Uppgradering av gammal trasig dator. Hjälp med val av GPU!

Permalänk
Medlem

Uppgradering av gammal trasig dator. Hjälp med val av GPU!

Hej läsare på andra sidan skärmen!

Om du läst rubriken på denna tråd kanske du kan hjälpa mig? Som sagt måste jag införskaffa ett nytt grafikkort till min dator. Det förra grafikkortet har tyvärr gått sönder, jag tror det kortslöts då det bara tvär la av en dag. Öppnade upp chassit endast för att få en stor dammpuff i ansiktet. Det var damm överallt! (städat nu ) även på grafikkortets kontankter... Så jag antog att det var det som brände kortet

Hur som helst behövs ett nytt kort! Vad tycker ni man ska ha för kort som passar denna build? Själv tänkte jag köpa ett begagnat GTX 1080 men det kanske är overkill? Vad tycks?

Kanske ett sådant?

Min nuvarande set-up
CPU : Intel Core i5 4690K 3.5 GHz 6MB
CPU Cooler : be quiet! Pure Rock
Motherboard : Gigabyte GA-Z97P-D3
GPU : SAPPHIRE NITRO Radeon™ R9 390 8G with back plate (denna då som gått sönder )
PSU : EVGA B1 600W
RAM : Crucial 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Ballistix Sport
SSD : Samsung 850-Series EVO 250GB
Hard drive : WD Blue 1TB 7200rpm 64MB
Monitor : Acer 24" Predator GN246HLBbid 144Hz
Case : Corsair Carbide 200R Black
OS : Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe157:

Vad tycker ni man ska ha för kort som passar denna build? Själv tänkte jag köpa ett begagnat GTX 1080 men det kanske är overkill?

Vad använder du datorn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:

Vad använder du datorn till?

Datorn har varit min "daily-gamer" haha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbe157:

Datorn har varit min "daily-gamer" haha

Men vilka spel och vilken typ av upplösning och fps förväntar du dig av spelen? Svårt att säga om ett 1080 är overkill då det finns mycket bättre kort på marknaden idag samt mer krävande spel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jajmut:

Men vilka spel och vilken typ av upplösning och fps förväntar du dig av spelen? Svårt att säga om ett 1080 är overkill då det finns mycket bättre kort på marknaden idag samt mer krävande spel..

Alltså hade väl tänkt mig minst 60fps med 1080 upplösning )

Menade mer om det blir overkill för resterande delar. Om något blir bottleneck med en 1080? Var faktiskt redan nöjd med mitt gamla kort men sålänge nya kortet är lika bra eller bättre är jag nöjd hahaha