Windows 10 får uppdaterad design hösten 2021

Permalänk
Medlem

Ännu ett nytt designdokument, så att Windows får 3-4 olika design modeller på olika ställen?
Om de bara kunde ge upp och göra en öppen standard för "skins" istället. Make Windows Cool Again.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av johanandersson:

Det finns gott om saker de försöker göra för att tjäna pengar på ett mer software-as-a-service sätt. Givetvis går det inte så bra då de är patetiskt inkompetenta.

Ehm what? Aktien har stigit 159% bara de senaste tre åren? De tjänar pengar som FA-AN på sin SaaS modell. De står för runt 17% av Enterprise SaaS marknaden och täljer typ guld. https://www.google.com/amp/s/techcrunch.com/2019/06/28/synerg...

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

När ska Microsoft kommer med ett nytt OS det kanske snart dags för ett Microsoft Sheets där man kapar fönster ramarna så att det ser ut som pappersark istället.

tack, men nej tack, vet inte hur många gånger jag har stängt fel fönster innan jag kom på att jag kunde sätta kontrast färg, mera kraftiga ramar åt folket!!

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Apropå inställningar, ni känner till "god mode"?
Inte så snyggt, men herre jösses vad många inställningar det finns.

Skapa en ny mapp, döp den till: GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
Se till att du har adminkonto

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

"konceptskisser från Windows-gruppen inom Microsoft skvallrar om att det kan handla om ett mer konsekvent stilspråk med platt design och enkla färger genom hela systemet."

Ingen som helst skillnad överhuvudtaget med andra ord. Samma livlösa platta minimalistiska urtråkiga enfärgade kantiga sömnmedel.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och hur tjänar dom pengar på det? När alla har windows 10 så har dom ju inga inkomster?

Väldigt långt svar, vill du verkligen veta så tror jag deras årsrapport är mest lämpad, har inte läst hela själv då så intresserad är jag inte. Men de satsar, med framgång, på att tjäna mer pengar på folk som kör Windows istället för att tjäna mer på att sälja Windows, speciellt på konsument sidan.

Efter att ha skumläst den lite så verkar denna tabellen mest relevant som svar på din fråga som verkar vara "external revenue".

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Gillar Windows 10's design, snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Ehm what? Aktien har stigit 159% bara de senaste tre åren? De tjänar pengar som FA-AN på sin SaaS modell. De står för runt 17% av Enterprise SaaS marknaden och täljer typ guld. https://www.google.com/amp/s/techcrunch.com/2019/06/28/synerg...

Jo, det kanske blev lite fel formulerat. Givetvis kan Microsoft göra Office 365, Azure osv... Men jag tänkte på konsument och Windows. Det är där jag upplever att Microsoft är inkompetenta.

Bortsett från de som inte lyckats navigera bort från OneDrive så har jag svårt att tänka mig att de har någon lyckad tjänst för konsumenter på Windows? De har försökt många gånger, men allt känns misslyckat.

Det är en väldig massa folk som har Xbox prenumeration på sin dator nu, men det är ju verkligen bara för att de var billiga. Själva plattformen är så otroligt dålig att jag inte kan tänka mig att en enda person faktiskt köper spel där, och det är ju helt klart det som de skulle tjänat pengar på.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Gillar Windows 10's design, snyggt.

Håller med. Synd att tredjepartsmjukvara inte sällan är kvar vid Windows 95 gällande det grafiska. Eller ja, om man gräver lite på ytan av Windows 10 så går det att hitta en hel del arv även där.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av johanandersson:

Jo, det kanske blev lite fel formulerat. Givetvis kan Microsoft göra Office 365, Azure osv... Men jag tänkte på konsument och Windows. Det är där jag upplever att Microsoft är inkompetenta.

Bortsett från de som inte lyckats navigera bort från OneDrive så har jag svårt att tänka mig att de har någon lyckad tjänst för konsumenter på Windows? De har försökt många gånger, men allt känns misslyckat.

Det är en väldig massa folk som har Xbox prenumeration på sin dator nu, men det är ju verkligen bara för att de var billiga. Själva plattformen är så otroligt dålig att jag inte kan tänka mig att en enda person faktiskt köper spel där, och det är ju helt klart det som de skulle tjänat pengar på.

Då förstår jag ditt originalinlägg bättre! Jag håller helt med att deras konsumentinriktade satsningar (bortsett från Xbox) varit mediokra som bäst. Däremot tror jag inte det beror på att de skulle vara inkompetenta. Snarare skulle jag tro att de helt enkelt inte bryr sig. Konsumentmarknaden är en betydligt mindre del av Windows omsättning än vad många tror.

