumet också om du är osäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phamarus:

När jag använde en Asus cashback-kampanj förra året fick jag aldrig något bekräftelsemail, men det gick bra att logga in på deras sida och se statusen där. Själva godkännandet tog inte lång tid, men pengarna dröjde ca 7 månader. Frågade man hur det gick fick man bara standardsvaret "vi fick fler ansökningar än vad vi räknat med, vi jobbar så fort vi kan". Så räkna inte med att få pengarna inom utsatt tid

Jag hittar inget på deras sida, får man fråga vart du såg statusen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Någon som har gjort cashbackanspråket? Stod att man skulle få ett bekräftelsemejl men det har jag inte sett röken av. Kanske skickas ut manuellt?

Det har nog lite att göra med att asus sida flaggas som scam av firefox och att bekräftelsemailet hamnar i skräpposten på gmail.

När det gäller elgiganten så var det digitala kvittot som genererades efter de skickade routern daterat korrekt vid köpdatum,
det strular nog mer vid 'hämta ut i butik'