Amazon - dela med er av era erfarenheter

Permalänk
Medlem

Amazon - dela med er av era erfarenheter

Här kan vi diskutera våra erfarenheter av Amazon - bra som dåliga.

Permalänk
Medlem

Inleder tråden med att kasta några skopor med välförtjänt skit på Amazon. Högst osäkert om jag handla nåt mer från dem. Summering:

Beställer vara enligt beskrivning, den är inte uppenbart felprisatt, en schysst BF-deal helt enkelt. Under tiden varan skickas per post(tog 7 dagar) händer följande:

- Produktbeskrivningen och produktlänken försvinner helt från min beställning - man kommer endast till en bild på en hund med texten "something went wrong". Bara ordernummer och ordersumman är synlig, ingen annan info.

- Ringer Amazon då jag beställt så mycket från både dem och andra, att jag komiskt nog glömt vilken order just denna var. Personen läser ordagrant upp att ordern gäller den vara jag beställde.

- Senare ändras produktlänken till en sämre produkt i samma serie. Dock står fortfarande den vara jag beställde som tydlig rubrik för min order (här börjar jag fundera vad jag kommer få hem i slutändan).

- Hämtar ut paketet och tyvärr innehåller paketet den sämre varan i serien.

- Ringer Amazon och påtalar detta. Får till svar att de haft fel produktbeskrivning. Frågan om varför de inte kontaktade mig eller varför de ens skickade ut varan när den enligt dem var fel och de själva visste(men inte jag) - det kan kundtjänst inte svara på.

Slutsatsen av detta blir att jag får hem fel produkt. Jag har redan legat ute med pengarna i 7 dagar. Nu ska jag returnera varan - jag får tillbaka mina pengar 5-7 arbetsdagar efter mottagen retur - vilket ungefär kan översättas till att jag får tillbaka mina pengar ca 3 veckor efter köp även om jag skickar returen redan idag. Blir extra irriterad över deras förklaring som kan översättas till att de redan innan varan skickades, visste att det ej var varan jag som kund trott att jag beställt. De borde ha dragit i bromsen innan varan ens skickades.

Personen på Amazons kundtjänst säger att de ej kan skicka mig varan jag trott att jag beställt eftersom de ej har den i lager. Men hör och häpna, jag hittar rätt vara hos dem, dock med väldigt bristfällig rubrik (vilket kan förklara varför personen inte hittade den). Känslan blir att de medvetet ändrat för att slippa leverera produkten jag med flera tror att vi köpt. Kundtjänst bortförklaring nu är de ändå inte kan byta ut mot den varan eftersom produktlänken i min order länkas till den sämre produkten och i deras värld gäller beställningen den vara den i nuläget länkar till. Det spelar ingen roll att rubriken på min order fortfarande klart och tydligt förmedlar den vara jag beställde, produktlänken är allsmäktig. Så med andra ord har Amazon i efterhand manipulerat produktlänken och därav avsäger sig ansvaret att leverera rätt produkt. Förkastligt minst sagt!

Vid det här laget har jag och personen samtalat i närmare 30 minuter, personen har muteat samtalet upprepade ggr för att "kolla upp" saker. Värt att notera är att under hela denna tid har inte personen på kundtjänst erbjudit en enda "lösning" förutom att returnera varan och få tillbaka pengarna 5-7 arbetsdagar efter mottagen retur.

Då blir min fråga till kundtjänst - med anledning att jag som kund både känner mig lurad och och missnöjd. Vad kan ni erbjuda för lösning som gör mig som kund nöjd trots den tråkiga situation som uppstått? Här har jag väntat i 1 vecka och får fel produkt utan möjlighet få den rätta, ni kommer i slutändan ha haft mina pengar i 3 veckor för ett fel ni åsamkat mig.

Svaret.... "jag kan erbjuda dig ett tillgodokvitto på 50 kr vid ditt nästa köp"

Jag bad dem behålla sin jävla femtiolapp.

Fruktansvärt dåligt att man som kund efter allt detta ska behöva "dra ur dem" ett erbjudande om kompensation på 50 KRONOR?!! Förnedrande..

Kanske en tankeställare till er som orkade läsa igenom allt. Jag kommer definitivt värna extra om de bra butiker vi har och länge har haft. Cirkusen Amazon kan gott få rulla vidare ut i tomma intet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Personen på Amazons kundtjänst säger att de ej kan skicka mig varan jag trott att jag beställt eftersom de ej har den i lager.

