Återställa filer från formaterad disk.

Permalänk

Återställa filer från formaterad disk.

Hej på er,

Jag skulle vilja veta om det finns något sätt att få tillbaka filer från en rensad disk? Skulle klona mitt Windows från en disk till en annan eftersom jag fått en större SSD av brorsan och ska nu skicka den mindre till en polare. Efter genomförd kloning så kraschade båda Windows vid försök av boot på båda diskarna. I min frustration så formaterade jag om båda diskarna och installerade en ny gratiskopia på Win 10 på en av dem.

Problemet är att jag inte tänkte på de eventuella sparfiler, fotografier etc. som försvann. Finns det möjlighet att få tillbaka dessa filer så man vet exakt vilka filer det är? Jag skannar igenom den "lilla" disken just nu med något Diskinternal Uneraser, som då kostar pengar för att faktiskt kunna återställa filerna. Finns det annat sätt att göra detta på? Smidigare/billigare då det är sjukt dyrt och väldigt oklart vilka filer den hittar.

Tacksam för hjälp och svar,
Yours truly.

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolensaken:

Hej på er,

Jag skulle vilja veta om det finns något sätt att få tillbaka filer från en rensad disk? Skulle klona mitt Windows från en disk till en annan eftersom jag fått en större SSD av brorsan och ska nu skicka den mindre till en polare. Efter genomförd kloning så kraschade båda Windows vid försök av boot på båda diskarna. I min frustration så formaterade jag om båda diskarna och installerade en ny gratiskopia på Win 10 på en av dem.

Problemet är att jag inte tänkte på de eventuella sparfiler, fotografier etc. som försvann. Finns det möjlighet att få tillbaka dessa filer så man vet exakt vilka filer det är? Jag skannar igenom den "lilla" disken just nu med något Diskinternal Uneraser, som då kostar pengar för att faktiskt kunna återställa filerna. Finns det annat sätt att göra detta på? Smidigare/billigare då det är sjukt dyrt och väldigt oklart vilka filer den hittar.

Tacksam för hjälp och svar,
Yours truly.

Syftar du på en ssd är det liten chans för har den kört trim är datan borta, är det en hdd så kanske, koppla omedelbart bort den och skaffa minst en tomdisk med minst samma storlek innan du försöker dig på en återställning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Syftar du på en ssd är det liten chans för har den kört trim är datan borta, är det en hdd så kanske, koppla omedelbart bort den och skaffa minst en tomdisk med minst samma storlek innan du försöker dig på en återställning.

Vi snackar SSD på ca 200gig som jag försöker återställa filer från. Har en HDD med 400gig ledigt på.

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolensaken:

Vi snackar SSD på ca 200gig som jag försöker återställa filer från. Har en HDD med 400gig ledigt på.

Koppla omedelbart bort ssd om du nu råkar ha den inkopplad så att trim inte går igång utifall det inte redan hänt, har trim körts är det nog helt kört.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du har installerat något annat efter formatteringen som Windows 10 så är du troligen rökt i alla fall eftersom då saknas mycket information.

Permalänk

Vad är trim i detta fall? Yes SSD bortkopplad!

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Rekordmedlem

När du har stängt av trim så kan du börja fundera på räddning men koppla inte in sd med trim aktivt.
Säkrast är att bara läsa ut datan till en annan enhet med nått räddningsprogram och prova vilket prog som ger bäst rteultat, man ska aldrig skriva till den skadade enheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolensaken:

Vad är trim i detta fall? Yes SSD bortkopplad!

Trim är en funktion som gör sssdn redo för skrivning genom att fysiskt radera minnesblocken, ssder har annars riktigt usel skrivprestanda. den funktionen måste ovillkorligen vara avstängs innan du kopplar in sddn för om den inte är av kommer ssdn garanterat att tömmas på allt innehåll efter en stund.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Ssd er är i det närmaste garanterat helt självraderande för det är så många mekanismer som försöker radera dem. Jag vet inte om jag skulle våga ansluta den i en maskin som kör win för att försöka återskapa data från den, är det viktiga data bör du nog lämna in den och hoppas att trim inte startat och om du vill försöka själv så kanske det går att klona den i en linuxmaskin som har trim inaktiverat men jag är osäker på hur man ska göra det på nått säkert sätt som inte riskerar att radera allt som kanske finns kvar på den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du får prova program som R-studio etc. och se om det går att extrahera ut filer - men då du lagt en ny WIN10 installation över den gamla så är $MFT för nya filsystemet överskriven på samma ställe som den gamla låg och det du kan hoppas på är svansen av utökningar av gamla $MFT för filer som installerats senare kan fortfarande finnas kvar - problemet är att den är så oerhört svår att hitta och kan ligga var som helst på diskytan och också kan vara i småbitar.
---

Hur eller hur när dina diskräddningsprogram som du provat med och förmodligen inte hittar valida $MFT av gamla systemet så brukar det sluta med 'data scrape' och det slutar ofta med hundratusentals - ja kanske uppemot miljonen anonyma filer på en mogen systemdisk då de jobbar på magic word av filerna och hoppas att det som ligger direkt efter tillhör filen - vilket kan ge användbar resultat om filsystemet ofta är defragmenterad - men om den inte defragmenteras (vilket normalt rekommenderas för SSD för att inte slita på den i onödan) så kommer det förmodligen vara mycket låg kvalitet på filerna som extraheras med inflätade bitar av andra filer. All viktig information för filerna finns i $MFT inklusive hur dessa ligger över lagringsytan på sektornivå och i vilken ordning de skall läsas - utan den så är det bara gissningar och förhoppningar. En förlorad $MFT är katastrofalt på riktigt för NTFS.

---

När det gällde sortering av ofta hundratusentals anonyma filer från just dataräddning-program så skrevs det en tråd om detta för ett tag sedan #18529703 - du får rulla ned lite och syftet är hur man skall minska 'skörden' på kanske hundratusentals olika filer varav 99% är skräp och nonsensfiler till något som kanske går att hantera och man får med rimlig antal filer att prova och öppna och hoppas att filerna innehåller det förväntade - men det kommer inte vara någon snygg filträd... och det görs heller inte windows...