Alienware AW2721D - Gjorde jag ett bra köp?

Permalänk
Medlem

Håller med er nu när jag har fått igång min ordentligt.
Man hör bara fläkten om man lyssnar på baksidan av skärmen när datorn är av, låter inte mycket alls.

Testade en Lenovo Y27q-20 för några månader sedan och var inte alls nöjd med bildkvaliteten. Svärtan på denna panel känns som att den är typ dubbelt så bra.

Kör local dimming på mode 2 och förstår inte riktigt vad folk klagar på, visst, det är inte perfekt med så få zoner men jag tycker det är ett lyft från att köra utan.

Bra skit för 7k

Permalänk
Medlem

Alltså nog är färgerna trevliga men att det är så mycket ghosting jämfört med min XL2730Z från 2015 imponerar inte. Avsaknaden av strobing gör verkligen mycket.

https://youtu.be/1aKh6IVMqSM?t=472

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2730z.htm#blur_re...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Alltså nog är färgerna trevliga men att det är så mycket ghosting jämfört med min XL2730Z från 2015 imponerar inte. Avsaknaden av strobing gör verkligen mycket.

https://youtu.be/1aKh6IVMqSM?t=472

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/benq_xl2730z.htm#blur_re...

Det beror väl lite på vad man är ute efter i en skärm?
Att köpa en skärm i dagsläget handlar bara om att kompromissa, det finns ingen som är perfekt.

Jag är nöjd, är inte du det så skulle jag råda dig att köpa en annan skärm istället som uppfyller dina krav

Permalänk
Medlem

Missförstå mig inte, det är en bra skärm, väldigt välbyggd men jag är lite besviken över att prestandan inte gått framåt på 5,5 år.
Kommer testa lite mer men det känns som att den nog kommer åka tillbaka, att 240 Hz är smooth är trevligt men att ghosting/overshoot blivit sämre är inte jättekul i snabba fps som är det jag primärt spelar.

Avsaknaden av ULMB/Strobing/Vadtillverkarennukallardet gör en otrolig skillnad för såna spel.
Jag har inte heller hittat något sätt att ställa in saturation eller färger mer än R/G/B, hittar någon annan det?
Hittar någon hur man slår av blinkandet från powerknappen när datorn är av också?

Att jag är helt ointresserad av G-sync och inte ens har en Nvidiagpu nu hjälper nog inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Missförstå mig inte, det är en bra skärm, väldigt välbyggd men jag är lite besviken över att prestandan inte gått framåt på 5,5 år.
Kommer testa lite mer men det känns som att den nog kommer åka tillbaka, att 240 Hz är smooth är trevligt men att ghosting/overshoot blivit sämre är inte jättekul i snabba fps som är det jag primärt spelar.

Avsaknaden av ULMB/Strobing/Vadtillverkarennukallardet gör en otrolig skillnad för såna spel.
Jag har inte heller hittat något sätt att ställa in saturation.

Ah förstår.
Saturation får du nog ställa in genom att minska RGBYMC värdena i menyn. Om du är nöjd med färgbalansen så är det nog bara att sätta alla till ex 95.

Permalänk
Medlem

fick min AW3821 igår, hade en 27tums IPS 165Hz innan.

Skärmen är stor.. men bra bygg- o bildkvalite. Har inte haft några problem, använder kablarna som medföljde. (RTX2060).

köptes för ca 14kSEK. (ord.pris på 21k är nog fööööör högt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Ah förstår.
Saturation får du nog ställa in genom att minska RGBYMC värdena i menyn. Om du är nöjd med färgbalansen så är det nog bara att sätta alla till ex 95.

Ett problem med dessa skärmar är ju att de saknar ett sRGB läge. Går det att ställa in manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Ett problem med dessa skärmar är ju att de saknar ett sRGB läge. Går det att ställa in manuellt?

Nej, inget sRGB läge vad jag kan hitta. Enbart custom color vilket ger dig R/G/B enbart, en hel del presets som inte ger mycket heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej, inget sRGB läge vad jag kan hitta. Enbart custom color vilket ger dig R/G/B enbart, en hel del presets som inte ger mycket heller.

