Permalänk
Medlem

Filserverbygge

Jag har tänkt bygga en ny filserver för att ersätta min gamla HP Microserver som sjunger på sista versen. Jag kommer köra Ubuntu 20.04. Just nu lutar det åt ett Gigabyte Aorus B450I Pro Wifi med en Ryzen CPU från Webhallen.

Jag har ett Fractal Design Node 304 mITX-chassi med plats för 6 3,5"-diskar men jag kan inte hitta något mITX-mobo med så många SATA-kontakter så någon form av adapter krävs. Det finns dels PCIe-kort, dels interna USB3/SATA-adaptrar för detta. Nackdelen med PCIe-korten är att det bara finns en plats för instickskort på mITX-mobo så isf får jag köra utan grafikkort (vilket vanligen inte är något problem men kan vara bra vid felsökning), nackdelen med USB-adaptern är att den i så fall ersätter de två USB-portarna på chassits framsida (som kanske inte används dagligen men som också är bra att ha).

Alternativ 1 är att köpa en Ryzen 3 3100, ett billigt grafikkort och en USB/SATA-adapter. Alternativ 2 är en Ryzen 5 3400G med inbyggd grafikkrets men som är ca 20% svagare. Med 3400G kan jag köra PCIe-kort för fler SATA-portar.

Det finns en del externa USB/HDMI-adaptrar men 90% är för USB-C och det finns inte på mitt tänkta mobo, dessutom verkar stödet för Linux vara väldigt begränsat.

Mobo 1449 kr
Ryzen 3100 1179 kr
GPU 499 kr
Summa 3127

Mobo 1449 kr
Ryzen 3400G 1590 kr
Summa 3039 kr

Tips, idéer eller kommentarer? Vad skulle du valt? Något av ovanstående eller något helt annat?

Permalänk
Medlem

Om du orkar går det ju att stoppa in ditt nuvarande grafikkort och bara ta ut det när du är klar med setup. Detta förutsätter ju att du kan köra headless när det väl är igång. Ryzen 2600 och 1600af kan ju också vara värt att kolla på om du vill ha lite fler kärnor.

Permalänk
Medlem

Om du inte har lust att byga själv så känns denn Dell hos Dustin riktig prisvärd, dock bara plats för 3 diskar vad jag kan se:
https://www.dustinhome.se/product/5011171709/emc-poweredge-t4...

Permalänk
Medlem

Eller så kan du ju skippa idén med att använda mITX moderkort och köra på mATX istället. Så har du plats för betydligt fler expansionskort. mITX är ju av naturen väldigt begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Om du orkar går det ju att stoppa in ditt nuvarande grafikkort och bara ta ut det när du är klar med setup. Detta förutsätter ju att du kan köra headless när det väl är igång. Ryzen 2600 och 1600af kan ju också vara värt att kolla på om du vill ha lite fler kärnor.

En del Amd moderkort vägrar starta utan gpu dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Ja, det är en idé. Det sparar lite pengar men man blir lite begränsad vid felsökning. Det mesta gör jag över SSH men vissa saker måste man ju ha skärm för.

Skrivet av joakim99:

Om du inte har lust att byga själv så känns denn Dell hos Dustin riktig prisvärd, dock bara plats för 3 diskar vad jag kan se:
https://www.dustinhome.se/product/5011171709/emc-poweredge-t4...

Ja, jag har sett den. Jag vill dock ha plats för minst 4 diskar och sen är jag rädd att den väsnas mer än ett hemmabygge.

Skrivet av Erik_T:

Eller så kan du ju skippa idén med att använda mITX moderkort och köra på mATX istället. Så har du plats för betydligt fler expansionskort. mITX är ju av naturen väldigt begränsat.

Ja, så är det. Jag hittar dock ingen vettig låda till mITX, vill helst inte gå på stora tower-lådor (det får inte plats). Det enda jag hittar är Node 804 men den är ändå i största laget. Har du något förslag?

Permalänk
Medlem

Nu har jag funderat på en annan lösning: köpa ett nytt chassi och flytta mitt nuvarande ATX-mobo (någon Asus-historia med Ryzen 3600x), sälja det gamla och köpa en NUC-liknande skrivbordsdator, tex Asus PN50.

Då behöver jag ett nytt ATX-chassi med plats för>4 HDD, gärna 6, som inte kostar skjortan och inte är alldeles för stort. Jag har tittat lite på Fractal Design R5 men det känns ganska stort. Eg behöver jag inte så mycket dator vid skrivbordet, jag sitter mest och fulprogrammerar och slösurfar, så en PN50 4500U borde räcka gott.

Tips på vettiga chassi?