Byta fläkt till likvärdig tystare, i ett Classé CA-2300 Hifi slusteg

Permalänk

Byta fläkt till likvärdig tystare, i ett Classé CA-2300 Hifi slusteg

Jag har ett bättre slutsteg med aktiv kylning, ett Classé Audio Delta CA-2300 på 2x300 Watt, 40 kg.(https://hometheaterreview.com/classe-delta-series-ca-2300-two...)

Dock låter fläkten något mer än jag önskar, ingen jättestor grej, men jag vill väldigt gärna få slutsteget så tyst som möjligt.

Idag sitter det tydligen någon 120 mm-fläkt "AFC 1212D DC Brushless Fan" som varvar max 3400rpm, men producerar då 49db och flyttar upp till 113.11 CFM. Jag vill ha en likvärdig som går tystare. Skulle tro att det är tre varvtalslägen och att den går på det allra lägsta hela tiden, har mätt det lite slarvigt med mobil, till cirka 37 db med "örat precis intill"

Tänkte genomföra detta projekt. Dock tänker jag inte använda samma fläkt som gjorts här, då denna bara tycks flytta hälften så mycket luft som originalet.
Vore ju också bra om man kan få tag på rätt kontakter någonstans, så jag slipper slakta den gamla fläkten, för att få ihop detta.
https://photos.app.goo.gl/kvBWveSqjj3WFXk66

Vilket är den tystaste och bästa 120mm fläkten som finns att frambringa för detta ändamål?
Tipps och synpunkter kring detta mottages tacksamt.

Denna info finner jag i annan tråd på annat forum (se länk eller läs nedan från inlägget, bilderna i länk ovan är också härifrån. Det är inte exakt samma slutsteg, då detta är en flerkanalare, men det är exakt samma system, därav ska det vara samma kylning).:

http://www.htguide.com/forum/showthread.php?38681-Ventilator-...

05-15-2020, 07:50 PM#43 (8)
pcernicky pcernicky is offline
Junior Member
Join Date
Apr 2020
Posts
2
Thanks/Likes
Hello all....

I just bought CA-5300 and SSp-800 system and i was hearing two different kinds of noises coming from CA-5300 amp. Transformer noise due DC voltage and cooling fan that was running to cool the system down. I have my audio stand in the the corner so I could hear the fan and the DC noise pretty loud.

So I ordered based on reviews to test Emotiva CMX-2 AC Line Filter With DC Offset Eliminator and plugged in my CA and SSP. Transformer noise from CA was completely eliminated. But now i needed to take care of the fan noise.

Since I'm comfortable to take things apart and work with components, I opted to disassemble the CA. I found one 120mm fan in the front of the unit causing the noise when running. I use in my PC setup that runs non-stop all fans made by Austrian company Noctua and got 120mm NF-A12x25 PWM fan.
The original fan installed in CA-5300 was Chinese AFC 1212D DC Brushless Fan, which is not bad fan, but after while becomes noisy. The difference between Noctua and AFC fan was, that AFC can run up to 3400rpm, but with 49db and Air Flow 113.11 CFM, 3.2 cubic meter per minute and Noctua 2000rpm with 22.6db and Airflow 102,1 m³/h - 60 CFM. As you can see from the images I had to modify the fan little bit to accept the original screws for the heatsink and also opted fro complete rubber spacer between the heatsink and fan. Also had to make a wire converter between the board connector and Noctua fan, since they are different sizes. Just cut from AFC fan and also supplied extension from Noctua and soldier wires and use heatshrink or electrical tape to eliminate shorts. Here is the color coding on the wiring.

Noctua Connector AFC Connector
-/Black -/Black
+/ Yellow +/Red
Sense/Green Sense/Yellow
Control/Blue Control/Blue

Been running the amp for the last 2 hours, amazing how quiet the system is. Glad i did this MOD. Here are some images from the project. Ask any questions. Hope this helps.

Permalänk
Medlem

Det är nog svårt att slå Noctua när det kommer till ljudnivå. Fläkten på bilderna är en Delta AFC1212D-SP19 som enligt spec. flyttar 89.70 CFM med statiskt tryck på 8.591mm H2O.

Noctua har sin "industrial"-serie och det närmsta man kommer är NF-F12 industrialPPC-3000 som flyttar aningen mer luft (110,24 CFM) men med lägre statiskt tryck (7,63 mm H2O). Hur viktigt det statiska trycket är beror väl främst på hur restriktiv väg luften måste ta, men min gissning tagen ur röven är att det borde vara lugnt. Fläkten är förmodligen temperaturstyrd och enheten belastas sällan i närheten av 100% gissar jag?

