Permalänk
Medlem

SATA kabel till CPU kylning smälte?

Hej,

Håller på med nytt bygge hemma och fick inte igång datorn efter allt var inkopplat. Vanlig felsökning varpå datorn startade när jag kopplade ur den gamla DVD/RW från serial SATA - både power och från MK. Någon sekund därefter började SATA Power kabel till vattenpump ryka istället. Allt är pluggat rätt i nätagg och kabel fungerade perfekt i mitt gamla bygge. Nätagget är dock nytt. Att datorn inte startade pga DVD/RW kan bero på mitt M.2 som inte är konfigurerat i BIOS ännu.

SÅ - överspänning på nätagg eller fel på ny vattenkylning till CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av akanox:

Hej,

Håller på med nytt bygge hemma och fick inte igång datorn efter allt var inkopplat. Vanlig felsökning varpå datorn startade när jag kopplade ur den gamla DVD/RW från serial SATA - både power och från MK. Någon sekund därefter började SATA Power kabel till vattenpump ryka istället. Allt är pluggat rätt i nätagg och kabel fungerade perfekt i mitt gamla bygge. Nätagget är dock nytt. Att datorn inte startade pga DVD/RW kan bero på mitt M.2 som inte är konfigurerat i BIOS ännu.

SÅ - överspänning på nätagg eller fel på ny vattenkylning till CPU?

Spontant känns det väl sannolikt att det är kortslutning om du hade en rykande kabel, vilket ensamt hade tytt på att felet förmodligen hörde ihop med vattenkylningen.

Men just det där med DVD-läsaren är ju skumt (eventuellt beroende på vad "fick inte igång" betyder? POSTade datorn öht?), det väcker ju iaf frågor om det är något annat som är fel.

Är det ett modulärt nätagg? Är det i så fall de medföljande kablarna som använts? (Dessa kablar har ingen riktig standard, så det är extremt viktigt att inte bara koppla in kablar som hör ihop med någon annan typ av nätagg, även om de rent fysiskt passar)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Använder du några molex till sata adaptrar eller förlängningsladdar eller liknande?
Har hört att kvaliteten på dem kan vara rätt kass så de har dålig kontakt och liknande som kan ställa till det ibland.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akanox:

Hej,

Håller på med nytt bygge hemma och fick inte igång datorn efter allt var inkopplat. Vanlig felsökning varpå datorn startade när jag kopplade ur den gamla DVD/RW från serial SATA - både power och från MK. Någon sekund därefter började SATA Power kabel till vattenpump ryka istället. Allt är pluggat rätt i nätagg och kabel fungerade perfekt i mitt gamla bygge. Nätagget är dock nytt. Att datorn inte startade pga DVD/RW kan bero på mitt M.2 som inte är konfigurerat i BIOS ännu.

SÅ - överspänning på nätagg eller fel på ny vattenkylning till CPU?

Där har du ditt problem, du MÅSTE använda de kablar som följde med nätaggregatet

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti