Nvidia Geforce RTX 3060 Ti prislistas hos europeisk butik

Permalänk
Viking
Skrivet av Dreas89:

Hittar inte ett test där det stämmer men det kan det såklart göra. Har en känsla av att nyare spel lyckas det bättre i.

https://www.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-308...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Det där är en viktning samt i nyare spel.

Äldre spel och högre upplösning vinner oftast 1080.

2060 är dock inget dåligt kort. Men man får också sätta det i lite perspektiv då ett nytt 2060 kostar en sisådär 20-30% mer än ett 1080gtx begagnat.

Båda begagnade ger dock ett snarlikt pris och då får man fundera på vilka spel man kommer köra helt enkelt.

2060 kommer inte ut lika frekvent på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom lägger inga kretsar på lager, som synes säljs hela produktionen ändå, men till betydligt högre priser än MSRP. Lycka till att försöka köpa ett 3080FE, RTX3090 AIB kan du dock köpa nu om du vill. För 17-22k.

AIB nära? Ja, Asus hade ett subventionerat pris en period, folk väntar fortfarande på det kortet. Folk som beställde 2 minuter efter launch. MSI har ett kort för 775Kr mer fortfarande, men finns inte i lager någonstans. Det är ett sånt jag själv väntar på. Men dom som inte orkar vänta väljer modeller för 9-10k som är kortare kö på. Är dom desperata väljer dom ovan nämnda RTX3090.

Nu vet vi ju att tillgången på kretsar är låg, och det gäller ju inte bara Nvidia utan alla som tillverkar kretsar istort sett verkar ha kapacitetsproblem.
Nära är relativt, men många av korten börjar på 9% mer än MSRP. Detta är ju ingenting emot vad mining-vågen senast skapade för priser. Där kunde du får betala nästan 7000kr för ett Vega56, som skulle kosta under 3000kr egentligen.

Nvidia har iaf referens 3070 till salu då och då, gäller bara att kolla på deras webshop ibland.

Sedan kan det ju även vara så att AIB valt att göra sina kort med features som kunden kanske inte efterfrågar egentligen.
Jag skulle gärna kunna ta en mindre effektiv kylare då många av AIB är betydligt bättre än Nvidias egna, skippa rgb, all extra-utrustning i lådan, och en enklare förpackning för att gå ner några hundralappar i pris.

På tal om brist så såg jag en video där det berättades att det är brist på alla möjliga saker under pandemin, till exempel cement.
Om jag inte minns helt fel så berodde det på att nu när många är hemma, så passar man på att renovera eller bygga pool tex.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Jo jag minns det med, dock har ju 99,99% av alla fått en rejäl löneökning etc sen dess, sen med inflation är det samma pris faktiskt. Enda som gör att vi i Svergie blir lite åtsatta hårt är ju våra "extra" skatter och avgifter.

Är det i närheten av ett 3070 i prestanda så har ju Nvidia ett extremt bra kort kontra pris här, får bara hoppas dem klarar att producera nu hatten av!.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Viking
Skrivet av Dreas89:

Det där är en viktning samt i nyare spel.

Äldre spel och högre upplösning vinner oftast 1080.

2060 är dock inget dåligt kort. Men man får också sätta det i lite perspektiv då ett nytt 2060 kostar en sisådär 20-30% mer än ett 1080gtx begagnat.

Båda begagnade ger dock ett snarlikt pris och då får man fundera på vilka spel man kommer köra helt enkelt.

2060 kommer inte ut lika frekvent på marknaden.

Äldre spel brukar dock sällan vara speciellt tungdrivna, och då spelar det ju knappt någon roll.

Skrivet av Dreas89:

2060 kommer inte ut lika frekvent på marknaden.

Stämmer. Men vad har det med saken att göra?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

500 euro för ett xx60 kort?

Fortfarande ingenting under 4000 kr som är värt att ersätta ett fyra år gammalt 1070 som köptes nytt för 3600 kr.

Tragiskt.

Vid launch var riktpriset för tredjeparts 1070 ca 4200 kr. Men du hittade ett för 3600 alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Äldre spel brukar dock sällan vara speciellt tungdrivna, och då spelar det ju knappt någon roll.

Stämmer. Men vad har det med saken att göra?

Ser man på jämförelser med 2060 från när det släpptes så ser man att det ofta ligger i nivå med 1070 ti och slåss.

Ser man på jämförelse mellan 1070ti och 1080 så vinner 1080.

Jag har svårt att säga att 2060 är det bättre kortet då det är jämt skägg i många fall - Sen finns det säkert flera tillfällen då 2060 visar sig bättre i nyare spel.

Rollen det spelar är att vi får försöka jämföra pris/prestanda/tillgänglighet.

Du påstår att 2060 är bättre - Jag vill säga näääh. Det är jämt, beroende på spel är det bättre. Men de presterar oftast så lika att jag ger inte vinnartiteln till någon av dom. När det är så jämt blir det att titta på pris helt enkelt och där verkar 1080 vinna just nu - På begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Äldre spel brukar dock sällan vara speciellt tungdrivna, och då spelar det ju knappt någon roll.

