Jag har tänkt bygga en ny filserver för att ersätta min gamla HP Microserver som sjunger på sista versen. Jag kommer köra Ubuntu 20.04. Just nu lutar det åt ett Gigabyte Aorus B450I Pro Wifi med en Ryzen CPU från Webhallen.
Jag har ett Fractal Design Node 304 mITX-chassi med plats för 6 3,5"-diskar men jag kan inte hitta något mITX-mobo med så många SATA-kontakter så någon form av adapter krävs. Det finns dels PCIe-kort, dels interna USB3/SATA-adaptrar för detta. Nackdelen med PCIe-korten är att det bara finns en plats för instickskort på mITX-mobo så isf får jag köra utan grafikkort (vilket vanligen inte är något problem men kan vara bra vid felsökning), nackdelen med USB-adaptern är att den i så fall ersätter de två USB-portarna på chassits framsida (som kanske inte används dagligen men som också är bra att ha).
Alternativ 1 är att köpa en Ryzen 3 3100, ett billigt grafikkort och en USB/SATA-adapter. Alternativ 2 är en Ryzen 5 3400G med inbyggd grafikkrets men som är ca 20% svagare. Med 3400G kan jag köra PCIe-kort för fler SATA-portar.
Det finns en del externa USB/HDMI-adaptrar men 90% är för USB-C och det finns inte på mitt tänkta mobo, dessutom verkar stödet för Linux vara väldigt begränsat.
Mobo 1449 kr
Ryzen 3100 1179 kr
GPU 499 kr
Summa 3127
Mobo 1449 kr
Ryzen 3400G 1590 kr
Summa 3039 kr
Tips, idéer eller kommentarer? Vad skulle du valt? Något av ovanstående eller något helt annat?