Permalänk
Medlem

Utbyte av nätdel på LG OLED

Fick upp ett meddelande på TVn att nätdelen i min 65" OLED skulle bytas ut då dessa har visat sej överhetta. Är det någon som fått sin utbytt? Hur går detta till? Registrerade mej för ett utbyte men har ej fått någon som helst information efter det.

Någon som gått igenom processen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Fick upp ett meddelande på TVn att nätdelen i min 65" OLED skulle bytas ut då dessa har visat sej överhetta. Är det någon som fått sin utbytt? Hur går detta till? Registrerade mej för ett utbyte men har ej fått någon som helst information efter det.

Någon som gått igenom processen?

Fick samma meddelande och registrerade också mig för ett utbyte. Har du fått svar än?

Permalänk
Medlem

Har registrerat mig för utbyte, men ingen återkoppling än.

Har en vän som redan haft teknikern på besök. Tog tydligen runt 5min att byta.

Permalänk
Medlem

Gäller det här alla OLED-modeller från LG?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Nä, vissa årsmodeller.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

7-serien?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem

Det är C8 modellerna i vilket fall, säkert alla i 8 serien.
De hade haft ett fall i Asien med överhettning = brand vilket gjorde att de väljer att ersätta nätdelarna.
Jag såg ingen större skillnad på kylflänsar på nätdelen men det kan ju vara andra typer av komponenter som alstrar mindre värme som är ersatta.

Till mig ringde de dagen innan och frågade om det var okej att komma dagen efter mellan kl 15-21.
Och vad jag förstod så bokades teknikerna upp med kunder för hela dagen och kanske en slottid på 15-30min.
Det verkade som han jag hade besök av hade 10 kunder kvar på listan när han lämnade mig efter nästan en timme men bara några få timmar kvar, om han skulle jobba till 22.

Hos mig var första nätdelen defekt, men han hade med en extra i bilen.
Så det blev ju mer än dubbla tiden då det skulle felsökas.

Verkar som de tar ort för ort som har ringt så de har flera som ligger när att köra till, tror jag bokade samma dag jag fick meddelandet.

Permalänk
Medlem

De med 55 tum i C9 serien var lugn

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Bitz91:

7-serien?

Det gäller åtminstone C7 då jag fick upp en informationsruta om utbyteserbjudandet för någon vecka sedan på just en sådan.

Permalänk
Medlem

Sitter också med C7 men har inte fått någon återkoppling om min föreslagna tid..(fred 11)

Permalänk
Medlem

Det verkar bara gälla någon enstaka modell men LG väljer att byta nätdel på rätt så många modeller. Om man läser anledningen så verkar det inte vara nån jättefara. Men hur tänker ni göra som är berörda? Byta eller inte?

Modeller
2016
OLED65E6, OLED65G6, OLED77G6

2017
OLED65B7, OLED65C7, OLED65E7, OLED65G7, OLED65W7, OLED77G7, OLED77W7

2018
OLED65G8, OLED65W8, OLED77C8, OLED77W8

2019
OLED65W9, OLED77B9, OLED77C9, OLED77W9

LG support

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Det verkar bara gälla någon enstaka modell men LG väljer att byta nätdel på rätt så många modeller. Om man läser anledningen så verkar det inte vara nån jättefara. Men hur tänker ni göra som är berörda? Byta eller inte?

Det känns ju inte som att man behöver sitta med brandsläckaren redo när man kollar TV. Men att livslängden kan påverkas är tillräckligt för mej att byta delen.

Har för övrigt inte hört någonting mer ännu, har inte bråttom för den delen heller..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Det verkar bara gälla någon enstaka modell men LG väljer att byta nätdel på rätt så många modeller. Om man läser anledningen så verkar det inte vara nån jättefara. Men hur tänker ni göra som är berörda? Byta eller inte?

