Permalänk
Medlem

Ny PSU Trasig?

Köpte ett RM1000x på Inet 2020-11-09 och nu undrar jag om man kör en 6 pins - Sata kabeln som kom med PSU´n och kopplar den till Fläkt hubben, ska inte fläktarna starta då utan och ha nått annat i kopplat? bara psu, hubb och case fläktar? Provade en sata till fläkthubb i en sketa gammal burk med icke modulärt psu och fläktarna startade, då jag inte fått varken CPU/MB så har jag inte brytt mig om och testa PSU´n förrän nu så den har legat nerpackad, kan det vara så att jag fått ett trasigt PSU från Inet? Fläkten på PSU´n startar inte heller när man trycker på bak.

Permalänk
Medlem

Ett dator-nätagg leverar bara standby-ström (5VSB) tills det får en startsignal från moderkortet. Det går att "tjuvstarta" ett nätagg genom att kortsluta två av kontakterna i 20/24-pinnars ATX-kontakten med ett gem eller liknande. Jag kommer dock inte ihåg vilka två som skall kortslutas, så det får du ta reda på själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ett dator-nätagg leverar bara standby-ström (5VSB) tills det får en startsignal från moderkortet. Det går att "tjuvstarta" ett nätagg genom att kortsluta två av kontakterna i 20/24-pinnars ATX-kontakten med ett gem eller liknande. Jag kommer dock inte ihåg vilka två som skall kortslutas, så det får du ta reda på själv.

Ah faan ok kollade en video om detta innan, grön och svart kabel med ett gem, pust då kanske jag inte ska oroa mig, då är det bara vänta tills CPU och moderkortet anländer.

Tack för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Hittade pin schema på 24 pin all black och PSU`n startade, okunskapen är otroligt stor när man ger sig på nått man aldrig gjort innan, den gamla burken där jag testade fläktarna har ju moderkort haha. jaja, tur att det finns finns folk som kan och är villiga och hjälpa till.

tack än en gång.