Råd inför julklapps köp. Vilken processor mm.

Permalänk
Medlem

Råd inför julklapps köp. Vilken processor mm.

Hej,
Sonen vill uppgradera datorn och funderar på att köpa lite i julklapp.
Vet att han pratat om Ryzen 7 3700X så då blir det processor, moderkort och minnen.
Men har även funderat på I7 9700K och det är ungefär samma pengar.
Men sen har jag också kollat på en nyare I5 10600K och nyare LGA 1200.
Vilken ska man satsa på? I5:an verkar stå sig ungefär lilka bra som de andra så den är prisvärd tycker jag och sen går det alltid att slänga i en I7 om man vill ha lite till.
Han har idag en gammal I7 2600K om jag inte minns fel så det blir skillnad vilket som.
Men tar gärna lite råd från er som håller på lite mer än jag.
Sonen spelar en hel del.Han går esport så spelas gör det men även olika program för att redigera video och skapa spel mm. Inte helt insats men mest spel i alla fall.
Så kom men råd så blir jag tacksam.
/Jimmy

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkbpower:

Hej,
Sonen vill uppgradera datorn och funderar på att köpa lite i julklapp.
Vet att han pratat om Ryzen 7 3700X så då blir det processor, moderkort och minnen.
Men har även funderat på I7 9700K och det är ungefär samma pengar.
Men sen har jag också kollat på en nyare I5 10600K och nyare LGA 1200.
Vilken ska man satsa på? I5:an verkar stå sig ungefär lilka bra som de andra så den är prisvärd tycker jag och sen går det alltid att slänga i en I7 om man vill ha lite till.
Han har idag en gammal I7 2600K om jag inte minns fel så det blir skillnad vilket som.
Men tar gärna lite råd från er som håller på lite mer än jag.
Sonen spelar en hel del.Han går esport så spelas gör det men även olika program för att redigera video och skapa spel mm. Inte helt insats men mest spel i alla fall.
Så kom men råd så blir jag tacksam.
/Jimmy

Om du lyckas få tag i Ryzen 5 5600X så är det, det givna valet i prisklassen. Vill man spara en slant är väl i5 10400F ett bra val tillsammans med billigt moderkort och billigare ram. 10600KF i all ära men det behöver ju paras ihop med ett Z490 som kostar en slant det med plus en hyfsad kylare helst eftersom ingen medföljer. Ryzen 5 5600X kan ju nu sättas på vilket B450 som helst som nåtts av biosuppdatering för 5000-serien. Dessutom är det en extremt strömsnål CPU så det behövs ju ingen biffig VRM heller utan.kan väl köras på vilket moderkort som helst typ.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om du lyckas få tag i Ryzen 5 5600X så är det, det givna valet i prisklassen. Vill man spara en slant är väl i5 10400F ett bra val tillsammans med billigt moderkort och billigare ram. 10600KF i all ära men det behöver ju paras ihop med ett Z490 som kostar en slant det med plus en hyfsad kylare helst eftersom ingen medföljer. Ryzen 5 5600X kan ju nu sättas på vilket B450 som helst som nåtts av biosuppdatering för 5000-serien. Dessutom är det en extremt strömsnål CPU så det behövs ju ingen biffig VRM heller utan.kan väl köras på vilket moderkort som helst typ.

Tackar,
Men vilken är snabbast om man spelae?
En ryzen 5 5600X eller 7 3700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jkbpower:

Tackar,
Men vilken är snabbast om man spelae?
En ryzen 5 5600X eller 7 3700X.

En 5600x är helt klart den snabbare processorn av dem för gaming, den är faktiskt till och med bokstavligen den bästa processorn man kan köpa för gaming som finns ute på marknaden nu, dessvärre är den lite svåråtkomlig då det är så många som vill åt den.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DHW:

En 5600x är helt klart den snabbare processorn av dem för gaming, den är faktiskt till och med bokstavligen den bästa processorn man kan köpa för gaming som finns ute på marknaden nu, dessvärre är den lite svåråtkomlig då det är så många som vill åt den.

Då får det bli en sån om jag kan få tag i en.
Såg att det var förbeställning på netonnet.
Kan du rekommendera ett bra moderkort för inte allt för dyra pengar. Eller är det bara o ta ett B450 kort.