Permalänk

Achtung!! NZXT H1

Ville bara uppmärksamma alla H1 ägare..

https://blog.nzxt.com/details-on-h1-case-safety-issue/

Permalänk
Medlem

hoppas butiker som sålt detta chassi skickar ut detta reparations kit kostnadsfritt *host* inet

Permalänk

Der kommer innom kort Rep kits på marknat i norden.

Ni kan få dom hos Inet, annars kan ni skrive et mail til h1support@nzxt.com

Så skicker vi rep kits ut från vora tysklands hub asap!

Permalänk
Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av tahuruikada:

Fast i det här fallet försöker väl Gamers Nexus provocera fram gnistbildning och värmeutveckling? Deras H1 är ju inte uppdaterad på något sätt med fixen från NZXT.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Fast i det här fallet försöker väl Gamers Nexus provocera fram gnistbildning och värmeutveckling? Deras H1 är ju inte uppdaterad på något sätt med fixen från NZXT.

Det de vill belysa är att fixen är rätt dålig.
Fixen är att de skickar ut plastskruvar för att ersätta metallskruvarna. Och det funkar ju om man installerar dem, men om man kanske demonterar och inte använder på ett tag, och sen ska använda det igen, då kanske man missar att använda plastskruvarna. Eller så säljs det vidare och köparen kanske inte får informationen, eller glömmer den.

Så fort man använder metallskruvar så innebär det en risk. Kretskortet är ju felkonstruerat, så en verklig fix är att byta ut alla såna, inte bara skicka plastskruvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Det de vill belysa är att fixen är rätt dålig.
Fixen är att de skickar ut plastskruvar för att ersätta metallskruvarna. Och det funkar ju om man installerar dem, men om man kanske demonterar och inte använder på ett tag, och sen ska använda det igen, då kanske man missar att använda plastskruvarna. Eller så säljs det vidare och köparen kanske inte får informationen, eller glömmer den.

Så fort man använder metallskruvar så innebär det en risk. Kretskortet är ju felkonstruerat, så en verklig fix är att byta ut alla såna, inte bara skicka plastskruvar.

Ja, det tas ju upp som en del av videon, men GN använder ju genomgående metallskruvar i testet (först den svarta lackade originalskruven, sedan en olackad).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, det tas ju upp som en del av videon, men GN använder ju genomgående metallskruvar i testet (först den svarta lackade originalskruven, sedan en olackad).

Tänk dig i stället att det handlade om en bil, där bromsarna kan sluta fungera pga vilka fälgar man har. Är en bra fix att åtgärda bromsarna, så de funkar oavsett om man byter fälgar eller inte, eller räcker det med att skicka ut specialfälgar med ovanlig form för att komma runt felet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Tänk dig i stället att det handlade om en bil, där bromsarna kan sluta fungera pga vilka fälgar man har. Är en bra fix att åtgärda bromsarna, så de funkar oavsett om man byter fälgar eller inte, eller räcker det med att skicka ut specialfälgar med ovanlig form för att komma runt felet?

Jag kommenterar inte alls lösningen och huruvida den är bra eller inte, utan bara vad jag själv såg i videon kontra "verkar inte vara helt löst."-kommentaren här i tråden. Det började ju inte brinna för att åtgärden var dålig.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kommenterar inte alls lösningen och huruvida den är bra eller inte, utan bara vad jag själv såg i videon kontra "verkar inte vara helt löst."-kommentaren här i tråden. Det började ju inte brinna för att åtgärden var dålig.

Nja, då får vi väl ha olika åsikter i frågan helt enkelt. För mig är det löst från NZXT:s sida när de skickat ut ickedefekta riser-kablar. Inte när de skickat ut plastskruvar...

Men, jag har ingen komponent från NZXT så det rör inte mig. Jag uttrycker bara min åsikt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Nja, då får vi väl ha olika åsikter i frågan helt enkelt. För mig är det löst från NZXT:s sida när de skickat ut ickedefekta riser-kablar. Inte när de skickat ut plastskruvar...

Men, jag har ingen komponent från NZXT så det rör inte mig. Jag uttrycker bara min åsikt...

Jag förstår inte hur det kan handla om åsikter eller inte? Gamers Nexus har ju, som jag tolkar videon, inte sett eller testat lösningen som NZXT har tagit fram. Då går det ju inte att utvärdera den mer än teoretiskt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag förstår inte hur det kan handla om åsikter eller inte? Gamers Nexus har ju, som jag tolkar videon, inte sett eller testat lösningen som NZXT har tagit fram. Då går det ju inte att utvärdera den mer än teoretiskt.