Begär ersättning för täckningsköp.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag handlar där så ofta men genom åren har jag aldrig haft några problem på .de, .uk eller .com sidorna. .se har jag inte hunnit testa än. En gång blev en vara försenad och då bjöd de på frakten automatiskt. Jag har inte haft kontakt med kundtjänsten.

Permalänk
Medlem

Har ännu inte varit med om reklamationsärende med dem; det blir intressant när det väl händer.

Deras prissättning verkar vara spretig. Exempelvis beställde jag en Dremel Versatip (gasdriven lödpenna) för 274 kr den 23:e november. Det var en "blixrabatt". Idag, 27/11, fick jag mail från dem med ett Black Friday-erbjudande på exakt samma produkt för 294 kr...
Letade efter specifik perkolator, hittade den för 440 kr på amazon.se, samma för 39,90€ på amazon.de. En skillnad på närmare 8 procent med den dagens växelkurs. (Mitt kreditkort har 0% valutapåslag, så det är extra värt för mig att kolla.)

Alla beställningar genom åren (från .uk och .de) har kommit fram raskt, och jag har aldrig haft orsak att klaga. Men som så många gånger tidigare konstaterat, det verkliga testet huruvida en försäljare är bra eller ej är när man behöver reklamera något. Och som sagt, det har jag inte behövt göra än.

Permalänk
Medlem

Jag har behövt reklamera två saker som köpts därifrån. Ett moderkort hade en trasig minnesmodul och en annan sak var inte enligt beskrivningen. Beskrivningen var troligtvis maskinöversatt så den kunde misstolkas (vilket jag gjorde). I första fallet fick jag ny vara och i det andra fick jag pengarna tillbaka. Allt jag behövde göra var att skriva ut en fraktsedel som de skickade till min mail, eller om man skrev ut den från deras hemsida, jag kommer inte ihåg.

Så av allt negativt man kan säga om Amazon så är deras kundsupport enligt mig inte en av de sakerna och vad jag hört från andra så instämmer de. Men tyvärr finns det ju alltid undantag, är man världens största företag så kommer misstag ske och felbedömningar göras.

Ett beteende som jag är lite kluven till är hur de skickar flera olika paket från en och samma order, antar att det beror på vilket lager det skickas ifrån. Man känner sig lite fånig när man står på Ica och ska hämta ut sex paket från en och samma affär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Inleder tråden med att kasta några skopor med välförtjänt skit på Amazon. Högst osäkert om jag handla nåt mer från dem. Summering:

Beställer vara enligt beskrivning, den är inte uppenbart felprisatt, en schysst BF-deal helt enkelt. Under tiden varan skickas per post(tog 7 dagar) händer följande:

- Produktbeskrivningen och produktlänken försvinner helt från min beställning - man kommer endast till en bild på en hund med texten "something went wrong". Bara ordernummer och ordersumman är synlig, ingen annan info.

- Ringer Amazon då jag beställt så mycket från både dem och andra, att jag komiskt nog glömt vilken order just denna var. Personen läser ordagrant upp att ordern gäller den vara jag beställde.

- Senare ändras produktlänken till en sämre produkt i samma serie. Dock står fortfarande den vara jag beställde som tydlig rubrik för min order (här börjar jag fundera vad jag kommer få hem i slutändan).

- Hämtar ut paketet och tyvärr innehåller paketet den sämre varan i serien.

- Ringer Amazon och påtalar detta. Får till svar att de haft fel produktbeskrivning. Frågan om varför de inte kontaktade mig eller varför de ens skickade ut varan när den enligt dem var fel och de själva visste(men inte jag) - det kan kundtjänst inte svara på.

Slutsatsen av detta blir att jag får hem fel produkt. Jag har redan legat ute med pengarna i 7 dagar. Nu ska jag returnera varan - jag får tillbaka mina pengar 5-7 arbetsdagar efter mottagen retur - vilket ungefär kan översättas till att jag får tillbaka mina pengar ca 3 veckor efter köp även om jag skickar returen redan idag. Blir extra irriterad över deras förklaring som kan översättas till att de redan innan varan skickades, visste att det ej var varan jag som kund trott att jag beställt. De borde ha dragit i bromsen innan varan ens skickades.

Personen på Amazons kundtjänst säger att de ej kan skicka mig varan jag trott att jag beställt eftersom de ej har den i lager. Men hör och häpna, jag hittar rätt vara hos dem, dock med väldigt bristfällig rubrik (vilket kan förklara varför personen inte hittade den). Känslan blir att de medvetet ändrat för att slippa leverera produkten jag med flera tror att vi köpt. Kundtjänst bortförklaring nu är de ändå inte kan byta ut mot den varan eftersom produktlänken i min order länkas till den sämre produkten och i deras värld gäller beställningen den vara den i nuläget länkar till. Det spelar ingen roll att rubriken på min order fortfarande klart och tydligt förmedlar den vara jag beställde, produktlänken är allsmäktig. Så med andra ord har Amazon i efterhand manipulerat produktlänken och därav avsäger sig ansvaret att leverera rätt produkt. Förkastligt minst sagt!

