Väggfästa 85" i gipsvägg (Samsung no gap)

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Lättast är att kolla vad som följer med kan vara skruvar för gips med.

Ska kika på det.

Hade för övrigt tänkt anlita någon (haft kontakt med hemfixare.se men de har fått dåliga recensioner ser jag nu att jag funderar på att avboka det). Om vi vill få till detta bra, så att den sitter tätt mot väggen osv, hur svårt är det att göra detta själva? Förutsättningarna är att inte någon av oss i familjen är speciellt kunnig men att vi självklart kommer att ta det lugnt och göra det noggrant. Lite rädd för att man har otur med personen från hemfixare som kanske slarvar. Kanske är falskt alarm från recensionerna dock? Man kan ju alltid ha otur.

Har du tips på något seriöst företag annars? Du som själv verkar vara i branschen.

Permalänk
Medlem

Att föreslå företag är svårt då det kan vara olika i olika städer.
Det följer med mall för väggfästet och får du den bra så är det inga problem att få upp tv'n bara att man måste vara 2 som orkar hålla den.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Att föreslå företag är svårt då det kan vara olika i olika städer.
Det följer med mall för väggfästet och får du den bra så är det inga problem att få upp tv'n bara att man måste vara 2 som orkar hålla den.

Blir att vi kör från hemfixare. TV:n var så dyr så känns som att vi lika gärna kan betala 700 spänn till och veta att allt blir rätt och bra. Han kommer hit imorgon och har tydligen monterat i det här fästet flera gånger förut. Det ingår expanders i väggfästet så det verkar inte vara några problem som tur är. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Blir att vi kör från hemfixare. TV:n var så dyr så känns som att vi lika gärna kan betala 700 spänn till och veta att allt blir rätt och bra. Han kommer hit imorgon och har tydligen monterat i det här fästet flera gånger förut. Det ingår expanders i väggfästet så det verkar inte vara några problem som tur är. Tack för all hjälp!

Verkar vara väldigt billigt för det jobbet för jag antar att dom kommer 2 eller att någon av er måste hjälpa till att sätta upp tv'n
Hoppas du kommer bli nöjd med jobbet och tv'n kanske kommer upp en bild med tv'n på väggen sedan?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Verkar vara väldigt billigt för det jobbet för jag antar att dom kommer 2 eller att någon av er måste hjälpa till att sätta upp tv'n
Hoppas du kommer bli nöjd med jobbet och tv'n kanske kommer upp en bild med tv'n på väggen sedan?

Han är ensam så måste hjälpa till med lyftet. Men han verkade seriös och duktig så det känns bra.

Ja absolut! Ska försöka komma ihåg det. Påminn mig annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Han är ensam så måste hjälpa till med lyftet. Men han verkade seriös och duktig så det känns bra.

Ja absolut! Ska försöka komma ihåg det. Påminn mig annars

Hur går det har du fått upp tv'n?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

Hur går det har du fått upp tv'n?

Har ju fått det! Det blev bra tycker jag! Ska försöka ta bild på det när jag har läge, påminn mig om jag glömmer:)

Permalänk
Medlem

Hur satte du upp tv:en till slut? Ser inte att du har postat några bilder. Ska själv eventuellt slå till på en 85” Q95T och den måste upp på väggen.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Håller med föregående skribent. Molly är inte att rekommendera för den vikten. Skruva fast rejält i reglarna istället. Frallor (fransk träskruv) har jag kört med min tunga tv och det har fungerat fint.

Tips är att knacka på väggen för att leta efter reglarna. Som tidigare nämnt sitter de ofta 60 cm mellan varandra. När det låter stumt och känns som lite mer motstånd, har du en regel bakom.

Att knacka på väggen är inget man ska tipsa en total nybörjare om enligt mig, alldeles för stor risk att de gör fel. Bättre att låta dem köpa en regeldetektor på Clas Ohlson för 240 kr:

https://www.clasohlson.com/se/Regeldetektor-Zircon-L40/p/41-1...

Använd detektorn för att hitta reglerna och deras kanter, markera på väggen, boom.

edit: såg i efterhand att det är en 6 månader gammal tråd som dök upp igen TS verkar redan ha löst det för ett tag sedan

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

edit: såg i efterhand att det är en 6 månader gammal tråd som dök upp igen TS verkar redan ha löst det för ett tag sedan

De kom ju aldrig några bilder, så TV:n kanske hamnade i golvet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607