Accesspunkter | Montera direkt i nätverksuttag (Vägg)

Permalänk
Medlem

Accesspunkter | Montera direkt i nätverksuttag (Vägg)

Har någon ett hum ifall det finns några lämpliga och diskreta accesspunkter som drivs via PoE som kan fästas direkt i RJ45 uttaget på väggen?

Dvs inga borrhål eller liknande på vägg. Utan att dom klickas i direkt i uttaget.

Har behov av att installera 2-3 stycken i en väldigt stor lägenhet och detta hade underlättat.

Se nedan bild på uttaget.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Finns ju ubiquity in-wall accesspunkt, men då får du ta bort det befintliga uttaget och ansluta i dosan.
Eller valiga ubiquity accesspunkt, ac lite eller ac pro bredvid uttaget på väggen och patchkabel till uttaget. Finns svarta nätverkskablar och svarta skins till deras accesspunkter för att matcha uttaget.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur du tänker, nätverksuttag är inga monteringspunkter. Kan du inte skruva/tejpa upp dem så ställ de då på möbler, eller om ni inte har några golvet. Uttagen är säkert 5-15 cm från golvet vilket som.

Skrivet av jocke92:

Finns ju ubiquity in-wall accesspunkt, men då får du ta bort det befintliga uttaget och ansluta i dosan.
Eller valiga ubiquity accesspunkt, ac lite eller ac pro bredvid uttaget på väggen och patchkabel till uttaget. Finns svarta nätverkskablar och svarta skins till deras accesspunkter för att matcha uttaget.

Vill han inte göra åverkan på vägg så är det nog ingen idé att montera isär (och kontaktera om) nätverksuttag han inte äger, vilket fortfarande kräver att skruvar i gipsskivorna. Att betala för att iordningställa lägenhetsnätet efter flytt kommer ju dessutom vara dyrare än att spackla igen 2-3 skruvhål per AP på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vet inte hur du tänker, nätverksuttag är inga monteringspunkter. Kan du inte skruva/tejpa upp dem så ställ de då på möbler, eller om ni inte har några golvet. Uttagen är säkert 5-15 cm från golvet vilket som.

Vill han inte göra åverkan på vägg så är det nog ingen idé att montera isär (och kontaktera om) nätverksuttag han inte äger, vilket fortfarande kräver att skruvar i gipsskivorna. Att betala för att iordningställa lägenhetsnätet efter flytt kommer ju dessutom vara dyrare än att spackla igen 2-3 skruvhål per AP på väggen.

Mycket medveten om att det inte är en ”monteringspunkt” dock är syftet att sätta dit något diskret utan åverkan på vägg eller liknande.

En AP (om det finns) i extremt diskret utförande skulle rent krasst sätt kunna monteras i en sådan punkt där RJ45 agerar ”hållare” också.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ubiquitis accesspunkter är ju inte orimligt tunga.
någon form av lagom avvägd dubbelhäftande tejp borde ju fungera.

Men nej.
Tror inte du hittar någon accesspunkt som har nätverksporten/kontakten som upphängning.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Mycket medveten om att det inte är en ”monteringspunkt” dock är syftet att sätta dit något diskret utan åverkan på vägg eller liknande.

En AP (om det finns) i extremt diskret utförande skulle rent krasst sätt kunna monteras i en sådan punkt där RJ45 agerar ”hållare” också.

Du frågar efter något som inte finns och inte kommer finnas, själva uttagen kommer aldrig användas för att bära någon som helst vikt.

Tejp är det som gäller om du inte vill fixa hål, då får du nöja dig med att du ändå behöver fixa struktur och färg – för det kommer lossna färg/spackel/tapet från ytskiktet.

Är du ute efter AP efter utseende så är det bara att kolla igenom Prisjakt med produktbilderna i stort format.

Permalänk

Monteringsplattan på ubiquitys APs har samma hålbild som eldosor. Du kan alltså ta bort ditt nätverksuttag, montera en keystone-kontakt på kabeln, fästa monteringsplattan i eldosan och koppla in APn med patchkabel.

Så gjorde jag fast jag satte dosan i taket.

Keystone-kontakt: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Jag har AP-AC lite, om det nu mot förmodan är olika monterinsplattor till olika modeller.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ralleballe:

Monteringsplattan på ubiquitys APs har samma hålbild som eldosor. Du kan alltså ta bort ditt nätverksuttag, montera en keystone-kontakt på kabeln, fästa monteringsplattan i eldosan och koppla in APn med patchkabel.

Så gjorde jag fast jag satte dosan i taket.

Keystone-kontakt: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Jag har AP-AC lite, om det nu mot förmodan är olika monterinsplattor till olika modeller.

Återupplivar tråden.

Tänkte införskaffa en Ubiquiti UniFi AP AC in-wall accesspunkt till min lägenhet där tp-uttag finns lite här och var. Då jag har en telia-router utan PoE antar jag att jag även behöver köpa en sådan här för att driva accesspunkten?

https://www.amazon.de/-/en/POE-48-Ubiquiti-POE-48-24W-G-Netwo...

Vad behöver jag mer? Vad är en keystonekontakt och vad används den till? Jag antar att den på något sätt förenklar inkoppling av tp-kabel i accesspunkten?

Permalänk
Medlem

Jag antar att Ralleballe menar att keystonekontakten behövs för att du ska kunna få en kontakt på kabeln. Beroende på hur dina nuvarande tp-uttag ser ut så kanske det inte behövs. Vissa uttag går att montera isär så att du kan loss täcklocket och får kabel med kontakt intakt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_cobra:

Jag antar att Ralleballe menar att keystonekontakten behövs för att du ska kunna få en kontakt på kabeln. Beroende på hur dina nuvarande tp-uttag ser ut så kanske det inte behövs. Vissa uttag går att montera isär så att du kan loss täcklocket och får kabel med kontakt intakt.

Så här ser de ut. Det blir väl i princip hona som ska göras om till hane?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Dom där ser ut att kunnas "klickas ur" ur fronten. I så fall är det bara att plugga i en patchkabel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

På översta bilden ser det ut som att man klicka ur kontakterna ur sina fästen. Pröva det!
Sen är det bara en kort kabel och montera väggfästet över hålet så är det klart. Vet att ubiquiti har mindre AP's med nätverksuttag så du blir ju inte av med båda bara för att du monterar en AP.

Permalänk
Avstängd

Kanon, tack!