Vid det här laget har jag och personen samtalat i närmare 30 minuter, personen har muteat samtalet upprepade ggr för att "kolla upp" saker. Värt att notera är att under hela denna tid har inte personen på kundtjänst erbjudit en enda "lösning" förutom att returnera varan och få tillbaka pengarna 5-7 arbetsdagar efter mottagen retur.

Då blir min fråga till kundtjänst - med anledning att jag som kund både känner mig lurad och och missnöjd. Vad kan ni erbjuda för lösning som gör mig som kund nöjd trots den tråkiga situation som uppstått? Här har jag väntat i 1 vecka och får fel produkt utan möjlighet få den rätta, ni kommer i slutändan ha haft mina pengar i 3 veckor för ett fel ni åsamkat mig.

Svaret.... "jag kan erbjuda dig ett tillgodokvitto på 50 kr vid ditt nästa köp"

Jag bad dem behålla sin jävla femtiolapp.

Fruktansvärt dåligt att man som kund efter allt detta ska behöva "dra ur dem" ett erbjudande om kompensation på 50 KRONOR?!! Förnedrande..

Kanske en tankeställare till er som orkade läsa igenom allt. Jag kommer definitivt värna extra om de bra butiker vi har och länge har haft. Cirkusen Amazon kan gott få rulla vidare ut i tomma intet.

Det du varit med om ser för mig ut att vara rutiner från ett land med annat regelverk och sämre konsumentskydd än Sverige.

Jag hyser ingen tillit till Amazon Sverige ännu. Det kommer ta dem förmodligen fram till sena 2021, om någonsin, innan det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt två saker från Amazon. Bra priser och snabb leverans. Supernöjd hittills!

Hur de är att ha att göra med om man har problem har jag ingen aning om.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Min kompis beställde ett av BF-rabatterna som dök på nu i veckan, ett 32 GB kitt, 3000 MHz för 800 kr.
Därefter ändrades produkten till ett 16 GB-kitt för samma pris efter beställningen. URL var fortfarande med "32 GB" i länken.

Tror ni att han fick något annat än 32 GB?

Permalänk
Medlem

Har handlat en gång sedan .se startade, ordern delades upp i 2 paket, det ena skickades från England och var levererad hemma inom 36 timmar med 5 omlastningar på vägen. Det andra paketet kom från Tyskland på utlovade 4 dagar. Så jag har inte haft problem med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Letade efter specifik perkolator, hittade den för 440 kr på amazon.se, samma för 39,90€ på amazon.de. En skillnad på närmare 8 procent med den dagens växelkurs. (Mitt kreditkort har 0% valutapåslag, så det är extra värt för mig att kolla.)

En obetydlig skillnad. 39:90 euro blir 437 kr med dagens växelkurs om man drar av tysk moms och lägger på svensk moms.

Skrivet av Trunk:

Ett beteende som jag är lite kluven till är hur de skickar flera olika paket från en och samma order, antar att det beror på vilket lager det skickas ifrån. Man känner sig lite fånig när man står på Ica och ska hämta ut sex paket från en och samma affär

Jag har aldrig behövt hämta ut fler än tre Amazon-paket samma dag.

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med Amazon. Fick även 5£ insatt på Amazon kontot, pga några dagar sen leverans. Haft problem med säljare från Amazon.se som inte levererar, men Amazon tog bort fakturan snabbt efter inskickat email. Hoppas att det fortsätter så ☺️

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Fryngel:

Letade efter specifik perkolator, hittade den för 440 kr på amazon.se, samma för 39,90€ på amazon.de. En skillnad på närmare 8 procent med den dagens växelkurs. (Mitt kreditkort har 0% valutapåslag, så det är extra värt för mig att kolla.)

Amazon lägger ju på momsskillnaden i sista steget om du beställer från .de till .se. För nuvarande 9% skillnad (16% vs 25%).

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Uppföljning, jag försöker returnera en produkt till en tredje partssäljare och skulle vilja ha tydligare instruktioner. Tyvärr så är hemsidan paj för "kontakta säljare" leder bara till en chattbot hos Amazon. Om jag väljer "kontakt med säljaren" så får jag instruktionen om att följa infon på hjälpsidan för returen. Som är den sidan jag precis kom ifrån där jag tryckte på "kontakta säljare".🤦‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Jag har aldrig behövt hämta ut fler än tre Amazon-paket samma dag.