Ja, det klart att plastskruvar "löser" problemet. Det är det ingen som ifrågasätter. Men det finns ju fortfarande en farlig och dold defekt i själva risern, som återkommer med full kraft om man råkar använda fel skruv, vilket är lätt hänt, särskilt om chassit bytt ägare efter fixen, och plastskruvarnas betydelse inte förmedlats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av cyklonen:

Ja, det klart att plastskruvar "löser" problemet. Det är det ingen som ifrågasätter. Men det finns ju fortfarande en farlig och dold defekt i själva risern, som återkommer med full kraft om man råkar använda fel skruv, vilket är lätt hänt, särskilt om chassit bytt ägare efter fixen, och plastskruvarnas betydelse inte förmedlats.

Ja, den frågan diskuterades ju i videon. Nå, jag ville hur som helst bara förtydliga så att ingen trodde att det var en "åtgärdad" riser (oavsett lösning) som började brinna.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tycker det är illa av NZXT att inte skicka uppdaterade fungerande risers till samtliga ägare av chassit, som någon sa kan ju chassit byta ägare och betydelse av den "fix" de nu skickat ut glömmas bort vid ägarbytet alternativt kan riserkabeln återanvändas av icke invigd part med ödesdigra konsekvenser. Nåja, sista ordet är inte sagt, tror att Amerikanska myndigheter har börjat nysta i historien, och jag ser det som möjligt att en grupptalan startas å köparnas talan. Ska bli intressant att följa, hade det varit inom t.ex bilindustrin hade det funnits prejudikat men betvivlar att det finns några inom datorindustrin, kan förhoppningsvis uppstå ett prejudikat nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, den frågan diskuterades ju i videon. Nå, jag ville hur som helst bara förtydliga så att ingen trodde att det var en "åtgärdad" riser (oavsett lösning) som började brinna.

Fast det är ju exakt det som det är för att de valt att inte åtgärda risern utan fortsätter sälja en riser som har ett klart tillverkningsfel och helt ärligt vore det inte otroligt att de bryter mot vissa lagar om säkerhet. De skickar inte heller nya risers till tidigare kunder, GN köpte ju ett chassi nytt med "fixen" och samma problem kvarstod.
Normalt när produkter ens har en risk att börja brinna så bör man ju återkalla dem snarast, senast 2018 var det väl ett ganska stort bolag som upplevde just detta.

GN kritik kommer från en feldesignad produkt som har en risk att döda folk inte åtgärdas ordentligt, det är inte otroligt att tro att dessa risers kommer vara med ett tag och därmed ökar risken markant att någon framöver använder metalskruvar och därmed riskerar sitt liv.
Som officiell talesman för ett bolag ska man nog inte förringa risken eller ursäkta agerande som kan riskera personers liv?

Edit:
För dem som. Inte förstått problemet med "fixen"

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

fick svar från nzxt , alla som registrerat sitt ärende hos dom och fått ersättningsskruvarna kommer att få den nya riser kabeln skickad till sig nån gång i mars

Permalänk
Medlem

Ny update från Gamers Nexus:

Jag lämnade tillbaka mitt NZXT till Inet igår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca[[pp:

Ny update från Gamers Nexus:

https://www.youtube.com/watch?v=79ZMI6MDgmw

Jag lämnade tillbaka mitt NZXT till Inet igår

Själv passade jag på att fynda ett chassi nyligen. För 2000:- är det svårslaget. Lätt att bygga i, och riktigt snyggt!

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Själv passade jag på att fynda ett chassi nyligen. För 2000:- är det svårslaget. Lätt att bygga i, och riktigt snyggt!

Åhh fan, finns det kvar för det priset någonstans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Åhh fan, finns det kvar för det priset någonstans?

Tyvärr, jag köpte det begagnat men oanvänt. Kan tänka mig att det dyker upp flera chassin på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Åhh fan, finns det kvar för det priset någonstans?

Troligen inte då myndigheter precis fick dem att göra en recall på risern pga att fixen (som påpekat av många) inte dög. Man kan alltså få en fungerande riser skickad inom en framtid.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca[[pp:

Ny update från Gamers Nexus:

https://www.youtube.com/watch?v=79ZMI6MDgmw

Jag lämnade tillbaka mitt NZXT till Inet igår

Som reklamation? Hörde av mig till Inet förra veckan men då var det inte ett alternativ enligt dom och hänvisade till dom fjantiga plastskruvarna tills ny riser har tagits fram

Permalänk
Medlem

recallen gäller endast usa och kanada.. så lär inte komma här.. men alla som har fått plastskruvar från nzxt är registrerade för att få ny riser kabel skickad till sig automatiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

recallen gäller endast usa och kanada.. så lär inte komma här.. men alla som har fått plastskruvar från nzxt är registrerade för att få ny riser kabel skickad till sig automatiskt

Det är väl ingen omöjlighet att det kan bli återkallelse även här, men då måste någon orka driva den frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

hoppas butiker som sålt detta chassi skickar ut detta reparations kit kostnadsfritt *host* inet

Varför pekar du ut Inet, vad har de gjort?