Permalänk
Medlem

Dubbla nätverk hemma - hjälp

Nätverk är inte min starka sida så ber om ursäkt för min okunskap i förväg.

Vi har fiber till huset med fyra "uttag i väggen" och Bahnhof som leverantör för tillfället. Då vi har ytterligare ett hus på tomten så har jag dragit cat6 till den kåken från stora huset. Båda husen kör egna routers med egna nätverk. De är båda routers är inkopplade direkt i två av de fyra uttagen i stora huset, dvs vi har ingen switch eller liknande och kör inte accesspunktupplägg.

Till saken har att göra att det fungerar mesta delen av tiden utan problem men det har varit kraftiga drops i hastigheten på framförallt kvällstid då det gått ner till 2-8 mbit upp/ner och jag börjar undra om det har och göra med min (briljanta) setup. Då man får flera dynamiska IP från Bahnhof så borde väl det funka? Eller måste jag sätta upp en som main router och den andra som accesspunkt? Isf varför?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hus 1 > Router
Huvudhus > Hus 2 > Router
Rätt?

Får ni flera adresser är det väl inte fel men kanske inte helt rätt heller, varför inte köra ett nät? Huvudhus > Router > Hus 1 & Hus 2.

Det kan vara så enkelt att felet ligger i att många använder nätet på kvällen. Du kan logga hastighet/ping och traceroute lite slumpmässigt på dagen och under kvällen i undersökningssyfte men inte mer.

Vad hara du för anslutning just nu? Har du testa flera enheter? Har grannarna samma problem? Hur vet du att hastigheten sjunker och vad testar du mot?

Permalänk
Medlem

Det är säkert inte relaterat men en sak som du gjort som du kan få problem med är att du dragit nät till en annan byggnad.
Beroende på längd och massa faktorer så kan du få krypströmmar och jävulskap i kablaget som ställer till det.
Har du dessutom valt skärmad kabel kan de bli ännu mer intressant om sköld är ansluten på båda sidor (big no no).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hus 1 > Router
Huvudhus > Hus 2 > Router
Rätt?

Får ni flera adresser är det väl inte fel men kanske inte helt rätt heller, varför inte köra ett nät? Huvudhus > Router > Hus 1 & Hus 2.

Det kan vara så enkelt att felet ligger i att många använder nätet på kvällen. Du kan logga hastighet/ping och traceroute lite slumpmässigt på dagen och under kvällen i undersökningssyfte men inte mer.

Vad hara du för anslutning just nu? Har du testa flera enheter? Har grannarna samma problem? Hur vet du att hastigheten sjunker och vad testar du mot?

Tack för input!

Yes, det är den setupen jag kört på. Anledningen är att jag som bor i Hus 2 ville ha eget nätverk där jag kan sätta upp egna accesspunkter och sen låta föräldrarna som bor i andra huset ha ett eget nätverk. Inget större problem att köra på ditt förslag istället men när jag testade att koppla ut allting och bara köra nätverkskabel direkt in i datorn från väggen under en av dipparna så blev det ingen skillnad. Det var fortfarande 2 mbit. Så för mig, som inte kan nätverk, var det en indikation på att felet inte låg "hos mig" utan att det måste ligga hos ISP eller kapacitetsproblem i området. Men bra tips där att fråga grannarna om de upplever samma sak!

Sitter på 100/100 från Bahnhof och får ut nära det större delen av dagen. Var samma visa igår kväll. Testade mot bredbandskollen och speedtest och båda visade helt okej fram till ca 20.00 på kvällen då det small till och det helt plötsligt sjönk till 0,5 mbit och svarstid på +100 ms. Speedtest verkar dock inte sjunka till samma låga nivåer som BBK. Dock så påverkas alla enheter (apple tv, PS5, dator, iphone etc) och det kvarstod så i 2 timmar varpå det sedan hoppade upp till 100 mbit igen. Så känns som ISP-problem eller kapacitetsbrist i nätet för mig. Men vet inte hur jag pinpointar vilket av de två det är.