Det värsta fallet var nog när jag beställde åtta varor som bokstavligt talat kom i sex olika paket. Alla var ”fulfilled by amazon”. Den gången var det en blandning av olika lager (gissar jag) men också att att vissa hade sålts slut i lagret så de skickade de varorna lite senare med expressleverans utan extra kostnad. Så alla paket kom inom ett spann på 2-3 dagar.

I veckan har jag beställt ca tjugo varor i tre olika ordrar. En från .se och två från .de (de hade en blixtrabatt efter jag lagt första ordern) så vi får se hur många paket det blir den här gången :p.

För övrigt ställer jag mig i ledet som tycker det var lite tråkigt med erbjudanden hos amazon. Jag beställde som sagt ca 20 varor och det var endast ett fåtal som var rabatterade. Endast en av dessa var en märkbar rabatt, de andra var i stil med 5 % på något som kostar en femtiolapp. Bättre än inget men...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag har lyckats få returadress men ingen retursedel.

Klicka för mer information

Samtliga följande krav måste uppfyllas för att du ska kunna åberopa A-to-z guarantee:

  1. Du har kontaktat tredjepartssäljaren via Ditt konto.

  2. Du har väntat två arbetsdagar på ett svar.

  3. Du åberopar A-to-z guarantee inom 90 dagar efter senaste möjliga beräknade leveransdatum.

  4. Minst ett av följande gäller:

    • Tredjepartssäljaren levererade inte artikeln senast två dagar efter det senaste beräknade leveransdatumet eller 30 dagar efter beställningsdatumet, beroende på vilket som infaller först.

    • Du fick produkten, men den var skadad, bristfällig eller motsvarade inte säljarens beskrivning. Reparation eller utbyte är inte möjligt, och säljaren har inte alls eller bara delvist återbetalat inköpspriset eller fraktkostnaderna i båda riktningarna. Säljaren lovade att skicka en ersättningsprodukt eller utfärda en kreditfaktura men ingen kreditfaktura utfärdades, kreditfakturan utfärdades men var felaktig eller så skickades inte ersättningsprodukten.

    • Vid en internationell retur anger säljaren varken en returadress i Sverige eller står för en förbetald returfraktsedel. Säljaren erbjuder inte heller full återbetalning utan att artikeln returneras.

Visa mer

De två feta gäller på min beställning så får avvakta på svar och sedan använda A-to-z och se hur Amazon löser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

En obetydlig skillnad. 39:90 euro blir 437 kr med dagens växelkurs om man drar av tysk moms och lägger på svensk moms.

Skrivet av DavidtheDoom:

Amazon lägger ju på momsskillnaden i sista steget om du beställer från .de till .se. För nuvarande 9% skillnad (16% vs 25%).

Jag glömde momsen helt. Och ja, det brukar vara som ni säger, att Amazon lägger på skillnaden mot svensk moms i slutsteget. Men inte så i detta fall! Det drogs 39,90 €, och inte en cent mer från mitt kort. Undrar vad som brustit. Nåja, jag sparade någon krona på det, så jag klagar inte.

Permalänk
Medlem

Kan ge min syn på Amazon.
Började att köpa dvd från Amazon.us sedan 1999 och har efter det köpt från Amazon.uk, de, it, es, fr och nu se. Har aldrig haft några större problem, dock när jag har haft några få fraktskador och då har jag få svar och kompensation inom 1 dag.
Amazon får 5 av 5 i betyg från mig!

Permalänk
Medlem

beställde två leksaks klockor till mina barn och skulle vara engelskt tal men direkt när jag såg vart dom skickades från Spanien så visst jag att det inte skulle ha engelskt tal. var bara skicka tillbaka. Amazon nja tror jag kommer hoppa köpa där på ett bra tag tills dom ordnat upp allt med bilder namn och länkar samt bättre info om produkterna.

Permalänk
Medlem

Har beställt 2 gånger av Amazon, tyska då. Hyfsat snabba på att skicka, snabb support den enda gång jag behövde assistans.
Totalt värdelös sök och filtrering. Söker man efter ex RTX 3080 får man upp allt emellan himmel och jord, tänker man ahas, men jag får väl filtrera efter tillverkare då, då borde jag kunna hitta det jag söker men nej, då slumpas resultaten om och man får upp helt nya och totalt irrelevanta resultat.

