Permalänk
Medlem

Vilken spelskärm för mörkt rum?

1440, 27", och 144Hz.

Har alltid konstant mörkt där jag har datorn och blir inte klok på de olika paneltyperna, sitter med två uråldriga 28" 4k skärmar nu men har nu köpt en ny dator och tänkte slå till på en ren gaming skärm.

Tittat lite på LG UltraGear 27GL850 men allt jag läser om den att svärtan fungerar inget bra i mörka rum, men vad ska jag ha då ifall jag vill ha svart som svart.

Permalänk
Medlem

Allmänt är det svårt att gå på omdömen på Prisjakt för skärmar, då många har gått från en sunkig 60Hz-monitor till en hyfsad gamingmonitor och blivit chockade över förändringen, snarare än har bra den är jämfört med andra i samma klass.

Undantaget är om de uttryckligen har fått samma problem som du oroar dig för. Så den skärmen kanske du inte ska ha då.

Termen du kan leta efter i recensioner tror jag är "backlight bleed". Detta har man försökt åtgärda med en teknik som istället för att ha global backlight, delat upp skärmen i områden som anpassar backlight. Jag kommer inte ihåg termen just nu. Men i ditt fall skulle du nog märka av detta ännu mer än backlight bleed.

Jag *tror* att du vill ha en VA-panel. Många av dem har i recensioner berömts för bra svärta i t.ex. horror/horror survivalspel.

Men jag är ingen expert på skärmar. Jag letar själv efter en, fast med fokus på noll blur och input lag.

Permalänk
Medlem

TN är sämst på svärta , IPS är inte mycket bättre. VA är bäst av de traditionella LCD panelerna. Sen finns avancerade skärmar med hundratals olika zoner för belysning som kan få riktigt svart men VA är säkrast val gällande just svärta. De är dock lite långsammare i responstid än IPS och framförallt TN.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Rallarballar:

1440, 27", och 144Hz.

Har alltid konstant mörkt där jag har datorn och blir inte klok på de olika paneltyperna, sitter med två uråldriga 28" 4k skärmar nu men har nu köpt en ny dator och tänkte slå till på en ren gaming skärm.

Tittat lite på LG UltraGear 27GL850 men allt jag läser om den att svärtan fungerar inget bra i mörka rum, men vad ska jag ha då ifall jag vill ha svart som svart.

Skulle säga att majoriteten av de som klagar över svärtan på en 27GL850 i ett mörkt rum inte alls förstår att de måste sänka ljusstyrkan också.

VA-paneler har högre kontrastförhållande. Så för samma ljusstyrka är svärtan djupare. Men VA har andra problem som eftersläp och varierande pixelstrukturer. Beroende på hur du kört din 48-tums 4K-skärmar samt vad det är för modeller kan det vara en ganska annorlunda upplevelse.

Permalänk
Medlem

Jag kikade på en VA-panel som skulle ha snabb responstid - AOC G2790VXA - du kan ju se om den finns in 1440p. (Tyvärr skriver MaxGaming inte ens vad skärmarna har för upplösning, så de vill att man ska klicka på dem en i taget för att få reda på den oviktiga information, antar jag. :/ )

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla spelskärmar anses ha "snabb responstid". Det är en del av standardbeskrivningen oavsett hur mycket eftersläp de än ger.