Skrivet av Spiffman:

Det är säkert inte relaterat men en sak som du gjort som du kan få problem med är att du dragit nät till en annan byggnad.
Beroende på längd och massa faktorer så kan du få krypströmmar och jävulskap i kablaget som ställer till det.
Har du dessutom valt skärmad kabel kan de bli ännu mer intressant om sköld är ansluten på båda sidor (big no no).

Men det borde väl bara påverka hastigheten i hus 2 och inte i första huset antar jag? Läste att skärmad kabel kunde vara problematisk så jag körde oskärmad CAT6, ca 30 meter.

Permalänk
Skrivet av realion:

Tack för input!

Yes, det är den setupen jag kört på. Anledningen är att jag som bor i Hus 2 ville ha eget nätverk där jag kan sätta upp egna accesspunkter och sen låta föräldrarna som bor i andra huset ha ett eget nätverk. Inget större problem att köra på ditt förslag istället men när jag testade att koppla ut allting och bara köra nätverkskabel direkt in i datorn från väggen under en av dipparna så blev det ingen skillnad. Det var fortfarande 2 mbit. Så för mig, som inte kan nätverk, var det en indikation på att felet inte låg "hos mig" utan att det måste ligga hos ISP eller kapacitetsproblem i området. Men bra tips där att fråga grannarna om de upplever samma sak!

Sitter på 100/100 från Bahnhof och får ut nära det större delen av dagen. Var samma visa igår kväll. Testade mot bredbandskollen och speedtest och båda visade helt okej fram till ca 20.00 på kvällen då det small till och det helt plötsligt sjönk till 0,5 mbit och svarstid på +100 ms. Speedtest verkar dock inte sjunka till samma låga nivåer som BBK. Dock så påverkas alla enheter (apple tv, PS5, dator, iphone etc) och det kvarstod så i 2 timmar varpå det sedan hoppade upp till 100 mbit igen. Så känns som ISP-problem eller kapacitetsbrist i nätet för mig. Men vet inte hur jag pinpointar vilket av de två det är.

Men det borde väl bara påverka hastigheten i hus 2 och inte i första huset antar jag? Läste att skärmad kabel kunde vara problematisk så jag körde oskärmad CAT6, ca 30 meter.

Sjukt, trodde det var jag som skrivit den här posten för ett par år sedan. Bodde i exakt samma situation som dig.

Jag löste det genom att dra
Fiber > router > Hus 2 > switch, för att lösa det trådlösa satte jag upp mesh 2.4ghz som förstärkte signalen. Bahnhof är inte ett stort fan av att man kedjar ihop routrar sådär

Permalänk
Medlem

Eftersom du får flera IP-adresser från Bahnhof bör din setup fungera.

Går det långsamt både från dina föräldrars nätverk samtidigt? Har ni några grannar som kör Bahnhof som upplever samma dippar (eller andra operatörer för den delen, om det är ett stadsnät)? Det skulle ju kunna vara så att att det är upplänken från er station som inte hinner med.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SurpriseFlex:

Sjukt, trodde det var jag som skrivit den här posten för ett par år sedan. Bodde i exakt samma situation som dig.

Jag löste det genom att dra
Fiber > router > Hus 2 > switch, för att lösa det trådlösa satte jag upp mesh 2.4ghz som förstärkte signalen. Bahnhof är inte ett stort fan av att man kedjar ihop routrar sådär

Men behövs verkligen en switch om man har 4 uttag direkt i väggen, är inte det samma sak som en switch?

Skrivet av zyberzero:

Eftersom du får flera IP-adresser från Bahnhof bör din setup fungera.

Går det långsamt både från dina föräldrars nätverk samtidigt? Har ni några grannar som kör Bahnhof som upplever samma dippar (eller andra operatörer för den delen, om det är ett stadsnät)? Det skulle ju kunna vara så att att det är upplänken från er station som inte hinner med.

Yes, långsamt både hos oss och dem. långsamt också om jag tar bort allting och bara kör en nätverksabel direkt in i min dator.

Inte helt säker på vad definitionen av ett stadsnät är men det är ett "kommunnät" i norrort till stockholm. Om det är upplänken som är fel så borde grannarna ha samma sak oavsett ISP, eller hur? Isf ska jag ringa till grannen och höra nästa gång det går ner i hastighet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte om switchen hamnar efter routern. Då har du fortfarande ett eget internt nätverk (LAN)

Om det är samma problem efter att du kopplat bort allt är det på din ISP's sida, du kan ju pröva enbart annan enhet förutom din dator också samt byta kabel.
Inne på att närmsta station/nod inte hänger med vissa tider när folk är hemma och torrentar exempelvis.