De stora pengarna kommer från Enterprise och SMB marknaden så det är där MS lägger krutet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Hoppas deras egna Microsoft Store app får sig en rejäl omdesign.

Bättre för alla om de tar bort den helt istället. App-koncept för Windows där Microsoft kan tjäna pengar på appförsäljning är redan ett förlorat tåg. Det är bara en del av allt bloatware man får kämpa med att få bort.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Då förstår jag ditt originalinlägg bättre! Jag håller helt med att deras konsumentinriktade satsningar (bortsett från Xbox) varit mediokra som bäst. Däremot tror jag inte det beror på att de skulle vara inkompetenta. Snarare skulle jag tro att de helt enkelt inte bryr sig. Konsumentmarknaden är en betydligt mindre del av Windows omsättning än vad många tror.

De stora pengarna kommer från Enterprise och SMB marknaden så det är där MS lägger krutet.

Jag håller med om att de inte bryr sig, men motiveringen för varför det skulle vara ok håller jag inte med om. Konsumentmarknaden är inte så stor för dem, men i vår ekonomi så flödar ändå nästan all köpkraft genom privatpersoner. Att de inte lyckas vara en större del av privatpersoners mjukvaru- och digitaltjänst-utgifter är ju snarare en tillväxtmöjlighet för dem.

Som Steam, spotify och PS plus bevisar så är konsumenter villiga att betala för sådana produkter. Även om prenumerationskravet på Playstation är huvudorsaken till jag aldrig skulle skaffa eller rekommendera en sån.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Oroväckande med android-stöd ogillar allt med mobiler eller bärbart fjoll. förra gången de försökte med detta så var resultatet totalt oanvändbart mao win 8a sen gick det väl inte så bra med android windows heller lämna apple ensam med detta mobilfjoll så skulle jag bli glad. Annars så är jag ganska nöjd med win10 märkte det nu när jag fick en gammal jobb-dator med win7 att det hänt en hel del positiva saker sen win7.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och hur tjänar dom pengar på det? När alla har windows 10 så har dom ju inga inkomster?

Windows 10 är per-device licensing, så de tjänar sjukt mycket pengar på OEM, workstations och enterprise där det hela tiden finns nya datorer som är i behov av ett operativsystem.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av enbom:

Jag vill bara att de ska enas om vart fan alla inställningar ska vara och inte sprida ut dem i gamla och nya gränssnitt där vissa inställningar finns på flera ställen. Hade varit fint att se de modernisera HELA operativsystemet inte bara det man oftast ser som vanlig användare, dock utan att ta bort möjligheterna för power users. Men det är väl för mycket att önska?

Gamla gränssnit kommer alltid vara det bästa, den nya ser så ful ut samt svårt att hitta något.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CFSsss:

"Låt bli mitt Windows"

Vill microsoft göra ett UI där allt ska vara supersnyggt och cleant men omöjligt att använda kan dom väl bygga ett ny OS bara för det? Jag vill ANVÄNDA mitt OS, jag gillar klassiska start-menyn, utforskaren och gamla kontrolpanelen och device manager etc.

Alla försök att göra allting såhär supercleant leder bara till att de har typ "10 flikar" där allting är gömt istället för "lättöverskådligt träd" etc. Jag vill att min dator ska vara en dator, inte någon förvuxen iPhone med massa appar.

Ladda ner Classic Shell för fasen. Det ger dig klassiska UIn. Hade aldrig använt Win 10 utan classic shell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Ladda ner Classic Shell för fasen. Det ger dig klassiska UIn. Hade aldrig använt Win 10 utan classic shell.

Classic Shell utvecklas inte längre tyvärr. Men det finns andra som har fortsatt utveckla det under namnet Open Shell istället som tur är

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ja, det är hopplöst. Jag brukar gå till mappen jag vill att filen ska ligga i först, högerklicka och skapa ett nytt Word-dokument och sen öppna det.

Jag tror nästan hela klassen har gett upp och antingen sparar ner filerna i OneDrive, varpå de inte har någon struktur eller kontroll, eller använder Google docs.

Tack för tipset! Det är verkligen hopplöst bökigt när man ska spara ett Word-dokument.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och hur tjänar dom pengar på det? När alla har windows 10 så har dom ju inga inkomster?

