- Internet access kräver omstart- tacksam för hjälp/input

Permalänk
Medlem

- Internet access kräver omstart- tacksam för hjälp/input

Hej,

Har lite av ett "I-lands" problem men väldigt frustrerande.

Jag måste starta om min stationära dator varje morgon för att få tillgång till internet. När jag väl gör det fungerar det utan problem.
Vill även tillägga att detta endast gäller min stationära dator och inte resten (tv/mobil m.m).

Saker jag gjort som inte gett någon framgång.

- Resettat router
- Bytt "kanal" på ingång på router
- Bytt ethernetkabel
- Sökt efter drivrutiner för nätverkskort (inte avinstallerat och installerat om dock).
- Uppdaterat drivrutiner via armory create (asus egna moderkortsprogram).
- Disablat proxy server via webbläsaren

Jag kör med windows egna viruskydd. Jag har även kollat windowsloggen för felmeddelanden utan framgång.

Något desperat här, sista utvägarna som jag ser är att avinstallera drivrutinen för nätverkskortet eller installera om Windows 10.

Oerhört tacksam för hjälp/förslag på lösningar.

Ha det bra

/ Joel

Permalänk
Medlem

Du har alltså datorn igång hela tiden?
Kolla så inte windows stänger av nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chybber:

Du har alltså datorn igång hela tiden?
Kolla så inte windows stänger av nätverkskortet.

Tack, du är inne på något.
Jag har inte datorn på hela tiden. Startar någon gång på morgonen och stänger av mot kvällen.
Nu på morgonenen behövde jag inte starta om dator, jag inaktiverade nätverkskortet och aktiverade det istället så fick jag anslutning.
Hur vet jag om windows stänger av nätverkskortet?

Permalänk
Medlem

I denna guide så finns det en del som visar hur du stänger av power save för ett närverkskort (punkt 4-6).
https://pattersonsupport.custhelp.com/app/answers/detail/a_id...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen ett drivrutinsproblem, det var mycket vanligt för några år sedan när MS helt gjorde om hur nätverksrutinerna fungerar och dessutom gjorde så att stäng av inte stänger av datorn utan sätter den i hibernation. kolla om det finns nya drivers och ny firmware, installera också om drivrutinerna oavsett för de kan vara skadade på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar så vänligt för tipsen! ska göra ett försök!

Permalänk
Medlem

Vill bara meddela att jag återställde till en tidigare drivrutin och nu fungerar det utmärkt!
Tack snälla för all hjälp