PWM splitter. Hur funkar denna?

Permalänk
Medlem

PWM splitter. Hur funkar denna?

Hej.

Har en fråga kring denna PWM-splittern:
Amazon PWM-Splitter

Är denna ok att använda, eller vad ska jag kolla efter?

Samt måste jag använda "CPU" headern?

-----EDIT-----

Såg denna nu med. men undrar varför den har kondensatorer, och är det bättre?

Amazon PWM splitter med kondensatorer

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Klarar ens den av att driv 4st fläktar?
Kom på det nu :/

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem

Den första verkar dra ström från moderkortets fan header. Beror på vad den är specad för som avgör om den kan driva 4st fläktar, brukar stå i moderkorts manual vilken effekt fan headers klarar. Jämför det mot dina fläktars strömbehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Den första verkar dra ström från moderkortets fan header.

Missar jag något men drar inte båda ström från en ensam fan header? Ivf, de fungerar för både chassi och cpu fan headers. Det som skiljer cpu och chassi fan headers är algoritmen som styr hur snabbt de ska varva. CPU fan header varvar beroende på CPU'ns temperatur medans chassi fläktarna tenderar tag hänsyn till fler aspekter. De brukar även ha en lite annorlunda kurva där CPU är aggresivare, men går ofta att ändra kurvan och ibland vad de styrs av.

Men precis som @rotkiv42 säger så är det viktigt att jämföra ström (ampere) på fläktarna du vill driva och moderkortetsmanual som säger hur mycket ström den kan ge. (Summera strömmen för fläktarna och jämför med manualen.) Så sådana "dumma" splitters fungerar oftast är att de rapporterar bara tillbaka RPM för en av fläktarna och resten får köra samma spänning som den utan hänsyn till RPM. Oftast inget problem om man kör samma modell på alla headers. Vill man ha mer kontroll så får man skaffa en fläktkontroller. Vet inte vad kondensatorerna ska tjäna för syfte, misstänker marketing? Spänningsreglering sköter ju moderkortet ivf och knappast så det behöver filtreras mer än vad moderkortet redan gör.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Missar jag något men drar inte båda ström från en ensam fan header? Ivf, de fungerar för både chassi och cpu fan headers. Det som skiljer cpu och chassi fan headers är algoritmen som styr hur snabbt de ska varva. CPU fan header varvar beroende på CPU'ns temperatur medans chassi fläktarna tenderar tag hänsyn till fler aspekter. De brukar även ha en lite annorlunda kurva där CPU är aggresivare, men går ofta att ändra kurvan och ibland vad de styrs av.

Tror det gäller båda, vågade inte svara för den andra dock pga tyska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Vet inte vad kondensatorerna ska tjäna för syfte, misstänker marketing? Spänningsreglering sköter ju moderkortet ivf och knappast så det behöver filtreras mer än vad moderkortet redan gör.

intressant.
Nä, jag har också svårt för att se vad dom skulle göra.

Men vad är CPU-headern till för?
Ska jag koppla en fläkt till den. eller bara en kabel mellan den och den designerade CPU fan headern på moderkortet?

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

intressant.
Nä, jag har också svårt för att se vad dom skulle göra.

Men vad är CPU-headern till för?
Ska jag koppla en fläkt till den. eller bara en kabel mellan den och den designerade CPU fan headern på moderkortet?

CPU-headern är bara en fan header designerad till CPU fläkten. Många (alla?) moderkort behöver ha den inkopplad för att systemet ska starta. Borde inte vara ett problem att koppla adaptern till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

CPU-headern är bara en fan header designerad till CPU fläkten. Många (alla?) moderkort behöver ha den inkopplad för att systemet ska starta. Borde inte vara ett problem att koppla adaptern till den.

Alla vettiga moderkort accepterar att man kopplar förbi den.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

CPU-headern är bara en fan header designerad till CPU fläkten. Många (alla?) moderkort behöver ha den inkopplad för att systemet ska starta. Borde inte vara ett problem att koppla adaptern till den.

ok.

La en order nu på 3st. får hoppas dom funkar bra

Kan skriva här igen sen om folk vill veta hur dom funkade!

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stocken:

ok.

La en order nu på 3st. får hoppas dom funkar bra

Kan skriva här igen sen om folk vill veta hur dom funkade!

Tack för all hjälp!

Dubbelkolla moderkortets och fläktarnas specificerade ström om du inte har gjort det. Överskrider du det så kan du skada moderkortet.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

MOBO

12V DC

FAN

Står att fläktarna drar 0,96W på max RPM.

Enligt mig ser det ut som man iaf kan använda tre fläktar på en och samma header.

Visa signatur

Error 404, System not found!