Stämmer. Men vad har det med saken att göra?

Lägg till att viktningen är med FE och super. Super pratar vi inte om och FE är klockat

Blir väl mer rättvist att titta här? https://www.sweclockers.com/test/27800-nvidia-geforce-rtx-206...

Permalänk
Viking
Skrivet av Dreas89:

Lägg till att viktningen är med FE och super. Super pratar vi inte om och FE är klockat

Blir väl mer rättvist att titta här? https://www.sweclockers.com/test/27800-nvidia-geforce-rtx-206...

Om FE är klockat, vad är inte 1080:t då? FE är väll den mest basic modellen av 20-serie korten, så vad hade du förväntat dig för kort?

Och du kan inte titta på en gammal index då kortet blir bättre av drivrutiner.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Jo jag minns det med, dock har ju 99,99% av alla fått en rejäl löneökning etc sen dess, sen med inflation är det samma pris faktiskt. Enda som gör att vi i Svergie blir lite åtsatta hårt är ju våra "extra" skatter och avgifter.

Är det i närheten av ett 3070 i prestanda så har ju Nvidia ett extremt bra kort kontra pris här, får bara hoppas dem klarar att producera nu hatten av!.

Alla har fått en rejäl löneökning sen dess? "Alla" (en del) som jobbade då kanske har fått det, men alla som har sitt första jobb just nu då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Jovisst, men de förlorar ju ännu mer på att skrota chip som inte är perfekta om de går att sälja som en lägre spec'ad produkt.
Fast du kanske menar prissättning, inte tillgång ? Nä där lär de ta betalt i den mån de kan.

Precis, jag menade prissättningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosplay:

Alla har fått en rejäl löneökning sen dess? "Alla" (en del) som jobbade då kanske har fått det, men alla som har sitt första jobb just nu då?

I snitt har precis ALLA jobb ökat dem senaste tio åren, anledningen till att facken förhandlar årliga löneökningar är för att lönen inte ska bli sänkt tack vare inflation, när man börjar sitt arbetsliv får man ju jobba upp sig. Vi alla har varit där, är 1 på miljonen som börjar sitt första jobb med väldigt hög lön. Nästintill alla får personliga tillägg, och erfarenhetstillägg efter att man arbetat 1-3-5år och fått utbildningar/arbetserfarenhet av sitt yrke.

Priserna är enbart högre i svergie kontra resten av världen för att vi har skatt, kemikalieskatt och en hel del andra små avgifter som ligger på, men man får planera. Känner man att man vill ha det värsta så får man ju betala, annars finns det andra som gör det istället.

Idag ska man dock vara glad om man har jobb och arbete att gå till, pandemin är ju inte så kul och slår hårt på oss alla tyvärr :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Om FE är klockat, vad är inte 1080:t då? FE är väll den mest basic modellen av 20-serie korten, så vad hade du förväntat dig för kort?

Och du kan inte titta på en gammal index då kortet blir bättre av drivrutiner.

Huh? Här har du en lista över klockhastigheter: https://www.gpucheck.com/sv-eur/variants/nvidia-geforce-rtx-2...

Du kan fortsätta tro att 2060 är det bättre kortet. Vi kommer inte längre - Äldre jämförelser visar du har fel och det enda du har att komma med är en viktning där vi inte har siffrorna bakom för de enskilda spelen vad jag vet. Det jämförs också med ett klockat x.

Permalänk
Viking
Skrivet av Dreas89:

Huh? Här har du en lista över klockhastigheter: https://www.gpucheck.com/sv-eur/variants/nvidia-geforce-rtx-2...

Du kan fortsätta tro att 2060 är det bättre kortet. Vi kommer inte längre - Äldre jämförelser visar du har fel och det enda du har att komma med är en viktning där vi inte har siffrorna bakom för de enskilda spelen vad jag vet. Det jämförs också med ett klockat x.

Okej, det var lite högre klockat. Men allt jag säger är att 2060 och 1080 är lika bra i alla upplösningar förutom i 4K. Och det stämmer ju, så varför försöker du argumentera emot det. 1080 kanske vinner med 3 fps lite här och där, men inga 10% som du skrev!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Okej, det var lite högre klockat. Men allt jag säger är att 2060 och 1080 är lika bra i alla upplösningar förutom i 4K. Och det stämmer ju, så varför försöker du argumentera emot det. 1080 kanske vinner med 3 fps lite här och där, men inga 10% som du skrev!

Det stämmer ju inte - Du har en viktning som bevis medans jag har äldre recensioner.

Du får läsa det jag skrev igen - Jag har inte sagt att 1080gtx är 10% bättre.

Edit: Siffrorna fanns ju där! Vi håller ju med varandra 😅

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Vi såg väl knappt något fall alls på 20xx inför lanseringen av 30xx, swec hade väl en artikel om att återförsäljarna inte kunde sänka priserna inför lanseringen av 30xx då Nvidia inte tänkte kompensera dem.

Mjo, men 2070 super har ju gått av stapeln för relativt låga summor om jag inte sett fel?
Vete fasen om man kan räkna med superkort den här generationen dock.

