Windows 10 får uppdaterad design hösten 2021

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt vitsen med detta men ok. Visst, programmen jag använder 99,9% av tiden är fäst i aktivitetsfältet och skrivbordet är helt tomt på ikoner så jag ser typ inte röken av deras gränssnitt förutom de få gångerna jag använder utforskaren om jag för över filer till datorn eller liknande. Så det kan ju vara så att jag helt enkelt aldrig stöter på sakerna de känner att de vill in och pilla på.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Jag använder bara en bråkdel av allt som är medskickat i Windows. Ett Windows Basic skulle passa mej. Sedan kunde man komplettera med tillbehör efter behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade gärna sett ett steg bort från den här idiotiska platta designen som så många anammat senaste åren.

Jag verkligen älskar den nya enklare platta formgivningen som är på modet just nu (kan ju ändras senare). Mindre P12/3D/gamer-stuk, och mer plats för både information och luftighet. Less is more.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Är fortfarande inte glad med deras "box baserade" gui. Den kalkylatorn ser enorm ut! Så mycket utrymme som försvinner om man vill ha den uppe samtidigt som något annat dokument.
Måste dom göra allt för tjockfingrade användare? Vill dom inte ha kvar tangentbord&mus användare?

Du är medveten om att du själv kan ställa in storleken? Dra bara i kanterna med musen.

Den fungerar även kalasfint med endast tangentbord när man räknar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Jag använder bara en bråkdel av allt som är medskickat i Windows. Ett Windows Basic skulle passa mej. Sedan kunde man komplettera med tillbehör efter behov.

Väljer du Windows 10 LTSC så får du mycket av det du efterfrågar.

Däremot håller jag med om att ett modernt OS med lika lite bloat som Windows 3.11/Windows 95 hade varit trevligt. Där tycker jag främst det är macOS samt GNU/Linux som lyckats bäst med enkelheten (och möjligheten till debloat). Bara en sådan sak som att rensa bort språkstöd (i OS samt applikationer) i macOS är en barnlek jfm i Windows.

I Windows 10 är det tyvärr hopplöst att försöka rensa bort bloat utan att delar av systemet slutar att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hadiraja:

Reklam. Det har jag varken sett på jobb eller mina två privata datorer.

Så, Netflix, Office, speciellt j*** Facebook spelet CandyCrush och andra program som följer med Windows som "bloatware" är väl en typ av reklam? Eller?
Jag har inte valt ha något av dessa - men ändå finns dem. Dessutom trycka upp i ansikte om att använda deras OneDrive.

Skrivet av walkir:

Väljer du Windows 10 LTSC så får du mycket av det du efterfrågar.

Däremot håller jag med om att ett modernt OS med lika lite bloat som Windows 3.11/Windows 95 hade varit trevligt. Där tycker jag främst det är macOS samt GNU/Linux som lyckats bäst med enkelheten (och möjligheten till debloat). Bara en sådan sak som att rensa bort språkstöd (i OS samt applikationer) i macOS är en barnlek jfm i Windows.

I Windows 10 är det tyvärr hopplöst att försöka rensa bort bloat utan att delar av systemet slutar att fungera.

https://www.reddit.com/r/usefulscripts/comments/9s5zqn/powers...
https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/b6pggj/best_script...
Powershell fungerar bra här, bara att veta vad man tar bort, finns bra färdiga listor nu mer...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

https://www.reddit.com/r/usefulscripts/comments/9s5zqn/powers...
https://www.reddit.com/r/sysadmin/comments/b6pggj/best_script...
Powershell fungerar bra här, bara att veta vad man tar bort, finns bra färdiga listor nu mer...

Jag har även optimerat bortom vad dessa listor visar (inte bara UWP-appar), där min Windows-platta ligger på 30-processer igång efter uppstart och använder 500MB RAM.