Modeller
2016
OLED65E6, OLED65G6, OLED77G6

2017
OLED65B7, OLED65C7, OLED65E7, OLED65G7, OLED65W7, OLED77G7, OLED77W7

2018
OLED65G8, OLED65W8, OLED77C8, OLED77W8

2019
OLED65W9, OLED77B9, OLED77C9, OLED77W9

LG support

Intressant, min E9 är inte med. Är det inte exakt samma delar iprincip på alla modeller bara några små differenser? Trodde alla utom B-modellerna, var typ samma skit men med olike gimmicks (Min E9 är snyggare än C9 då den har en glaspanel. En annan är roll up en annan tunn på väggen, etc.)

Permalänk
Medlem

LG åtgärdat TV

Hej på er,

Jag registrerade min TV för nätdelsbyte för drygt 1-2 veckor sedan efter att fått upp meddelandet på TVn ett par gånger. För ett par dagar sen ringde dom från LG Service och bokade in en tid för hembesök till idag söndag (2020-12-20) mellan klockan 13.00-15.00.
Teknikern var här för en halvtimme sen och bytet gick på drygt 10minuter. Teknikern och jag la ner TVn på soffan på en tjock foam som han hade med sig, därefter skruvade han bort höljet på baksidan och bytte hela kretskortet och tog med det gamla.

Mycket professionellt bemötande av teknikern och snabb och enkel åtgärd, toppbetyg till LG!

Teknikern berättade att dom hade drygt 6000-7000 TV-apparater att göra detta byte på, så dom har ju lite att göra.
För er som väntar på nätdelsbytet, se till att koppla ur allt i TVn och frigör en yta som man kan lägga ner TVn på. Rimligtvis dammar ni av allt ordentligt också så teknikerna slipper andas in litervis med damm

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Hej på er,

Jag registrerade min TV för nätdelsbyte för drygt 1-2 veckor sedan efter att fått upp meddelandet på TVn ett par gånger. För ett par dagar sen ringde dom från LG Service och bokade in en tid för hembesök till idag söndag (2020-12-20) mellan klockan 13.00-15.00.
Teknikern var här för en halvtimme sen och bytet gick på drygt 10minuter. Teknikern och jag la ner TVn på soffan på en tjock foam som han hade med sig, därefter skruvade han bort höljet på baksidan och bytte hela kretskortet och tog med det gamla.

Mycket professionellt bemötande av teknikern och snabb och enkel åtgärd, toppbetyg till LG!

Teknikern berättade att dom hade drygt 6000-7000 TV-apparater att göra detta byte på, så dom har ju lite att göra.
För er som väntar på nätdelsbytet, se till att koppla ur allt i TVn och frigör en yta som man kan lägga ner TVn på. Rimligtvis dammar ni av allt ordentligt också så teknikerna slipper andas in litervis med damm

Hade precis teknikern här! Gick snabbt efter jag anmält att få hit honom.

Dock inte speciellt imponerad av teknikern, skruvade loss nätkabeln direkt i tv'n utan att ens koppla ur den ur väggen.

Hade inte med sig något material att lägga tv'n på vilket slutade i improvisation av diverse saker jag hade för att inte skada tv'n.

Sedan skruvade han med skruvdragare och med rejäl fart, så kåpan sprack runt skruvskallen på ett ställe och skruvarna kördes i ganska vårdslöst. Nätagget var fortfarande med ström när han tog ur det med "lösa" komponenter kändes inte heller speciellt tryggt, varken att koppla ur eller in.

Allt verkar fungera, men inte alls nöjd, känns tråkigt när det är en Garantireparation på sin TV man köpt för över 30'k när det begav sig

Men pratade med honom angående mina synpunkter och han skulle ta det vidare.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Hade precis teknikern här! Gick snabbt efter jag anmält att få hit honom.

Dock inte speciellt imponerad av teknikern, skruvade loss nätkabeln direkt i tv'n utan att ens koppla ur den ur väggen.

Hade inte med sig något material att lägga tv'n på vilket slutade i improvisation av diverse saker jag hade för att inte skada tv'n.

Sedan skruvade han med skruvdragare och med rejäl fart, så kåpan sprack runt skruvskallen på ett ställe och skruvarna kördes i ganska vårdslöst. Nätagget var fortfarande med ström när han tog ur det med "lösa" komponenter kändes inte heller speciellt tryggt, varken att koppla ur eller in.