Telemetri också. Rent av vidrigt hur mycket data som samlas in om användaren inte aktivt sätter stopp för detta.

Blir det en prenumerationstjänst, vilket är högst troligt, kommer jag förmodligen byta till Linux på heltid. Betala per månad för ett värdelöst operativsystem jag bara använder för jag måste? Glöm det Microsoft.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon140864:

Ladda ner Classic Shell för fasen. Det ger dig klassiska UIn. Hade aldrig använt Win 10 utan classic shell.

Har redan

Dock rädd att MS ska mickla så mycket med windows att classic shell till slut slutar fungera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Tack för tipset! Det är verkligen hopplöst bökigt när man ska spara ett Word-dokument.

Att det är bökigt beror på att ni inte använder det på det sätt som det är avsett att användas, dvs tillsammans med OneDrive privat, OneDrive för företag och SharePoint. Använder man det på avsett sätt så blir det väldigt mycket smidigare samtidigt som man får tillgång till dokumenten på alla enheter, versionshantering, delning av dokument och möjlighet för flera personer att redigera samma dokument samtidigt, spara automatiskt (kan kräva lite tillvänjning) och så vidare.

Ett bättre tips vore att sluta spara dokument lokalt.

Sedan en tid tillbaka så frågar också Windows om man vill "säkerhetskopiera" mapparna Dokument, Bilder och Skrivbord till OneDrive, och då går gratisutrymmet åt snabbt... så vi behöver nog inte oroa oss över att de inte skulle tjäna pengar på konsumenter. Man har helt enkelt bara anpassat hur man tjänar pengar.

Att man numera kan ladda ned Windows installationsmedia från deras hemsida utan att behöva ange licensnyckel, och dessutom installera och använda operativsystemet ganska obegränsat är ytterligare tecken på att man siktar på andra intäktskällor istället för att sälja Windows licenser till privatpersoner. Idag så kan man som företag ex. köpa till ytterligare säkerhetsfunktioner hos Defender om man vill, något som också börjar sträcka sig till andra operativsystem. Jag skulle inte bli förvånad om vi kommer få se liknande erbjudanden också till privatpersoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

De absolut flesta köpte färdiga datorer och behöll original operativsystemet. Så det blir ingen skillnad, när någon säljer en ny Windowsdator så köper de en licens.

Sen försöker Microsoft trycka på folk service istället. Att faktiskt nå filsystemet när man ska spara en fil från Word är nu en 5 klicks process för att få folk att använda deras fruktansvärda OneDrive. De trodde de skulle kunna tjäna pengar på mjukvara genom Windows-S där de låste ner installationer och försökte tvinga folk att använda deras app store. Vilket inte fungerade då deras app store är ett skämt. Jag tror de har tryckt på mig ett dussintals installationer av Skype och Teams, en gång satt de i en loop där det ena viruset installerade om den andra och tvärt om.

Det finns gott om saker de försöker göra för att tjäna pengar på ett mer software-as-a-service sätt. Givetvis går det inte så bra då de är patetiskt inkompetenta.

"Save as" har flyttat till "F12" i Word, då kommer man direkt till utforskaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Och hur tjänar dom pengar på det? När alla har windows 10 så har dom ju inga inkomster?

Reklam i utforskaren, kom ju för några versioner sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Windows 10 är per-device licensing, så de tjänar sjukt mycket pengar på OEM, workstations och enterprise där det hela tiden finns nya datorer som är i behov av ett operativsystem.

Skrivet av firstofmay:

Telemetri också. Rent av vidrigt hur mycket data som samlas in om användaren inte aktivt sätter stopp för detta.

Blir det en prenumerationstjänst, vilket är högst troligt, kommer jag förmodligen byta till Linux på heltid. Betala per månad för ett värdelöst operativsystem jag bara använder för jag måste? Glöm det Microsoft.

Det är inte en fråga om "Om" utan bara "När" det blir en prenumerationstjänst utanför OEM-marknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Att det är bökigt beror på att ni inte använder det på det sätt som det är avsett att användas, dvs tillsammans med OneDrive privat, OneDrive för företag och SharePoint. Använder man det på avsett sätt så blir det väldigt mycket smidigare samtidigt som man får tillgång till dokumenten på alla enheter, versionshantering, delning av dokument och möjlighet för flera personer att redigera samma dokument samtidigt, spara automatiskt (kan kräva lite tillvänjning) och så vidare.

Ett bättre tips vore att sluta spara dokument lokalt.