Permalänk

Jag skulle rekommendera att slå en signal till bahnhof, för jag kommer ihåg att de sa till mig att testa att koppla ur den andra seriekopplade routern för att undvika detta. Vad jag förstått det som får du bara en IP i taget men den ändras dynamiskt periodvis, därav kallas det för "flera dynamiska ip adresser".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Han har flera IP-adresser, dynamiskt innebär att den inte är statisk/fast utan kan ändras när routern/datorn startas om nästa gång. Sedan vet jag inte om hans ISP har en skev bild av dynamisk dock:)

Permalänk
Rekordmedlem

Exakt vad menar du med att du har flera uttag på inkommande anslutning ? Det är väl 1 fiber som går till en omvandlare ? Sedan efter omvandlaren kanske det sitter en tjänstefördelare (switch) som har flera uttag ?
Men hur många publika ip har du och sitter du bakom CGN ? Bahnhof delar inte ut publika ip automatiskt utan de får du numera beställa.
Du behöver i vart fall 2 ip från dem och har du tur kan du få det direkt via tjänstefördelaren och om inte behöver du en egen switch innan du drar vidare till routern i respektive hus. Du ska absolut inte ha en router på den andres lansida för då skapar du adressproblem och de brukar göra nätet segt om det ens fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vad menar du med att du har flera uttag på inkommande anslutning ? Det är väl 1 fiber som går till en omvandlare ? Sedan efter omvandlaren kanske det sitter en tjänstefördelare (switch) som har flera uttag ?
Men hur många publika ip har du och sitter du bakom CGN ? Bahnhof delar inte ut publika ip automatiskt utan de får du numera beställa.
Du behöver i vart fall 2 ip från dem och har du tur kan du få det direkt via tjänstefördelaren och om inte behöver du en egen switch innan du drar vidare till routern i respektive hus. Du ska absolut inte ha en router på den andres lansida för då skapar du adressproblem och de brukar göra nätet segt om det ens fungerar.

Bra förklarat, det jag kom fram till också.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara skapa två lan efter din router? Då använder ni samma IP (ni bör ju bara få en i alla fall om du inte köper till fler?), men du separerar då all trafik och alla APs per hus. En till ditt hus och en till det andra huset?

Fiber>Fiberomvandlare>Router: Du använder port 1-3 som huvudlan till ditt hus och ställer in och kör VLAN till andra huset på t.ex. port 4.
Sedan får du koppla in APs/switchar där det behövs.

Dubbla routers på ett abonnemang är väl aldrig en höjdare?
När det gäller fyra uttag i väggen så låter det skumt, det är inte en switch om det inte är en inbyggd switch i väggen bakom i sånt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt vad menar du med att du har flera uttag på inkommande anslutning ? Det är väl 1 fiber som går till en omvandlare ? Sedan efter omvandlaren kanske det sitter en tjänstefördelare (switch) som har flera uttag ?
Men hur många publika ip har du och sitter du bakom CGN ? Bahnhof delar inte ut publika ip automatiskt utan de får du numera beställa.
Du behöver i vart fall 2 ip från dem och har du tur kan du få det direkt via tjänstefördelaren och om inte behöver du en egen switch innan du drar vidare till routern i respektive hus. Du ska absolut inte ha en router på den andres lansida för då skapar du adressproblem och de brukar göra nätet segt om det ens fungerar.

Kollade nu närmare på omvandaren som sitter på väggen och där står det ju tydligt att uttag 1 = WAN och övriga uttag är LAN. Så då är det väl inte så konstigt att det inte fungerat att koppla in router 2 i ett LAN-uttag och trott att det ska fungera u.a. antar jag. Har nu ändrat till accesspunktupplägget istället, dvs Omvandare => Router 1 => router 2 i accesspunktläge och så får vi se om det fungerar bättre ikväll. Hoppas kunna spela på min nya fina PS5:a utan att lagga sönder

Och tack för all input!