Permalänk
Medlem

Koppla flera skärmar

Hej,
Jag behöver råd hur jag ska ansluta och utöka mina skärmar. Jag har en Asus Zenbook 15 UX534 Pure. USB-C uttaget stöder inte DP, så USB-C huben jag köpte funkar inte. Nu har jag beställt en adapter USB A till USB C, vilket troligtvis inte heller kommer att fungera, då jag testade att koppla upp en skärm via USB A. Har även testat att koppla samman de två extra skärmarna med VGA....inget händer, och ingen bild på skärm nr 3 (om man räknar med den på laptopen). Är det någon mer inställning jag måste se över förutom att ställa in "utöka skärm"?
Ska jag behöva köpa ännu en dator för att få det att fungera nu då, eftersom den, inte så jättebilliga Asus inte verkar klara av 2 skärmar?
Funderar isf på en stationär att ställa på skrivbordet, tips på det, kanske?

Tackar på förhand för hjälp.

Permalänk
Medlem

USB A har inget stöd för att mata ut en bildsignal, utan du behöver i så fall ett USB-grafikkort. Tänk i så fall bara på att såna grafikkort brukar vara väldigt klena, de är i stort sett bara till för att kunna via bild på en skärm utan några krav på grafikprestanda.

I övrigt verkar det som du säger att datorn inte har stöd för DP via USB-C, gissningsvis för att Intel-processorn bara har tre anslutningar till grafikkortet som alla redan används (laptop-skärm + trackpad-skärm + HDMI-utgång). Och HDMI har till skillnad från DP inte stöd för att mata ut flera bildströmmar, så du behöver i så fall någon typ av adapter som kan dela på en HDMI-bildström. Men tyvärr känner jag inte till några såna produkter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Nästa gång jag köper något ska jag läsa på bättre vad som finns innanför "skalet".