Ta bort Windows 10 från HDD?

Permalänk

Ta bort Windows 10 från HDD?

Hej!

Behöver jag ta bort Windows 10 när jag installerar Windows 10 på ny SSD och behåller jag kvar mina filer i hårddisken?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du menar.
Har du köpt en ny disk som du vill installera Win 10 på?
Och ha den gamla kvar som "D:" så du har dina gamla filer?
Om så är fallet ska du ta o spara undan dina gamla filer. Installera Win10 på nya disken. O sen formattera den gamla o lägga in dina filer.
Att ha 2 diskar med windows på samtidigt kommer bara ge dig problem.

Om jag har missförstått får du förklara igen.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Förstår inte vad du menar.
Har du köpt en ny disk som du vill installera Win 10 på?
Och ha den gamla kvar som "D:" så du har dina gamla filer?
Om så är fallet ska du ta o spara undan dina gamla filer. Installera Win10 på nya disken. O sen formattera den gamla o lägga in dina filer.
Att ha 2 diskar med windows på samtidigt kommer bara ge dig problem.

Om jag har missförstått får du förklara igen.

Asså för tillfället har jag min windows 10 på hårddisken och undrar om jag kan installera windows 10 på ssdn istället och boota upp win 10 med den. Borde jag inte ha kvar mina gamla filer i hårddisken?

Permalänk
Medlem

ja.

Kom ihåg att sätta dit boot partition på ssdn, det gör du enklast genom att ta bort den gamla boot partitionen på den gamla disken eller kopplar ur den gamla disken och installerar win på nya ssdn, då kommer den skapa partitionen automatiskt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerOskarsson:

Asså för tillfället har jag min windows 10 på hårddisken och undrar om jag kan installera windows 10 på ssdn istället och boota upp win 10 med den. Borde jag inte ha kvar mina gamla filer i hårddisken?

Du kan ha hur många win versioner som helst installerat utan problem, det viktiga ärr att ha ordning så att rätt bootloader och bootsektor används, det enklaste sättet att undvika problem är att koppla bort alla andra lagringsenheter än den man vill installera på vid installationen. Sedan går det bra att koppla in och bara välja rätt enhet att boota från i bios.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerOskarsson:

Asså för tillfället har jag min windows 10 på hårddisken och undrar om jag kan installera windows 10 på ssdn istället och boota upp win 10 med den. Borde jag inte ha kvar mina gamla filer i hårddisken?

Allt kommer vara kvar på disken så vida du inte tar bort det. Tänk dock på att program installerade på disken kanske inte kommer fungera som de ska. Så om du vill behålla allt som det är nu så borde du kanske klona disken istället.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ha hur många win versioner som helst installerat utan problem, det viktiga ärr att ha ordning så att rätt bootloader och bootsektor används, det enklaste sättet att undvika problem är att koppla bort alla andra lagringsenheter än den man vill installera på vid installationen. Sedan går det bra att koppla in och bara välja rätt enhet att boota från i bios.

Skrivet av Spelaspel:

Allt kommer vara kvar på disken så vida du inte tar bort det. Tänk dock på att program installerade på disken kanske inte kommer fungera som de ska. Så om du vill behålla allt som det är nu så borde du kanske klona disken istället.

Tack för all svar!

Nu om jag installerar windows 10 på ssdn kommer mitt skrivbord se likadan ut som på hårddisken eller kommer allt överföras till en specifik mapp?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerOskarsson:

Tack för all svar!

Nu om jag installerar windows 10 på ssdn kommer mitt skrivbord se likadan ut som på hårddisken eller kommer allt överföras till en specifik mapp?

Installerar du om på en tom enhet så blir det ett helt nytt win när du bootar från den enheten och alltså ett nytt tomt skrivbord, din gamla enhet påverkas inte alls och vill du starta den versionen så får du välja den enheten som bootenhet i bios så växlar det igen. Dina gamla filer försvinner inte heller utan du kan nå dem på den enhet de ligger om du inte låst dem på nått sätt

Du kan alltså ha många oberoende installationer på olika enheter. Du kan tex ha Linux på nån enhet eller kanske en Hackintosh eller BSD eller vad du nu skulle kunna tänkas vilja använda för olika operativsystem, du väljer bara i moderkortets bootmeny vilken enhet du vill boota från så startar det från det som finns på den om enheten är bootbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Installerar du om på en tom enhet så blir det ett helt nytt win när du bootar från den enheten och alltså ett nytt tomt skrivbord, din gamla enhet påverkas inte alls och vill du starta den versionen så får du välja den enheten som bootenhet i bios så växlar det igen. Dina gamla filer försvinner inte heller utan du kan nå dem på den enhet de ligger om du inte låst dem på nått sätt

Du kan alltså ha många oberoende installationer på olika enheter. Du kan tex ha Linux på nån enhet eller kanske en Hackintosh eller BSD eller vad du nu skulle kunna tänkas vilja använda för olika operativsystem, du väljer bara i moderkortets bootmeny vilken enhet du vill boota från så startar det från det som finns på den om enheten är bootbar.

Tack!

Vill inte riskera förlora mina filer det därför jag skapade denna tråd. Om jag förstod rätt så kan jag alltid gå tillbaka till min windows 10 version på hddn och ha samma skrivbord, filer som förr? Men det är garanterat att jag behåller mina gamla filer om jag installerar win 10 på ssdn och bootar upp med den? Hur vet jag om jag har låst filerna etc?

Vill inte att det ska gå snett o investera i en extern hdd (för tillfället).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PerOskarsson:

Tack!

Vill inte riskera förlora mina filer det därför jag skapade denna tråd. Om jag förstod rätt så kan jag alltid gå tillbaka till min windows 10 version på hddn och ha samma skrivbord, filer som förr? Men det är garanterat att jag behåller mina gamla filer om jag installerar win 10 på ssdn och bootar upp med den? Hur vet jag om jag har låst filerna etc?

Vill inte att det ska gå snett o investera i en extern hdd (för tillfället).

Om du kopplar bort allt utom den nya ssd som du vill installera på så kan inte dagens installation påverkas, du kan då bara skifta bootenhet så funkar den gamla installationen precis som innan, det bli ingen som helst skillnad på den för inget ändras eller raderas förrän du själv gör nått med den.

Det går att göra filer privat eller kanske har du kryptera dem men jag vet inte om du gjort det, hursomhelst så om du gjort nått sånt så finns allt ändå kvar och går att nå om du växlar till den ursprungliga versionen vid boot, inget ändras som sagt på den ursprungliga installationen så du kan prova allt innan du bestämmer om du vill göra nått med den ursprungliga enheten, när allt funkar kan du tex välja att partitionera och formatera om den så att den blir en tom lagringsenhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.