I vilket fall är det ju ljusår bättre än en A12x25 som inte är i närheten, skulle aldrig våga slänga i den. Sen hur mycket skillnad på ljudnivå det kommer vara vågar jag inte svara på. Det är ju ingen snorbillig, no-name skitfläkt utan en från Delta.

Angående kontakten tycker jag det ser ut som en vanlig 5-pin JST SH.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Det är nog svårt att slå Noctua när det kommer till ljudnivå. Fläkten på bilderna är en Delta AFC1212D-SP19 som enligt spec. flyttar 89.70 CFM med statiskt tryck på 8.591mm H2O.

Noctua har sin "industrial"-serie och det närmsta man kommer är NF-F12 som flyttar aningen mer luft (110,24 CFM) men med lägre statiskt tryck (7,63 mm H2O). Hur viktigt det statiska trycket är beror väl främst på hur restriktiv väg luften måste ta, men min gissning tagen ur röven är att det borde vara lugnt. Fläkten är förmodligen temperaturstyrd och enheten belastas sällan i närheten av 100% gissar jag?

I vilket fall är det ju ljusår bättre än en A12x25 som inte är i närheten, skulle aldrig våga slänga i den. Sen hur mycket skillnad på ljudnivå det kommer vara vågar jag inte svara på. Det är ju ingen snorbillig, no-name skitfläkt utan en från Delta.

Angående kontakten tycker jag det ser ut som en vanlig 5-pin JST SH.

Okej.
Jag misstänker att den utöver att bara flytta luft även ska "nysa" ut lite damm, varje gång den drar igång, eftersom den går upp i fullvarv under 3-4 sekunder.
Då har jag två goda förslag på vad jag skulle kunna sätta in i slutsteget, samt namn på kontakter, jag behöver "konventera" den nya fläkten till.
För då kommer jag få klippa ett par sladdar och skarva ihop, utgår jag ifrån?

Stort tack för svar.

Har någon fler synpunkter, tar jag gärna emot mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampestampe:

Okej.
Jag misstänker att den utöver att bara flytta luft även ska "nysa" ut lite damm, varje gång den drar igång, eftersom den går upp i fullvarv under 3-4 sekunder.
Då har jag två goda förslag på vad jag skulle kunna sätta in i slutsteget, samt namn på kontakter, jag behöver "konventera" den nya fläkten till.
För då kommer jag få klippa ett par sladdar och skarva ihop, utgår jag ifrån?

Stort tack för svar.

Har någon fler synpunkter, tar jag gärna emot mer.

Ja, det är enklast att köpa färdig kabel och skarva såvida du inte vill köpa lösa kontaktstift, kontakter och crimptång. Vid närmare koll så är det nog mer troligt JST XH. Har dåligt ögonmått. Mät om du vill vara säker.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Det är nog svårt att slå Noctua när det kommer till ljudnivå. Fläkten på bilderna är en Delta AFC1212D-SP19 som enligt spec. flyttar 89.70 CFM med statiskt tryck på 8.591mm H2O.

Noctua har sin "industrial"-serie och det närmsta man kommer är NF-F12 industrialPPC-3000 som flyttar aningen mer luft (110,24 CFM) men med lägre statiskt tryck (7,63 mm H2O). Hur viktigt det statiska trycket är beror väl främst på hur restriktiv väg luften måste ta, men min gissning tagen ur röven är att det borde vara lugnt. Fläkten är förmodligen temperaturstyrd och enheten belastas sällan i närheten av 100% gissar jag?

I vilket fall är det ju ljusår bättre än en A12x25 som inte är i närheten, skulle aldrig våga slänga i den. Sen hur mycket skillnad på ljudnivå det kommer vara vågar jag inte svara på. Det är ju ingen snorbillig, no-name skitfläkt utan en från Delta.

Angående kontakten tycker jag det ser ut som en vanlig 5-pin JST SH.

Okej, så då hade han skrivit fel, när han skrev 60 cfm, så den flyttar 90 cfm då. 90 eller 113 känns ju inte som väldigt stor skillnad i synnerhet när den aldrig tycks jobba på max och den skulle ju stänga ner slutsteget om det blir för varmt, vilket troligen det högst troligt inte blir. Lär ju räcka tänker jag. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampestampe:

Okej, så då hade han skrivit fel, när han skrev 60 cfm, så den flyttar 90 cfm då. 90 eller 113 känns ju inte som väldigt stor skillnad i synnerhet när den aldrig tycks jobba på max och den skulle ju stänga ner slutsteget om det blir för varmt, vilket troligen det högst troligt inte blir. Lär ju räcka tänker jag. 🙂

Det blir lite rörigt men 60 CFM gäller den fläkten han satt i (Noctua NF-A12x25). 113 CFM verkar gälla en annan Delta-modell än den som bilderna visar (AFC1212D-F00 medan den på bilderna är en AFC1212D-SP19.