Skulle verkigen behöva en finputsning på den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag glömde momsen helt. Och ja, det brukar vara som ni säger, att Amazon lägger på skillnaden mot svensk moms i slutsteget. Men inte så i detta fall! Det drogs 39,90 €, och inte en cent mer från mitt kort. Undrar vad som brustit. Nåja, jag sparade någon krona på det, så jag klagar inte.

Om det inte är Amazon som är säljaren så tar dem inte ut svensk moms, det är bara om Amazon är säljare som svensk moms tas ut på Amazon Tyskland

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om det inte är Amazon som är säljaren så tar dem inte ut svensk moms, det är bara om Amazon är säljare som svensk moms tas ut på Amazon Tyskland

Tackar! Detta fick mig att kolla närmare på hur regelverket ser ut. Skatteverket har svaret:

Citat:

Oavsett om du som privatperson köper en ny eller en begagnad vara så ska det tyska företaget i det här exemplet lägga på moms på varan som du köper. Om det säljande företaget säljer varor till kunder i Sverige för ett belopp som uppgår till minst 320 000 kronor per år så ska de vara registrerade till moms i Sverige. Detta innebär att du som köpare i sådana fall ska betala svensk moms istället för tysk. Det gäller även när du köper sådant som du själv laddar ner från webbplatsen, exempelvis dataprogram och filmer.

Du som köpare kan dock inte göras skyldig att kontrollera så att säljaren lägger på rätt momssats, utan ansvaret ligger helt och hållet på säljaren.

Permalänk
Medlem

Har gjort fyra beställningar hittills på amazon.se och alla har gått smärtfritt.

Leveransen har tagit lite längre tid än när man beställer från en svensk butik
men när man ser vilken fraktväg dom gått så förstår man varför.
Paketen har kommit från Danmark, Tyskland och Frankrike.

Men det har inte varit något problem för mig.

Inga fraktskador och allt har varit väl paketerat så jag är nöjd hittills.

Anledningen till köpen på amazon har först och främst varit att priset har varit betydligt
lägre på amazon jämfört med svenska butiker och skulle det bara skilja några hundralappar
så skulle jag alltid välja en svensk butik före amazon.

Permalänk
Medlem

Någon som varit tvungen att returerna en produkt och kan berätta hur det gick? Samt om säljaren var Amazon själva eller en 3e part.

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Någon som varit tvungen att returerna en produkt och kan berätta hur det gick? Samt om säljaren var Amazon själva eller en 3e part.

Jag har skickat tillbaka 2 varor. Lämnades in på ombud samma tid. Den ena har levererats till Amazon, och jag har fått pengarna tillbaka. Den andra har inte ens levererats till Amazon i Tyskland än (ja returerna går till Amazon Tyskland även om du gör retur på svenska sidan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av konsum:

Någon som varit tvungen att returerna en produkt och kan berätta hur det gick? Samt om säljaren var Amazon själva eller en 3e part.

Har gått bra att skicka returer. ☺️

Permalänk
Medlem

Har returen kostat pengar eller har den varit gratis?

Permalänk
Medlem

Har beställt en del saker från både US och UK under de senaste 10 åren. Det handlar då om saker som jag inte kunnat hitta någon annanstans. Har även gjort några beställningar från .SE nu på sista tiden, då har det handlat om prylar till mediaproduktion som inte går att köpa i samma prisklass i Sverige eller ibland inte ens går att få tag i. Har bl.a. köpt en teleprompter för runt 2000 kr där motsvarande i Sverige hade kostat mig 10000 kr.

Har alltid fungerat bra. Dock, har jag varit väldigt noga med att läsa och dokumentera specifikationer etc.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av konsum:

Har returen kostat pengar eller har den varit gratis?

Enligt A-to-z så ska det vara gratis att skicka om det måste skeppas utomlands.
3:e part kan kräva att du ska betala för returfrakten om det finns en adress i Sverige att skicka till.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att Elgiganten (andra butiker vet jag inte) har prisgaranti som gäller mot Amazon .SE om det är amazon som säljer och skickar varan annars gäller det inte.

Som förra veckan jag var ute efter ett nytt headset och ville ha Sennheiser Game One lurar som kosta i alla andra butiker 1790kr men på amazon 1090kr så gick bara till min Elgiganten butik som hade dom och sa till dom om prisskillnaden och dom kolla upp så det stämde och jag fick dom alltså då 700kr billigare.

Antar att det inte är så många som har koll på att prisgarantin gäller mot dom och då inte kollar vad saker kostar på amazon för dom syns tex inte på prisjakt.