Tips mottages varmt Gamingdator för runt 33K inkl skärm

Permalänk
Avstängd

Tips mottages varmt Gamingdator för runt 33K inkl skärm

Tjena SC.
Vill spela högsta inst på de flesta lir.
Höga inst på cyberpunk etc, behöver inte vara högsta där dock.
Vad tycker ni? Är den för overkill?
Spelar bara dator gör inget annat i livet!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14533273

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Tjena SC.
Vill spela högsta inst på de flesta lir.
Höga inst på cyberpunk etc, behöver inte vara högsta där dock.
Vad tycker ni? Är den för overkill?
Spelar bara dator gör inget annat i livet!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14533273/test2021

Kan inte se din kundvagn för tillfället. Den verkar inte vara delad enligt Inet.

Permalänk
Medlem

Jag hade siktat på en R5 5600x pga den har minimala till inga fps drops, en starkare CPU kommer inte öka prestandan i spel märkvärt och med pengarna som man sparar på att ta en R5 istället för R7/R9 så hade jag skaffat ett RTX 3080.

Edit.
Pillade ihop ett exempel som passar in i budgeten:

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

Kan inte se din kundvagn för tillfället. Den verkar inte vara delad enligt Inet.

Fixat

Permalänk
Avstängd
Skrivet av z3poxx:

Jag hade siktat på en R5 5600x pga den har minimala till inga fps drops, en starkare CPU kommer inte öka prestandan i spel märkvärt och med pengarna som man sparar på att ta en R5 istället för R7/R9 så hade jag skaffat ett RTX 3080.

Edit.
Pillade ihop ett exempel som passar in i budgeten:
https://komponentkoll.se/bild/NOZcg.png

Bra tips! Gällande moderkortet dock , är det inte prisvärt med ett X750?

Och om jag inte missminner mig men var inte den B-serien ej att rekommendera enligt Hardware unboxing?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Tjena SC.
Vill spela högsta inst på de flesta lir.
Höga inst på cyberpunk etc, behöver inte vara högsta där dock.
Vad tycker ni? Är den för overkill?
Spelar bara dator gör inget annat i livet!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14533273https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14533273

Lite overkill är det nog, och själv hade jag nog satsat på en vettig M.2 NVME SSD istället för den du valt. Kanske bytt till ett B550-baserat moderkort också.
Du skulle säkert kunna gå ner ett snäpp för både CPU och GPU och klara dig bra ändå.
Men i övrigt så ser det ju ut som en riktigt bra dator. Inga direkt dåliga eller överdrivet dyra komponentval - inte överdrivet dyra för den prestandanivån då.

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv gått på en 5900X som du gör. Den är lite overkill just nu för spel, men lägger hellre 3k extra över en 5600 och behåller datorn med moderkort och CPU i 5+ år än uppgraderar den biten någonstans i mitten.

Ett kvalitativt B550 moderkort kanske är good enough dock? (tex https://www.inet.se/produkt/1903293/msi-mag-b550m-mortar ) Du får PCI Gen 4 till grafikkort och din primära M.2 disk och slipper liten fläkt på moderkortet som kan bli störande när den blir gammal.

Även om jag är AMD fan så skulle jag nog faktiskt hellre gått på ett RTX 3080 än ett RX6800 XT just nu. Men Sapphire Nitro är ett stabilt val om du går på AMD och båda korten är bra val som kommer var tillräckliga en lång tid framåt!

Jag är lite skeptisk till chassit eftersom det inte har luftintag fram, men det funkar säkert. Kom ihåg att beställa chassifläktar dock, för det ingår inte!

Permalänk
Avstängd

Som väntat från SC. Klockrena råd.
Många tack!

Skrivet av Erik_T:

Lite overkill är det nog, och själv hade jag nog satsat på en vettig M.2 NVME SSD istället för den du valt. Kanske bytt till ett B550-baserat moderkort också.
Du skulle säkert kunna gå ner ett snäpp för både CPU och GPU och klara dig bra ändå.
Men i övrigt så ser det ju ut som en riktigt bra dator. Inga direkt dåliga eller överdrivet dyra komponentval - inte överdrivet dyra för den prestandanivån då.