Jag menar om det är tillräckligt för att själv ställa in ett sRGB läge. Men det kanske kräver inställningar på en fabriksnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Ett problem med dessa skärmar är ju att de saknar ett sRGB läge. Går det att ställa in manuellt?

Precis, det saknas, men jag bryr mig inte så mycket om det.
Applikationer som kräver korrekt färg stödjer oftast en ICC-profil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Precis, det saknas, men jag bryr mig inte så mycket om det.
Applikationer som kräver korrekt färg stödjer oftast en ICC-profil.

Vad menas med ICC profil? Att de ställer in färgerna på skärmen automatiskt? Eller att skärmen behöver ha förinställningar för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Vad menas med ICC profil? Att de ställer in färgerna på skärmen automatiskt? Eller att skärmen behöver ha förinställningar för det?

Det är en profil för färgkalibrering.
Kräver en kalibreringshårdvara för att göra korrekt.

Förstår dock inte helt varför man måste ha en kalibrerad sRGB profil på en skärm som är gjord till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Det är en profil för färgkalibrering.
Kräver en kalibreringshårdvara för att göra korrekt.

Förstår dock inte helt varför man måste ha en kalibrerad sRGB profil på en skärm som är gjord till spel.

LG har ju samma panel med det inbyggd, skadar ju inte att ha det när panelen är grym för det ändamålet!

Så Alienware kommer inte kunna få det att fungera med andra ord, även med manuell kalibrering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

LG har ju samma panel med det inbyggd, skadar ju inte att ha det när panelen är grym för det ändamålet!

Så Alienware kommer inte kunna få det att fungera med andra ord, även med manuell kalibrering?

Det går att fixa med manuell kalibrering, men bara till applikationer som stödjer en icc profil.
Ett "sRGB mode" är dock inte lösningen på allt heller då det begränsar kontrast osv.

Permalänk
Medlem

Btw, är det nån annans lampor på skärmen som blinkar när man alt-tabbar med gsync på?

Permalänk
Medlem

Jag åkallar skärmguden @Laxpudding då jag har så svårt att riktigt få grepp om detta.

Om jag kör en skärm som AW3821 utan ett sRGB läge och vill använda den till bildredigering av foton, betyder det då att jag är begränsad gentemot en skärm såsom LG 34GN850? Eller finns det bra sätt att komma runt problemet med "översaturerade" färger?

Permalänk
Medlem

Upptäckte en funktion som stänger av och på den neråt riktade ledlampan.
Toucha kanten framför den.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Jag åkallar skärmguden @Laxpudding då jag har så svårt att riktigt få grepp om detta.

Om jag kör en skärm som AW3821 utan ett sRGB läge och vill använda den till bildredigering av foton, betyder det då att jag är begränsad gentemot en skärm såsom LG 34GN850? Eller finns det bra sätt att komma runt problemet med "översaturerade" färger?

Ja du blir begränsad om det inte är så att applikationen du använder för bildredigering stödjer WCG, mer specifikt DCI-P3.
Bilder som visas otaggade i sRGB kommer att se för färgstarka ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crypot:

Ja du blir begränsad om det inte är så att applikationen du använder för bildredigering stödjer WCG, mer specifikt DCI-P3.
Bilder som visas otaggade i sRGB kommer att se för färgstarka ut.

Tack för alla dina svar. Själv gillar jag verkligen sRGB läget i många applikationer på min nuvarande skärm. Alienwares beryktade överdrivna färger skrämmer bort mig. Så kanske får bli LGs 38" istället när det är rea på den igen. Men riktigt synd, Alienwares QC, garanti, tysta g-sync, utseende och konkurrenskraftiga pris med rea + studentrabatt är riktigt lockande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Tack för alla dina svar. Själv gillar jag verkligen sRGB läget i många applikationer på min nuvarande skärm. Alienwares beryktade överdrivna färger skrämmer bort mig. Så kanske får bli LGs 38" istället när det är rea på den igen. Men riktigt synd, Alienwares QC, garanti, tysta g-sync, utseende och konkurrenskraftiga pris med rea + studentrabatt är riktigt lockande.