Men... Settings-panelen får fullständigt spel av services som inte körs, vilket gör att jag även stängt av 10-tals sidor där. I övrigt rullar allt på oförskämt bra där och Atom-plattan känns snabbare än jobbdatorn med 32GB RAM och en i7-8665U (kan tillägga att min personliga XPS 13 med i7-8565U känns mer än 5 ggr så snabb). Ska bli kul att se hur mycket jag kan tweaka min kommande MacBook Air med M1

Ett stort fel med dessa listor som finns på nätet, är att de oftast är anpassade för stationära datorer, vilket inte brukar framgå enligt skripten i sig.

En annan utmaning med Windows är att varje feature release kommer med nya begränsningar/spelregler och skripten i sig måste uppdateras. Därför håller jag mig kvar vid version 1703 (på min Windows-platta) samt 1809 på övriga datorer. Har varit uppe på 2004 och vänt tillbaka, då jag helt enkelt inte kan stänga av lika mycket i senare versioner av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du är medveten om att du själv kan ställa in storleken? Dra bara i kanterna med musen.

Den fungerar även kalasfint med endast tangentbord när man räknar.

https://i.imgur.com/XeLq4SP.png

Mindre än så här går det inte, jämfört med windows 7 kalkylatorn sidan om....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Väljer du Windows 10 LTSC så får du mycket av det du efterfrågar.

Däremot håller jag med om att ett modernt OS med lika lite bloat som Windows 3.11/Windows 95 hade varit trevligt. Där tycker jag främst det är macOS samt GNU/Linux som lyckats bäst med enkelheten (och möjligheten till debloat). Bara en sådan sak som att rensa bort språkstöd (i OS samt applikationer) i macOS är en barnlek jfm i Windows.

I Windows 10 är det tyvärr hopplöst att försöka rensa bort bloat utan att delar av systemet slutar att fungera.

Jag är ju verkligen ingen expert men i ccleaner kan man ju avinstallera all denna dynga, eller jag har fel?

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Telemetri också. Rent av vidrigt hur mycket data som samlas in om användaren inte aktivt sätter stopp för detta.

Blir det en prenumerationstjänst, vilket är högst troligt, kommer jag förmodligen byta till Linux på heltid. Betala per månad för ett värdelöst operativsystem jag bara använder för jag måste? Glöm det Microsoft.

Jepp!
Blir Win prenumerationstjänst är tålamodet definitivt slut, bara att lära sig att använda Linux för det jag fortfarande gör i Win-prog!

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem

"Fluent design" påminner närmast om design för de med nedsatt syn. Saker tar alldeles för mycket plats och inte är det snyggt heller. Jag skulle gärna se stöd för "skins"/teman för Windows så att man kan välja ett tema enligt sin egen smak

Permalänk
Skrivet av stigw:

Jag använder bara en bråkdel av allt som är medskickat i Windows. Ett Windows Basic skulle passa mej. Sedan kunde man komplettera med tillbehör efter behov.

Ett säkert, telemetrifritt, litet och lättkört Win Basic utan browser eller annan bloatware skulle jag gärna betala några tusenlappar för! Alltså ett helt rent OS som inte kör något jag inte själv installerat.
Gärna med 'shoppinglista' där de som så önskar kan klicka i vad de vill installera utöver detta.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Reklam i utforskaren, kom ju för några versioner sedan.

Skrivet av hadiraja:

Reklam. Det har jag varken sett på jobb eller mina två privata datorer.

Skrivet av walkir:

Den "reklamen" jag sett består i att Windows promotar skapandet av Windows-konto för att man ska använda OneDrive. Något annat än det känner jag inte till.

https://icdn2.digitaltrends.com/image/digitaltrends/file-explorer-onedrive-ad-1598x874.jpg

Bara en av 100-tals saker (ingen överdrift med tanke på alla tjänster som körs) som jag konfigurerar bort vid nyinstallation.

Vad vi ser som användare beror säker till stor del på vad Microsoft vet om oss som användare. Jag kör lokalt-konto och har således bara fått "tips" på om vad jag missar som lokal användare. Har du redan OneDrive och Microsoft-konto, så visas andra erbjudanden (eller inga alls).

