Behöver tips vid köp av gamingdator. Budget ~25000kr

Permalänk

Behöver tips vid köp av gamingdator. Budget ~25000kr

Hej!

Jag har ingen kunskap alls med datorer och vad man ska köpa, då jag behöver uppgradera från min gamla ”Prebuilt” Acer dator med 1070 & i5-4700.

Just nu spelar jag mest det nya black opset som är relativt krävande och gta 5. Kommer säkert spela många av de nya AAA spelen så söker efter en bra dator som kan klara dessa spel. Jag spelar på en 2K 144hz skärm men funderar på att byta till en 2k 240hz skärm. Jag har en budget på runt 20000-30000kr.

Jag kollar just nu på ett RTX3080 Strix eller AMDs motsvarande kort. Jag är inte säker på vilken processor jag vill ha men är intresserad av en bra Ryzen processor för jag har hört att de är mer prisvärda än Intels motsvarande (?). Jag funderar på att köpa 2x8 ramminnen. Jag vill gärna ha ett luftigt chassi för att minska risken att det blir för varmt. Tänker att datorn kommer behöva 500gb SSD och funderar på att köpa 8TB minne då spelen börjar bli gigantiska nuförtiden. Det som jag inte förstår är vilket moderkort och nätagg man behöver, så detta skulle jag behöva hjälp med. Jag uppskattar också all hjälp jag kan få med tips om vilken processor/grafikkort som är mest prisvärt för min budget.

Tack på förhand!
-O

Visa signatur

|RAM|4x2 DDR3 Ram |Grafikkort| Palit Geforce GTX 970 |Processor| i5 4460 (4 Core, 3,2ghz) |Hårddisk| 1 TB |Moderkort| Gigabyte H81M-DS2V |Kringutrustning| Corsair K70 Cherry MX Brown | HyperX Cloud II | Logitech G900|

Permalänk

jag gjorde en lista nu på inet! då de är lättast där o göra, sen kan man alltid kolla andra säljare om man vill gå ner i priss m. m.. men har man inte mkt kunskap och vill slippa ifall de blir nåt strul, så äre bäst köpa allt från samma säljare .. lättare o klaga ifall nåt går fel mm och kan man inte bygga sj så kan dem bygga åt dig för 700 kr
https://www.inet.se/datorbygge/b1216297/datorbygge

Permalänk
Medlem

Notera att CPU och GPU är en ren coinflip när de kommer in i lager, är mer en gissningslek vilket som kommer in först.
Vad man kan konstatera är dock att Asus-korten är dem som har flest bokningar med hästlängder och således förmodligen inte kommer vara tillgängliga på bra länge.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14594150