Sedan en tid tillbaka så frågar också Windows om man vill "säkerhetskopiera" mapparna Dokument, Bilder och Skrivbord till OneDrive, och då går gratisutrymmet åt snabbt... så vi behöver nog inte oroa oss över att de inte skulle tjäna pengar på konsumenter. Man har helt enkelt bara anpassat hur man tjänar pengar.

Att man numera kan ladda ned Windows installationsmedia från deras hemsida utan att behöva ange licensnyckel, och dessutom installera och använda operativsystemet ganska obegränsat är ytterligare tecken på att man siktar på andra intäktskällor istället för att sälja Windows licenser till privatpersoner. Idag så kan man som företag ex. köpa till ytterligare säkerhetsfunktioner hos Defender om man vill, något som också börjar sträcka sig till andra operativsystem. Jag skulle inte bli förvånad om vi kommer få se liknande erbjudanden också till privatpersoner.

Klart vi förstår att det är därför det är bökigt. Det är ju så det samtalet började, irritation över att de försöker sälja molntjänster genom att göra det artificiellt svårt att spara på vanligt sätt.

Varför skulle jag vilja lagra data i deras drive när det inte är ett erbjudande utan något som trycks på mig genom att de förstör normal funktionalitet. Det har aldrig varit något problem att spara data själv innan, och då kunde jag även sparat det in i ett Google drive, Dropbox eller FTP mapp. Det hade varit oacceptabelt för mig att låta deras aktiva förstörelse av konventionell mjukvara leda till att jag använder deras skräp.

De förstör för sina kunder och du anser att de hade varit bättre att göra som de vill? OneDrive är inte en hjälpreda som erbjuds, det är malware som borde bekämpas.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Att det är bökigt beror på att ni inte använder det på det sätt som det är avsett att användas, dvs tillsammans med OneDrive privat, OneDrive för företag och SharePoint. Använder man det på avsett sätt så blir det väldigt mycket smidigare samtidigt som man får tillgång till dokumenten på alla enheter, versionshantering, delning av dokument och möjlighet för flera personer att redigera samma dokument samtidigt, spara automatiskt (kan kräva lite tillvänjning) och så vidare.

Ett bättre tips vore att sluta spara dokument lokalt.

Sedan en tid tillbaka så frågar också Windows om man vill "säkerhetskopiera" mapparna Dokument, Bilder och Skrivbord till OneDrive, och då går gratisutrymmet åt snabbt... så vi behöver nog inte oroa oss över att de inte skulle tjäna pengar på konsumenter. Man har helt enkelt bara anpassat hur man tjänar pengar.

Om jag har eget moln att spara till då, eller egen säker nätverkslösning? Ett bättre tips är att sluta säga till mig vad som är bäst för mig och sluta tvinga på mig deras dynga. Fungerar finfint i _alla_ andra applikationer i världen, likväl gamla office etc. Satans jävla härke är vad det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Telemetri också. Rent av vidrigt hur mycket data som samlas in om användaren inte aktivt sätter stopp för detta.

Blir det en prenumerationstjänst, vilket är högst troligt, kommer jag förmodligen byta till Linux på heltid. Betala per månad för ett värdelöst operativsystem jag bara använder för jag måste? Glöm det Microsoft.

Ja ska man betala per månad så känner, åtminstone jag, att de får göra mer än att bara uppdatera utseendet på ett par ikoner en gång per halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Reklam i utforskaren, kom ju för några versioner sedan.

Reklam. Det har jag varken sett på jobb eller mina två privata datorer.

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk
Medlem
Skrivet av hadiraja:

Reklam. Det har jag varken sett på jobb eller mina två privata datorer.

Den "reklamen" jag sett består i att Windows promotar skapandet av Windows-konto för att man ska använda OneDrive. Något annat än det känner jag inte till.

Bara en av 100-tals saker (ingen överdrift med tanke på alla tjänster som körs) som jag konfigurerar bort vid nyinstallation.

Vad vi ser som användare beror säker till stor del på vad Microsoft vet om oss som användare. Jag kör lokalt-konto och har således bara fått "tips" på om vad jag missar som lokal användare. Har du redan OneDrive och Microsoft-konto, så visas andra erbjudanden (eller inga alls).

Permalänk
Medlem
Skrivet av hadiraja:

Reklam. Det har jag varken sett på jobb eller mina två privata datorer.

https://www.extremetech.com/computing/245553-microsoft-now-puts-ads-windows-file-explorer