Den han moddat dit (Noctua NF-A12x25):

60,06 CFM
2,34 mm H2O

Originalfläkten som syns på bilderna (Delta AFC1212D-SP19):

89.70 CFM
8.591 mm H2O

Den han verkar ha tagit specs från (Delta AFC1212D-F00):

113.11 CFM
10.92 mm H20

Den jag föreslog (Noctua NF-F12 industrialPPC-3000):

110,24 CFM
7,63 mm H2O

Kan givetvis inte lova någonting men jag gissar att skillnaden i statiskt tryck inte kommer att vara kritisk. Det är dock alltid förenat med risker att byta ut fläktar i olika prylar om man inte känner till vilka marginaler som finns samt hur hastighetsstyrning och temperaturövervakning etc. fungerar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av fragande:

Det blir lite rörigt men 60 CFM gäller den fläkten han satt i (Noctua NF-A12x25). 113 CFM verkar gälla en annan Delta-modell än den som bilderna visar (AFC1212D-F00 medan den på bilderna är en AFC1212D-SP19.

Den han moddat dit (Noctua NF-A12x25):

60,06 CFM
2,34 mm H2O

Originalfläkten som syns på bilderna (Delta AFC1212D-SP19):

89.70 CFM
8.591 mm H2O

Den han verkar ha tagit specs från (Delta AFC1212D-F00):

113.11 CFM
10.92 mm H20

Den jag föreslog (Noctua NF-F12 industrialPPC-3000):

110,24 CFM
7,63 mm H2O

Kan givetvis inte lova någonting men jag gissar att skillnaden i statiskt tryck inte kommer att vara kritisk. Det är dock alltid förenat med risker att byta ut fläktar i olika prylar om man inte känner till vilka marginaler som finns samt hur hastighetsstyrning och temperaturövervakning etc. fungerar.

Okej tack för all information.
Jag kanske även ska kontakta Classé, innan jag bara byter ut, för säkerhets skull.
Det är ju ett väldigt enkelt utrymme, en fyrkantig kanal bara, vars väggar värms upp av komponenterna i burken.
Visst det skulle ju kunna vara så att en ny/annan fläkt kyler sämre, när den går på sin lägsta nivå, men inte dåligt nog, för att snurra upp till nästa nivå och att slitaget därför blir marginellt större.
Skulle haft ett Classé försteg också, då hade jag fått komponenternas parametrar i displayen. 🤔

Permalänk
Skrivet av fragande:

Det blir lite rörigt men 60 CFM gäller den fläkten han satt i (Noctua NF-A12x25). 113 CFM verkar gälla en annan Delta-modell än den som bilderna visar (AFC1212D-F00 medan den på bilderna är en AFC1212D-SP19.

Den han moddat dit (Noctua NF-A12x25):

60,06 CFM
2,34 mm H2O

Originalfläkten som syns på bilderna (Delta AFC1212D-SP19):

89.70 CFM
8.591 mm H2O

Den han verkar ha tagit specs från (Delta AFC1212D-F00):

113.11 CFM
10.92 mm H20

Den jag föreslog (Noctua NF-F12 industrialPPC-3000):

110,24 CFM
7,63 mm H2O

Kan givetvis inte lova någonting men jag gissar att skillnaden i statiskt tryck inte kommer att vara kritisk. Det är dock alltid förenat med risker att byta ut fläktar i olika prylar om man inte känner till vilka marginaler som finns samt hur hastighetsstyrning och temperaturövervakning etc. fungerar.

Okej. Jag tog kontakt med Classé och valde att beställa en originalfläkt av dem. Tänkte att det skulle vara lättare att få en med färdigtetminerade sladdar.
Det var vad jag tänkte... Efter 36 timmar står det en bil utanför dörren, med pakete från USA med min nya fläkt!!!
Sjukt snabbt, men så blev notan 1200:-, sjukt dyrt, för den fläkten! Den hade inte terminerade sladdar heller så det får jag ändå göra själv.
Inser att det helt säkert hade fått lite konsekvenser om jag valt en annan. Dels med "trycket" då det sitter en tycksensor som naturligtvis är kalibrerad efter originalfläkt. Annan fläkt skulle innebära att förstärkaren inte säger ifrån vid "rätt" tidpunkt, för filterrengöring. Det skulle också få konsekvenser för varvtalsemsor, då det egentligen handlar om att slutsteget "vet" vilken ström den ger till fläkten och beräknar varvtalet därefter. Som skickas till försteg och kan avläsas i meny där.
Detta är lite slutsatser jag själv dragit efter att ha studerat konstruktionen.
Nu behöver jag bara leta upp rätt kontakt och montera fläkten, hoppas jag kan lösa det i helgen och att det blir tyst nog.