Söker Experthjälp till Datorbygge

Permalänk

Söker Experthjälp till Datorbygge

Tjena alla Sweclockare!

Skulle behöva lite hjälp att välja datorkomponenter till ett datorbygge p.g.a. bristande kunskaper! Hade tänkt använda datorn till främst gaming (typ krävande spel som Witcher 3 och Warzone) och att göra musik (Vilket visat sig vara rätt krävande på min nuvarande processor). Budgeten ligger mellan 10 000 - 15 000. De komponenter som finns på listan just nu summeras till ca 16 000 kr, så skulle gärna se om jag kan fynda lite så jag kanske åtminstone får ner det till 15 000 kr.

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Du är inte helt fel ute, men skulle verkligen rekommendera en SSD över hårddisk. Är enormt mycket snabbare (150MB/s vs 3000MB/s, och andra fördelar) Lite dyrare dock.

Snabbare ram är inte helt fel heller. Byta till Ryzen 5600 (eller 3600 om man vill ha billigare) är också ett vettigt alternativ, bättre enkel trådardprestanda mot två kärnor.

Tex denna SSD om du vill ha riktigt bra. Eller denna lite billigare, den märkbara skillnaden mellan dom är nog inte stor.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Du är inte helt fel ute, men skulle verkligen rekommendera en SSD över hårddisk. Är enormt mycket snabbare (150MB/s vs 3000MB/s, och andra fördelar) Lite dyrare dock.

Snabbare ram är inte helt fel heller. Byta till Ryzen 5600 (eller 3600 om man vill ha billigare) är också ett vettigt alternativ, bättre enkel trådardprestanda mot två kärnor.

Tex denna SSD om du vill ha riktigt bra. Eller denna lite billigare, den märkbara skillnaden mellan dom är nog inte stor.

Uppskattar svaret! Är nämligen så att jag redan har en SSD på 500 GB i min nuvarande dator, men kanske lägger in en till i så fall. Tycker du att det här ser bättre ut? Förlåt om jag stället mycket frågor men är rätt lost nuförtiden när det kommer till datorer!

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, vill du spara lite pengar finns det billigare CPU kylare (och förmodligen mer högljudda) och eventuellt 3060ti när det släpps. (vilken av 3070 eller 3060ti som blir prisvärdast går inte riktigt att svara på än)

Optimal minneshastighet till Ryzen sägs vara 3600MHz, dom här kostar typ samma som dina. Finns RBG variant med, för en slant till.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Tycker det ser bra ut, vill du spara lite pengar finns det billigare CPU kylare (och förmodligen mer högljudda) och eventuellt 3060ti när det släpps. (vilken av 3070 eller 3060ti som blir prisvärdast går inte riktigt att svara på än)

Optimal minneshastighet till Ryzen sägs vara 3600MHz, dom här kostar typ samma som dina. Finns RBG variant med, för en slant till.

Okej! Tack för hjälpen, uppskattas väldigt mycket!