Prisvärd bruksdator med möjlighet att spela

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

B450 är ett AMD moderkort, det är inte kompatibelt med en Intelprocessor, välj ett Z490 istället och glöm inte att du behöver ett PSU och en CPU-kylare också.
Intel bryr sig inte så mkt om RAM-hastighet men 3200MHz är ganska prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

B450 är ett AMD moderkort, det är inte kompatibelt med en Intelprocessor, välj ett Z490 istället och glöm inte att du behöver ett PSU och en CPU-kylare också.
Intel bryr sig inte så mkt om RAM-hastighet men 3200MHz är ganska prisvärt.

Z490 ger flera olika moderkort ifrån flera märken på prisjakt. Kan man ta vilket som? Tex https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5354957 det var ju iaf ett av dem billigare.
Stöd för wifi och bluetooth är inte så vanligt på stationära datorer? (inte ägt en stationär på 15 år).

Vad för krut behöver man i PSUn? Förslag på cpu-kylare? Gärna så tyst som möjlig

Permalänk
Medlem

Ja, du kan ta i princip vilket som av dem, men max storlek ATX i det chassit. mATX och mITX får plats, men det kan se lite knasigt ut med ett litet mITX i en så stor låda. Det finns flera moderkort som har inbyggt Wi-Fi och Blutooth, men då brukar det kosta några hundralappar mer än dem utan. Det vanligaste är dock utan.
PSU på 650W räcker för det mesta, ska du överklocka så kan det vara bra att ha 750W.
Noctua NH-D15 är en mycket bra och relativt tyst kylare, det är dock en av dem större men den ska få plats i det chassit.

Permalänk
Medlem

Tror det blir rätt ok det här? Tycker egentligen den blir tok för dyr och är väl grafikkortet som jag kan dra ner på / begagnat för det andra känns det som jag hållit mig på de lägre priserna enligt kraven jag har, tex 32 gb ram osv.

Är den processorn jag valt överklockningsvänlig? Valde ett 650W men kanske bättre ta ett 750w isåfall?
Behöver hjälp med vilken fläkt jag ska ha, diameter, luftflöde.. ?