Permalänk
Medlem

Om man runt launch kan hitta 3060Ti för under 5000 så får det sägas vara jämförbart "prisvärde" med 1070 till riktpris (4200, ej FE), vid dess launch 2016.

Synd att tillgången är så usel, för annars känns faktiskt Ampere snäppet mer prispressat än vad Pascal var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Varför kostar partnerkortens dynga till kyllösningar mer än Nvidia referens? Förr var det ju tvärt om?

Håller mig till ITX numera och undrar var alla Blower-kort tog vägen som blåser ut den varma luften, ska det vara så svårt att hitta på ett modernt grafikkort?

Det var bättre förr!

Permalänk
Medlem

Känns som CPU-priserna är mycket mer prispressade än GPU-priserna nu. Man får väl kolla på begagnade 2070 och 1080ti

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

I snitt har precis ALLA jobb ökat dem senaste tio åren, anledningen till att facken förhandlar årliga löneökningar är för att lönen inte ska bli sänkt tack vare inflation, när man börjar sitt arbetsliv får man ju jobba upp sig. Vi alla har varit där, är 1 på miljonen som börjar sitt första jobb med väldigt hög lön. Nästintill alla får personliga tillägg, och erfarenhetstillägg efter att man arbetat 1-3-5år och fått utbildningar/arbetserfarenhet av sitt yrke.

Priserna är enbart högre i svergie kontra resten av världen för att vi har skatt, kemikalieskatt och en hel del andra små avgifter som ligger på, men man får planera. Känner man att man vill ha det värsta så får man ju betala, annars finns det andra som gör det istället.

Idag ska man dock vara glad om man har jobb och arbete att gå till, pandemin är ju inte så kul och slår hårt på oss alla tyvärr :/

Kronan står lågt och det har inget med det du skriver. Det lilla du tar upp är toppen på ett Isberg.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD73:

Kronan står lågt och det har inget med det du skriver. Det lilla du tar upp är toppen på ett Isberg.

Det lilla jag tar upp är från egen erfarenhet både genom mitt jobb och som ombudsman, du har ett eget ansvar att förhandla om du inte jobbar för tex ett statligt bolag.

Kan säga för egen del att sen jag börja har våra medellöner ökat med 31 - 34%, en del mer. Inte alla som vet hur man gör för att förhandla, då har man ingen rätt att klaga. Ska man ha mer lön får man lägga fram det för sin chef, visa framfötterna och framförallt ta tillfällen i akt.

Eget ansvar, ett ord som tappat kraft i min generation.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Hen kommer inte att köpa ett 3060ti för att hen sitter kvar på ett 1080ti till åtminstone nästa generations grafikkort.

Så sant. Sett till prisutvecklingen är det rent ekonomiskt svårt att försvara uppgradering om man kan stå ut med uråldriga 1440p.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Så sant. Sett till prisutvecklingen är det rent ekonomiskt svårt att försvara uppgradering om man kan stå ut med uråldriga 1440p.

Ja, rätt så dyrt om man ska ha en snabb och bra 4K-skärm och minst ett 3080 eller 6800XT. 1440p fungerar bra för mig.

Är dessutom bara intresserad av ett spel med ray tracing.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Så sant. Sett till prisutvecklingen är det rent ekonomiskt svårt att försvara uppgradering om man kan stå ut med uråldriga 1440p.

Lite extremt att kalla en upplösning uråldrig när det är den största pixelmatrisen som kan gå över 120Hz, och det finns extremt få 4K som ens kan nå 120Hz med alla färger intakta.

Till och med 1080p är relevant om man vill ha över 200Hz

Ne jag tycker nog tvärt om att 4K är extremt overkill och få idag som ens kan driva det i 60+FPS, och de korten som är så kapabla inte ens finns i lager...

Nej de absolut flesta får nog en likvärdig eller bättre upplevelse på 1440p och nedåt, och då kan man dessutom klara sig utan ett helt system för 30000kr+ (skärm som klarar 4K120 är väl minst 10k bara det (lg cx48?) och grafikkort som pallar moderna spel på bra inställningar är ju lika mycket till)

För de som har råd, absolut, men inte för 90+%

Permalänk
Medlem

Ironi, bro.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

För att nvidia sponsrar rekommenderat pris för att framstå som bättre än vad dom är, det är ingen tredjepart som kan matcha nvidias FE kyllösning prismässigt och gå med vinst.

Det där är ju dock inte sant. De subventionera två kort från två tillverkare under en begränsad tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ironi, bro.

Fair enough! Den flög över mig kan man väl säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Det där är ju dock inte sant. De subventionera två kort från två tillverkare under en begränsad tid.

Detta med begränsad tid var inte välkänt globalt, men det blev en snackis i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta med begränsad tid var inte välkänt globalt, men det blev en snackis i Sverige

Förändrar inte på att han sprider felaktig info Och jag är ganska säker på att de flesta publikationer globalt pratade om intropriserna, i alla fall alla som jag kollar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Det där är ju dock inte sant. De subventionera två kort från två tillverkare under en begränsad tid.

Ja, så att dom två kunde komma nära rekommenderat pris, alla andra är/var rätt chanslösa.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds