750W, tips sökes på vad man väljer idag?

Permalänk
Medlem

750W, tips sökes på vad man väljer idag?

Hej,

Black Friday har inte riktigt bjudit på pangklipp bland Guld och uppåt-aggregat, men tänkte att leta lite ändå skadar inte.
Slog in mitt tänkta system i Outervision och dem rekommenderar ett 642W nätagg, så jag började leta på Prisjakt. 700W+, Guld+, helmodulärt och som faktiskt finns i lager. 800W+ känns som overkill, ska inte överklocka något.

Som referens använde jag Linus Tech Tips' PSU Tier List, och har nu ett urval av "A-tier" nätaggregat mellan 1150-1500kr som finns att köpa idag.

Nätagg är viktigt att det är bra, annars finns ju risk att det drar med sig en hel del andra komponenter om det ger med sig. Men, hur vet man vad som är "bra"? Nedan är några exempel, är något mycket bättre än de andra?
Eller tänker jag för mycket, är det bara att ta ett som har lång garanti och bra recensioner, helt enkelt?

Phanteks AMP PH-P750G - 750W Guld, 1149kr
10 års garanti
Tom's Hardware: 3.5/5 "The strongest member of the Phanteks AMP line achieves high performance but not silent operation."
KitGuru: Must Have

NZXT C750 - 750W Guld, 1299kr
10 års garanti
Tom's Hardware: 3.5/5 "The NZXT C series 750W uses a reliable and high performance Seasonic platform. It could have a quieter operation, though, at higher loads."

Corsair RM750X V2 - 750W Guld, 1389kr
10 års garanti
Detta nätagg rekommenderas ofta här, är det märkbart bättre än övriga i klassen?
SweClockers: Toppklass
Tom's Hardware: 4/5

Be Quiet! Straight Power 11 CM - 750W Guld, 1490kr
5 års garanti
"multi-rail", är det bra?
AnandTech: "Excellent Quality, But Not Quiet"

Asus ROG Strix Gold - 750W Guld, 1499kr https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5185318
10 års garanti
Tom's Hardware: 4/5 https://www.tomshardware.com/reviews/asus-rog-strix-750w-powe...
Kitguru: Must Have https://www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/asus...

Super Flower Leadex III - 750W Guld, 1499kr
10 års garanti... kanske? Osäker, Webhallen visste inte.
Oooch där är utstickaren. Slå mig inte för att jag överväger RGB. Funderar på att ha statiskt blått ljus i datorn, och i chassit jag har valt så kommer nätagget att synas, så det är en bonus.
Super Flower lovordas överallt där jag hittar dem, men ändå finns knappt någon info för detta nätagg i Sverige. Webhallens kundtjänst hittade inte mycket heller, tydligen. Tror ni att detta är urkass?

Techpowerup: Highly Recommended
Reddit: "The Super Flower is more silent and fully modular", "Great OEM brand. Super Flower is the OEM for a bunch of the well liked EVGA PSUs like the G2, G3, T2, and P2", "One of the best PSUs you can buy!", "Super flower is the oem for evga, and this is the same psu as a supernova g2 I believe, very good, one of the best single rails you can get under 850w"

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

Jag sitter med samma problem och har kollat på samma PSUer som du. Äger själv RM750x V2 som jag är nöjd med men den kostade 990:- när jag köpte den. Skall nu köpa en julklapp till sonen (han har datorn TEB i signaturen) och trodde jag skulle kunna göra ett liknande klipp men det verkar kört.

För min del lutar det åt Phanteks AMP PH-P750G, verkar bra i de recensioner jag läst och de 250:- extra för Corsair lär inte ge något som märks. 10 års garanti är ju också ett gott tecken.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Corsair RM750X V2 är ett erkänt bra nätagg av hög kvalitet.
Bequiet! brukar också ha hög kvalitet på sina nätagg, även om de bästa modellerna brukar vara rätt dyra. (Straight Power är deras lite billigare serie, Pure Power är ett steg upp, och Dark Power Pro är deras high-end nätagg)
Seasonic Focus GX 750W är ett annat populärt nätagg av hög kvalitet, och brukar kunna hittas till bra pris.

Super Flower kan tillverka bra nätagg, men de säljer inte många under eget namn utan tillverkar mest åt andra företag. Just den där modellen vet jag ingenting om.

ASUS ROG STRIX är nog bra nätagg, men de brukar inte vara särskilt prisvärda.

Permalänk
Medlem

Nu beställde jag Phanteks AMP PH-P750G på Webhallen. Tror det blir en värdig ersättare till det gamla Antec 650W agget han har nu.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Hm. Hade en fundering ändå att gå upp till 850W, för att ev. framtidssäkra om 2-3 generationer grafikkort framåt kräver mer ström.
Verkar som fler har gått i samma tankebanor dock, under veckan har ju typ alla 850W-agg som fanns dammsugits upp.

Vad tror ni, räcker ett bra 750W agg till 5900x+6800xt med några diskar, och kanske till och med till ett grafikkortsbyte om ett par år?

Efter ha läst på, så lutar det mot Super Flower ändå i sådana fall, verkar som ett ordentligt agg. Och RGB'n kommer att synas i min tänkta setup, så det är en trevlig bonus.

--

Sa aldrig tack för svaren här förresten. Tack @Erik_T för input, Corsair RMx verkar vara toppkvalite överlag. Blir det inte Super Flower, så får det bli antingen det eller Seasonic. Tar dem helslut kikar jag nog ändå på Asus agg.
Och grattis till köpet @Henrik-W!

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?