Aldrig sett någon reklam i Utforskaren överhuvudtaget på någon av mina 4 datorer varav en dator kör med lokalt konto. Det inkluderar reklam för OneDrive

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Mindre än så här går det inte, jämfört med windows 7 kalkylatorn sidan om....

http://mmmkay.se/images/SweC/Bloaty.png

Var ju verkligen ingen extrem skillnad. Kanske max 20%. Som andra hojtade och skrek sig hesa över i ilska i tråden så lät det som att det var tvingande fullskärm på den! 🤣

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Skulle vilja efterfråga en uppdatering som gör att jag kan deaktivera uppdateringar.

Bara att köra denna, funkar super. Slipper du alla uppdateringar, se till att ha en version installerad som du gillar sen kör du bara detta

https://github.com/WereDev/Wu10Man/releases

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jo, det kanske blev lite fel formulerat. Givetvis kan Microsoft göra Office 365, Azure osv... Men jag tänkte på konsument och Windows. Det är där jag upplever att Microsoft är inkompetenta.

Bortsett från de som inte lyckats navigera bort från OneDrive så har jag svårt att tänka mig att de har någon lyckad tjänst för konsumenter på Windows? De har försökt många gånger, men allt känns misslyckat.

Det är en väldig massa folk som har Xbox prenumeration på sin dator nu, men det är ju verkligen bara för att de var billiga. Själva plattformen är så otroligt dålig att jag inte kan tänka mig att en enda person faktiskt köper spel där, och det är ju helt klart det som de skulle tjänat pengar på.

Dom säljer väl din data till annonsföretag? Tjänar väl bra på det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Skulle vilja efterfråga en uppdatering som gör att jag kan deaktivera uppdateringar.

Det är möjligt i GPO:er googla på det så skall du se att du skall finna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon300311:

Det är möjligt i GPO:er googla på det så skall du se att du skall finna.

Kanske..googlade på att stänga av windows defender sist utan lyckas. Update gav jag inte lika mycket tid men hur mycket möda ska man behöva ge det hela? Har gett upp windows skiten nu

Permalänk
Avstängd

Microsoft hatet i denna tråden känns lite... otidsenligt. Vad är ni så arga för? Att de försöker få till en enhetlig plattform? Angående gränssnittet så gillar jag stegen de har tagit och lär gilla nästa version också, men det är ju bara ett gränssnitt liksom. Win + X är väldigt trevligt när det gäller att komma åt inställningar, och sökfunktionen är grym, i inställningarna och på övriga ställen. Jag förstår inte att folk gillar kontrollpanelen så mycket, det var/är ju bara en hög med ikoner liksom.

Skrivet av johanandersson:

De absolut flesta köpte färdiga datorer och behöll original operativsystemet. Så det blir ingen skillnad, när någon säljer en ny Windowsdator så köper de en licens.

Många verkar inte förstås detta, MS har aldrig tjänat några betydande pengar på privatpersoners inköp av Windowslicenser.

Citat:

Sen försöker Microsoft trycka på folk service istället. Att faktiskt nå filsystemet när man ska spara en fil från Word är nu en 5 klicks process för att få folk att använda deras fruktansvärda OneDrive.

Jämför jag med tidigare Office, nyinstallerat båda två, så räknar jag till ett klick extra. Spara (Ctrl+S) sen väljer jag "Den här datorn" och hamnar i dokument-mappen. Ett klick extra första gången man sparar något tycker jag är hanterbart. Efter första gången så ligger dock alla ens senaste använda mappar där direkt och således innebär det en uppsnabbning jämfört med tidigare. Och det är ju alla mappar som hamnar där, OneDrive, Sharepoint, Teams och förstås alla lokala mappar man sparat i.