Ja men absolut.
Välj den skärmen som du tror passar bäst för dig, jag är helnöjd med denna även om färgerna kanske är lite väl färgstarka.

Som sagt så fungerar det bra i de flesta applikationer som är färgkritiska.
CaptureOne använder jag för fotobehandling, det funkar jättebra.

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter och suger på 38"-aren. 14172 kr med studentrabatt.. Har aldrig lagt ut så mycket pengar på en skärm, eller TV heller för den delen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Allt inställt som jag vill ha det,Mitt 1080Ti orkar inte upp till 240Hz men det löser sig snart med ett nytt 3080/3090.
Svärtan är enormt bra och jag har inte märkt av något att klaga på förutom elkontakten som fick pressas in ordentligt annars glapp.

Kör min bärbara via HDMI 144Hz allt flyter som smör mot 60Hz.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Fick avinstallera Alienware Command Center pga det åt 15 % cpu hela tiden.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sienar:

Jag åkallar skärmguden @Laxpudding då jag har så svårt att riktigt få grepp om detta.

Om jag kör en skärm som AW3821 utan ett sRGB läge och vill använda den till bildredigering av foton, betyder det då att jag är begränsad gentemot en skärm såsom LG 34GN850? Eller finns det bra sätt att komma runt problemet med "översaturerade" färger?

Du behöver en ICC-färgprofil som beskriver skärmen färgegenskaper så att den kan simulera den färgrymd du arbetar mot. Fungerar med programvaror som har den typen av funktion, likt Photoshop. Program som ignorerar färgprofiler kommer att visa en bild avsedd för sRGB-profil som för färgstark. Så det kan se rätt ut i Photoshop men bli fel i en webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver en ICC-färgprofil som beskriver skärmen färgegenskaper så att den kan simulera den färgrymd du arbetar mot. Fungerar med programvaror som har den typen av funktion, likt Photoshop. Program som ignorerar färgprofiler kommer att visa en bild avsedd för sRGB-profil som för färgstark. Så det kan se rätt ut i Photoshop men bli fel i en webbläsare

Flikar in lite här:
Firefox och Chrome stödjer ICC-profiler men man måste slå på det i inställningarna.

Men jag tycker inte att webbläsaren eller CaptureOne är översaturerade, kan det vara så att det ingår en sRGB ICC profil i skärmdrivarna.

Det finns en profil som man kan välja men det står inget om den..?

Edit: Jämför med min gamla skärm som är sRGB.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av crypot:

Flikar in lite här:
Firefox och Chrome stödjer ICC-profiler men man måste slå på det i inställningarna.

Men jag tycker inte att webbläsaren eller CaptureOne är översaturerade, kan det vara så att det ingår en sRGB ICC profil i skärmdrivarna.

Det finns en profil som man kan välja men det står inget om den..?

Edit: Jämför med min gamla skärm som är sRGB.

Ifall du installerat en drivrutin för skärmen kan det vara så att den lägger in en generisk ICC-profil för den modellen (snarare än ditt exemplar) och att det därför ser rätt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du installerat en drivrutin för skärmen kan det vara så att den lägger in en generisk ICC-profil för den modellen (snarare än ditt exemplar) och att det därför ser rätt ut.

Nice, tack.

Så det är därför färgerna känns korrekta.
Men antar att det inte blir 100% så länge man inte kör en riktig kalibrering?
Detta känns good enough för mig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av crypot:

Nice, tack.

Så det är därför färgerna känns korrekta.
Men antar att det inte blir 100% så länge man inte kör en riktig kalibrering?
Detta känns good enough för mig.

Med tiden kommer skärmen att driva en hel del. Detta brukar bli uppenbart när man ser bilderna på en annan skärm och annan enhet osv. Så för att vara säker på var (och vilken skärm) det är rätt och var det är fel färger i bilderna man jobbar med kommer man inte ifrån mätutrustning förr eller senare.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fyfan vilka priser