Vilken SSD skulle du valt?

Permalänk
Medlem

Finns både bra och dåliga b550 samt x570 modekort, stora skillnaden på dom e att x570 stödjer flera PCI gen 4 lanes och har du inte ett användnings område för det som du redan nu vet som så e chansen liten att du kommer nyttja det.

Kolla gärna upp flera recensioner på diverse B550 modekort så du får ett tag i ett bra som har det du vill ha samt med vettig kylning och strömtillförsel. Kan hålla med @SweDragon att gå på en R9 när prisskillnaden inte e så stor. M2 gen4 disken e nog helt rätt overkill och gör bygget ca 1000kr dyrare för prestanda som e svår att märka av i dom flesta vanliga arbetsbelastningarna.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweDragon:

Jag skulle själv gått på en 5900X som du
Även om jag är AMD fan så skulle jag nog faktiskt hellre gått på ett RTX 3080 än ett RX6800 XT just nu. Men Sapphire Nitro är ett stabilt val om du går på AMD och båda korten är bra val som kommer var tillräckliga en lång tid framåt!

Ok! Får jag fråga vad ditt resonemang är vad gäller Saphire och 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Som väntat från SC. Klockrena råd.
Många tack!

Vilken SSD skulle du valt?

Jag skulle nog gått på en Kingston A2000 eller kanske en Samsung 970 EVO Plus
Samsung disken är lite snabbare och lite dyrare, men i praktiken tvivlar jag på att du märker någon skillnad i hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bort:

Ok! Får jag fråga vad ditt resonemang är vad gäller Saphire och 3080?

Jag har läst en hel del bra om Sapphires kylarlösning för 5700-serien. När det gäller AMD-grafikkort så verkar vissa tillverkare snåla på sin R&D och bara ta en Nvidia-kylare och smälla på med mindre modifikationer. Jag har själv ett fruktansvärt exempel just nu i Asus Strix Vega 64, och det var problem med Asus Tuf 5700XT t.ex. Sapphire är dedikerade till AMD-chips så de har ingen Nvidia-lösning de kan fulkopiera och (relativt iallafall) gott rykte, så därför tycker jag att det är ett bra val för ett 6800-kort!

När det gäller 6800XT vs 3080 så verkar 3080-an helt enkelt vara ett lite bättre kort i spel just nu, och eftersom 6800 listas för lite dyrare pengar så ser jag ingen anledning att välja en 6800XT över 3080. Dessutom så är det Nvidias andra generation för Raytracing och de verkar ha klart bättre prestanda där. AMD kommer säkert att förbättras med bättre drivare och att utvecklare lär sig använda deras hårdvara bättre, men återigen, just nu så ser 3080 bättre ut. Dessutom har Nvidia DLSS som en bra bonus-feature. AMD har något liknande under utveckling för uppskalning, men det är inte färdigt. Det KAN vara så att AMD kommer ifatt och förbi med drivare etc. under de närmaste åren, men det är en viss chansning.

Som sagt, båda korten blir bra, men skulle jag beställa idag så skulle jag beställa ett 9000krs 3080 framför ett 9500krs 6800XT (och förvänta mig ett kort i januari eller februari någon gång ). Skulle du råka hitta något av dem i lager och vill spela i mellandagarna så slå till direkt dock!

Permalänk
Viking

@Bort, Eftersom det ändå varit så pass få förslag på faktiska byggen så kan jag rekommendera ett, du sparar i alla fall 9K mot för vad du planerade att lägga:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

@Parapersona, Eftersom det ändå varit så pass få förslag på faktiska byggen så kan jag rekommendera ett, du sparar i alla fall 9K mot för vad du planerade att lägga:
https://komponentkoll.se/bild/twcSt.png

Kan modifiera mitt tidigare Intel-exempel och komma med ett tredje.

Denna kan möjligen skeppa i år, mitt tidigare Intel-exempel hade en 6-kärnors, denna har 8-kärnors och istället för 5600 XT ett Ampere som kanske kommer komma in på lager i år.

Permalänk
Medlem

Något som passar TS inkomst hade kanske varit något i stil med dessa alternativ.

AMD

Intel