Jag som mestadels sparar mina Office-filer i OneDrive eller på Sharepoint uppskattar att de ligger där de ligger i spardialogen. Tidigare var det ett helvete att spara på rätt ställe i Sharepoint framför allt. Sen borde man förstås komma bort från Sharepoint men det är sällan ett val man kan göra själv.

Citat:

De trodde de skulle kunna tjäna pengar på mjukvara genom Windows-S där de låste ner installationer och försökte tvinga folk att använda deras app store. Vilket inte fungerade då deras app store är ett skämt.

Jo butiken är väl tom för att det skulle funka med bara den. Dock har ju utbudet blivit mycket bättre på senare tid. Men man får ju tänka på målgruppen lite, Windows S syfte var ju att konkurrera med Chromebooks inom utbildningsmarknaden och liknande där det är viktigt att begränsa användarens möjligheter och där man i princip klarar sig med en webbläsare. För en hemanvändare så är det väldigt enkelt och helt gratis att uppgradera från S till vanligt Windows.

Citat:

Jag tror de har tryckt på mig ett dussintals installationer av Skype och Teams, en gång satt de i en loop där det ena viruset installerade om den andra och tvärt om.

Skype är ju numera en del av Windows så att det installeras och uppgraderas automatiskt är inte så konstigt. Teams däremot är inget som en vanlig hemanvändare ens kan använda så det låter konstigt att det skulle installeras på din dator av sig själv. Kan det vara en jobb/skoldator där de som bestämmer vill att ni ska använda Teams kanske?

Citat:

Det finns gott om saker de försöker göra för att tjäna pengar på ett mer software-as-a-service sätt. Givetvis går det inte så bra då de är patetiskt inkompetenta.

Det går ganska bra för dom faktiskt. Hela SaaS-grejen har ju ökat deras intäkter rejält. Personligen tycker jag det är ganska trevligt, jag betalar för Office och Onedrive, men inte mer än max ett par tior i månaden i snitt vilket är bra mycket billigare än andra molnlagringsleverantörer. Och mitt jobb betalar för VS och liknande och jag kan använda det hemma tack vare att det är en prenumeration och inte en vanlig licens, och jag får en massa trevliga fördelar med Azure-krediter och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Sen försöker Microsoft trycka på folk service istället. Att faktiskt nå filsystemet när man ska spara en fil från Word är nu en 5 klicks process för att få folk att använda deras fruktansvärda OneDrive. De trodde de skulle kunna tjäna pengar på mjukvara genom Windows-S där de låste ner installationer och försökte tvinga folk att använda deras app store. Vilket inte fungerade då deras app store är ett skämt. Jag tror de har tryckt på mig ett dussintals installationer av Skype och Teams, en gång satt de i en loop där det ena viruset installerade om den andra och tvärt om.

Säg vilket företag idag som inte försöker sälja tjänster? Apple, Google/YouTube, Sony, Amazon, Adobe, Netflix, Spoity är bara ett par i raden. Förstår inte varför man skall klaga, bara skall göra det på Microsoft. Känns totalt ologiskt.

Sedan är idé med S-mode inte att sälja tjänster (du kan utan kostnad ändra till att köra fritt utan S-mode). Idéen är att mindre kunniga, som tex. släktingar och skolor, som främst använder webben och enklare behov, skall undvika virus och och andra säkerhetsproblem.

Är en rätt smart vettig sak för många (har det för både min pappa och fru), och inte olikt varför vissa vill köra Googles Chrome OS. Windows i S-mode är exakt samma tanke. Men jag ser dig inte klaga på Google - märkligt nog.

Teams är knappast något Store-problem som du hävdar ovan, då Teams finns inte ens finns för Appstore (märkligt nog).

Din kritik känns väldigt konstruerad (klagar endast på en enda tillverkare som säljer tjänster, men inte på resten) och inte baserad på saker som stämmer (påstår att Microsoft Store är orsaken till problem med appar som inte ens finns i MS Store i verkligheten).

Microsoft Store är inte perfekt (precis som Google Play eller App Store), men din kritik ovan känns extremt osaklig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/