Installerade ny M.2 SSD, gamla SSDn försvann från Boot

Permalänk

Installerade ny M.2 SSD, gamla SSDn försvann från Boot

Hej köpte en M.2 SSD och installerade den, då kunde jag inte komma in i Windows efter jag startat datorn, kollade Boot options i BIOS och där har min gamla SSD plötsligt försvunnit ifrån. Testade att dra ut SATA kabeln från moderkortet och gamla SSDn och kopplade in i igen men det löste inte problemet. Nya SSDn dyker upp i BIOS.
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-F GAMING

Operativsystemet ligger på gamla SSDn.

Har något stött på detta :/?

Permalänk
Medlem

Det är vanligt att M.2-platsen och vissa (?) SATA-portar delar PCI-banor. Konsultera manualen om du hittar något där

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Skrivet av DidYouTryRestartingIt:

Hej köpte en M.2 SSD och installerade den, då kunde jag inte komma in i Windows efter jag startat datorn, kollade Boot options i BIOS och där har min gamla SSD plötsligt försvunnit ifrån. Testade att dra ut SATA kabeln från moderkortet och gamla SSDn och kopplade in i igen men det löste inte problemet. Nya SSDn dyker upp i BIOS.
Moderkort: ASUS ROG Strix B450-F GAMING

Operativsystemet ligger på gamla SSDn.

Har något stött på detta :/?

Testa med andra SATA portar då PCI-E hårddiskar ofta tar up banorna till SATA, konsultera din manual över vilka det borde vara.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk

Testade att byta SATA portar för gamla SSDn men det hjälpte inte.
Dock så hittade jag detta i manualen:

AMD® B450 Chipset:
- 4 x SATA 6Gb/s ports
* Support SoreMI and NVMe RAID
** When the M.2_1 Socket 3 is operating in SATA or PCIE mode, SATA6G_5/6
ports will be disabled.
*** When the M.2_2 is occupied by M.2 device, PCIe x16_1 will run at x8 mode.

Betyder det då att man ej kan ha SATA SSD och M2 SSD samtidigt?
Det står att jag ska ha en annan M2 socket, men hittar den inte.

Permalänk
Skrivet av Wixner:

Det är vanligt att M.2-platsen och vissa (?) SATA-portar delar PCI-banor. Konsultera manualen om du hittar något där

* M.2_2 socket shares bandwidth with PCIE x16. When M.2_2 slot runs in PCIE mode, the
PCIE x16_1 slot will run at x8 mode

Hittade detta, jag har kopplat M.2 i socket M2_2. Så tror det är här problemet ligger. Ska kika efter M2_1 och testa där. Tack för info!

Permalänk
Rekordmedlem

Du hade nog inte bara en enhet ansluten vid installationen och därför är bootsektorn inte på den enhet du vill boota från ? Vilken typ av M.2 enhet har du, sata eller nvme ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du hade nog inte bara en enhet ansluten vid installationen och därför är bootsektorn inte på den enhet du vill boota från ? Vilken typ av M.2 enhet har du, sata eller nvme ?

Att byta socket löste problemet!
Det är en NVMe.
Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DidYouTryRestartingIt:

Att byta socket löste problemet!
Det är en NVMe.
Tack för hjälpen.

Fast nu kanske ditt grafikkort går i pci-e x8 istället! Nog bäst att kolla? (med tex HWinfo eller liknande)

Det vore nog bättre att använda andra slotten och byta plats på SATA kontakten till nån av de andra du inte testat.
(bara port 5 och 6 ska ju slås ut)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Fast nu kanske ditt grafikkort går i pci-e x8 istället! Nog bäst att kolla? (med tex HWinfo eller liknande)

Det vore nog bättre att använda andra slotten och byta plats på SATA kontakten till nån av de andra du inte testat.
(bara port 5 och 6 ska ju slås ut)

Ja det är jättemärkligt, bytte plats på SATA kontakterna och det hjälpte inte. Men har laddat ner HWinfo kikar på GPU det ser såhär ut: https://ibb.co/SsvFkK9

Ser det korrekt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DidYouTryRestartingIt:

Ja det är jättemärkligt, bytte plats på SATA kontakterna och det hjälpte inte. Men har laddat ner HWinfo kikar på GPU det ser såhär ut: https://ibb.co/SsvFkK9

Ser det korrekt ut?

Är inte rätt, grafikkortet går i 8x. Sätt disken med OS på i sata port 2,3 eller 4. Ej 1, 5 och 6

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Är inte rätt, grafikkortet går i 8x. Sätt disken med OS på i sata port 2,3 eller 4. Ej 1, 5 och 6

Jepp, håller med!
TS: Kolla manualen vilka Sata portar som 5 och 6 är i praktiken och sätt disken i någon annan än dem

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Fick klippa bort en del av chassit som täckte de undre sata portarna, men efter mycket handgemäng så funkar det nu :)!
Står 16 nu istället för 8 och båda SSDn funkar. Så tror att jag fick till det.
https://ibb.co/RHkrs08
Tack ännu för hjälpen, schysst av dig Roger som anmärkte på det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DidYouTryRestartingIt:

Fick klippa bort en del av chassit som täckte de undre sata portarna, men efter mycket handgemäng så funkar det nu :)!
Står 16 nu istället för 8 och båda SSDn funkar. Så tror att jag fick till det.
https://ibb.co/RHkrs08
Tack ännu för hjälpen, schysst av dig Roger som anmärkte på det där.

Verkar som det blev bra
Tack själv Fast det var nog mest @Miljon3 som fick dig på rätt spår från början!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.