NetOnNet: Uppgradera redan "bra" dator?

Permalänk
Medlem

NetOnNet: Uppgradera redan "bra" dator?

Tja!

Har ett litet dilemma. Jag köpte TV för mina presentkort hos NetOnNet under Black Week, men har nu ångrat mig. TVn har inte blivit levererad ännu, så jag tänkte bara skicka tillbaka den. Problemet är förstås att summan överförs till presentkort igen.

Det dumma är väl att jag inte känner att en uppgradering av min dator "behövs", men samtidigt känner jag mig inte bekväm med en massa presentkort på 13 000kr, varken digitala eller fysiska.

När jag köpte TVn så var tanken att det skulle ge en lite bättre spelupplevelse när jag väl sitter i soffan med kontroll. Men efter mycket testande under veckan i väntan på nya TVn, så har jag kommit fram till att den duger gott och väl för mig och jag klarar mig med 60Hz med kontroll. Jag sitter, trots allt, max 5% framför TVn när jag spelar, om ens det.

Eftersom jag (vad jag kan komma på) inte behöver något annat från NoN-sortimentet, och eftersom jag inte gärna vill ha 13 000kr i digitala presentkort som, i värsta fall i längden glöms bort och förfaller, så är det väl lika bra att fortsätta i nästan samma tankegång: Att ge en bättre spelupplevelse.

Jag spelar i 3440x1440 och föredrar 90+ fps, vilket börjar bli på gränsen med nuvarande hårdvara om man inte sänker allt för mycket grafikinställningar - jag antar att en ny GPU skulle göra störst skillnad i prestanda. Datorn används mer eller mindre enbart för spelande och enkelt kontorsarbete och surfning. Ingen streaming eller bild- eller videoredigering överhuvudtaget.

Jag har dock lite svårt att komma fram till vad som skulle ge störst skillnad i spel för pengarna i praktiken. Här är en lista på lite prylar jag har till datorn:

CPU: i5-9600K
GPU: RTX 2080 Ti
RAM: 2x8GB 2666MHz CL16
NVME: Samsung 960 EVO 500GB
SATA: 850 EVO 500GB, 830 EVO 120GB, 1T HDD
Moderkort: Asrock Taichi Z370
CPU-kylare: Corsair H115i
Skärm: Acer Predator Z35P (Ultrawide, G-Sync)
Tangentbord: Logitech G512
Mus: Logitech G903 inkl. Power Play-musmatta
Hörlurar: Steelseries Arctis 7
Kontroll: Xbox One X via blåtand
Högtalare: Logitech Z533
Chassi: NZXT S340

Uppskattar all input!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

För spel i den upplösningen (3440x1440) så kan nog ett nytt grafikkort hjälpa, och i så fall ett RTX 3080 (eller möjligen RX 6800 XT om du kan få tag på ett, eller ett RTX 3090 om du har råd)

Alternativet är att uppgradera CPU+RAM+Moderkort, men det gör nog mindre nytta för spelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

För spel i den upplösningen (3440x1440) så kan nog ett nytt grafikkort hjälpa, och i så fall ett RTX 3080 (eller möjligen RX 6800 XT om du kan få tag på ett, eller ett RTX 3090 om du har råd)

Alternativet är att uppgradera CPU+RAM+Moderkort, men det gör nog mindre nytta för spelandet.

Tack för svaret! Ja, min första tanke var att ett nytt grafikkort (RTX 3080 eftersom jag har en G-Sync skärm, ett 3090 är på tok för dyrt tyvärr) skulle göra störst skillnad. Jag har dock läst folk här på SweC beskriva hur dom bytte CPU från en AMD 3700X till 5900X och fick upp till 20% bättre fps i 1440p, men det nämns förstås inget om vilka spel osv.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Köpte du presentkorten via Benify/GetGifted? Ett alternativ då är att du säljer presentkorten, du bör kunna kvitta inköpet mot försäljning
Som ovan sa, kanske räcker inte grafikkortet till på den upplösningen. Åtminstone om du ska upp i lite högre fps..
Annars är ju en uppgradering av processorn till en i9-9900k ganska smärtfritt, du slipper byta bräda. Från 6 till 18 trådar är inte en fy skam uppgradering. Släng på lite fetare minnen också eftersom kr/GB är väldigt lågt i dagsläget, 3200/CL16 eller 3600/CL18 kostar inte mycket just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack för svaret! Ja, min första tanke var att ett nytt grafikkort (RTX 3080 eftersom jag har en G-Sync skärm, ett 3090 är på tok för dyrt tyvärr) skulle göra störst skillnad. Jag har dock läst folk här på SweC beskriva hur dom bytte CPU från en AMD 3700X till 5900X och fick upp till 20% bättre fps i 1440p, men det nämns förstås inget om vilka spel osv.

20% högre fps i 1440p av CPU byte är nog bara mycket specifika fall.
Visst, du får säkert lite bättre upplevelse av en CPU-uppgradering, men jag tror nog att en GPU-uppgradering gör större nytta när du spelar i så pass hög upplösning som du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dobre:

Köpte du presentkorten via Benify/GetGifted? Ett alternativ då är att du säljer presentkorten, du bör kunna kvitta inköpet mot försäljning
Som ovan sa, kanske räcker inte grafikkortet till på den upplösningen. Åtminstone om du ska upp i lite högre fps..
Annars är ju en uppgradering av processorn till en i9-9900k ganska smärtfritt, du slipper byta bräda. Från 6 till 18 trådar är inte en fy skam uppgradering. Släng på lite fetare minnen också eftersom kr/GB är väldigt lågt i dagsläget, 3200/CL16 eller 3600/CL18 kostar inte mycket just nu.

Ja, jag köpte via Benify. Så här i efterhand var det dumt, men man får se det från den ljusa sidan. En uppgradering av grafikkort gör helt klart mer för spelupplevelsen än vad TVn hade gjort, med tanke på att jag spelar vid datorn minst 95% av tiden. Däremot köper jag nog inga fler presentkort via Benify igen. Möjligtvis om man ska ge bort ett presentkort, men inte åt mig själv såhär.

Men där har vi det! En i9-9900k, en billigare RTX 3080 och 32GB 3200/CL16. Jag får lägga till drygt 300kr utöver presentkorten, men det känns okej. Mer än så går ju inte att göra utan att även byta moderkort och kanske gå långt över budgeten med ett 5800X?

I det stora hela så gör det helt klart större skillnad mot vad TVn hade gjort.

Då slipper jag även krånglet med att sälja presentkorten och får se det som en läxa.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om det var en CX 55” du köpte så bör du ju kunna sälja den för samma pris du köpte den.