Kan jag överklocka, hur gör jag och är det värt det?

Permalänk
Medlem

Kan jag överklocka, hur gör jag och är det värt det?

Tja!

Undrar ifall det är värt att överklocka CPU/GPU för att få lite högre fps i spel osv och om det ens går!
Jag menar inte att jag vill maxa grejerna och riskera att dom inte håller så länge utan snarare ifall jag kan tweaka lite för lite bättre prestanda utan några större konsekvenser!

Spelet jag egentligen vill öka prestandan på är Cod Warzone förresten!

här är datorn, inköpt i Juli i år. - https://komponentkoll.se/bygg/XJAyJ

Tack så mycket för svar!

Permalänk

Klart du kan, om du inte gjort något tidigare är det antagligen värt att göra det, definitivt värt att testa.
Ryzen 5 får du bäst resultat igenom ryzen master, kan vara lite manuellt, finns även någon auto oc till det men har ej testat den själv. Amd har annars auto boost igenom 'game mode' som borde finnas i ditt bios någonstans, om ditt bios har valt att implementera det dvs.
Ram så är det mest att enabla XMP i bios och se om du får komma in i windows.
GPU tycker jag personligen är najsast igenom undervolt, simpelt och kan ge lite till mycket boost. Troligtvis det du vill göra först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BirdPeople:

Klart du kan, om du inte gjort något tidigare är det antagligen värt att göra det, definitivt värt att testa.
Ryzen 5 får du bäst resultat igenom ryzen master, kan vara lite manuellt, finns även någon auto oc till det men har ej testat den själv. Amd har annars auto boost igenom 'game mode' som borde finnas i ditt bios någonstans, om ditt bios har valt att implementera det dvs.
Ram så är det mest att enabla XMP i bios och se om du får komma in i windows.
GPU tycker jag personligen är najsast igenom undervolt, simpelt och kan ge lite till mycket boost. Troligtvis det du vill göra först.

Tja!
Överklockade GPU och det gick fint, skulle göra samma med ryzen och såg det stod 4.2MHz i CPU-z men eftersom jag aldrig överblickat täntke jag att de va en bug, så testa överblicka till 4.1 via ryzen master och det blev sämre, lyckades inte heller få tbx till 4.2 så nu sitter jag på 3.6 och mycket sämre prestanda.. har du någon aning om hur jag kan få tillbaka till stock som verkar ha varit 4.2?

Permalänk
Skrivet av ImDiddan:

lyckades inte heller få tbx till 4.2 så nu sitter jag på 3.6 och mycket sämre prestanda..

Har ej råkat ut för det själv. Finns en tråd på tom's hardware med liknande prob, kanske kan hjälpa.