Allt verkar fungera, men inte alls nöjd, känns tråkigt när det är en Garantireparation på sin TV man köpt för över 30'k när det begav sig

Men pratade med honom angående mina synpunkter och han skulle ta det vidare.

Oj, vad tråkigt 😕 Märkligt att det ska behöva skilja så pass i samma typ av serviceärende.
Teknikern jag hade här verkade ha bra rutin på jobbet i sig. Han körde också med skruvdragare men det lät som han hade lätt moment på maskinen så han inte drog sönder nåt. Han insisterade även att lägga tillbaka soffkuddar osv när han var färdig.

Kanske var en bidragande faktor att jag skickade med honom en To-go mugg med nybryggt kaffe när han var färdig 😅

Permalänk
Medlem

Hur gick utbytet till? Jag har min tv monterat slimmat mot väggen och är orolig att det kommer hem en slarvpelle som ska förstöra mer än göra nytta för att byta ut den där nätdelen.. jag ifrågasatte killen som ringde och bokade upp såna här besök att byta denna komponent hur dom går tillväga för att göra bytet.. fick till svar att teknikern hjälper med nedmontering ifrån väggen.. men foten till teven har jag ju inte kvar.. vet inte hur dom tänker..

Permalänk
Medlem

Jag har missat detta helt.. någon som har länk till källa om vad det gäller och varför man behöver byta nätdel?

Hade gärna bytt panel också pga så kraftig Banding men garantin är slut så...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av matte08:

Hur gick utbytet till? Jag har min tv monterat slimmat mot väggen och är orolig att det kommer hem en slarvpelle som ska förstöra mer än göra nytta för att byta ut den där nätdelen.. jag ifrågasatte killen som ringde och bokade upp såna här besök att byta denna komponent hur dom går tillväga för att göra bytet.. fick till svar att teknikern hjälper med nedmontering ifrån väggen.. men foten till teven har jag ju inte kvar.. vet inte hur dom tänker..

De hjälper till med ned och uppmontering, men förvarna innan att du behöver hjälp.
De lägger teven tex på soffan. Lägg ett täcke under så bör det vara lugnt. Undvik filt som kan alstra statisk eletricitet.

Själva bytet går snabbt de byter hela nätaggregatet det är typ 30-40% av elektroniken ser det ut som.

Hela kretskortet till vänster byts ut.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Nima2001:

Jag har missat detta helt.. någon som har länk till källa om vad det gäller och varför man behöver byta nätdel?

Hade gärna bytt panel också pga så kraftig Banding men garantin är slut så...

https://www.lg.com/se/support/announcements-detail/SENTC20201...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt medelande idag. När man registrerade sig så kunnde jag välja ett datum, stog inte vad för men tror det är när de passar att komma kanske?
Får se när de dyker upp

Fick ni något bekräftelse mail när ni registrerade er?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag fick mitt medelande idag. När man registrerade sig så kunnde jag välja ett datum, stog inte vad för men tror det är när de passar att komma kanske?
Får se när de dyker upp

Fick ni något bekräftelse mail när ni registrerade er?

Inget bekräftelse mottogs. Datumet jag valde ignorerades helt också. Kom ett sms 2 veckor efter valt datum med en fråga om kommande söndag fungerade.

Permalänk
Medlem

Har inte bytt nätdel men att byta ut en panel för mig tog 8 arbetsdagar innan jag fick samtal från en tekniker som kom och bytte samma dag. Så jag upplever dem som snabba.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Jag fick mitt medelande idag. När man registrerade sig så kunnde jag välja ett datum, stog inte vad för men tror det är när de passar att komma kanske?
Får se när de dyker upp

Fick ni något bekräftelse mail när ni registrerade er?

jag valde också datum, det sket de fullständigt i haha, kom en månad senare och bokade tid med mig kl 18 samma dag, kl 16:40 ringer teknikern och står vid min dörr men ingen öppnar... Batteriet hade tagit slut i vår ringklocka, och som tur var så var min flickvän hemma annars hade han kommit "någon annan gång" då han skulle vidare i sverige!

Skrivet av Gambit_2K:

Har inte bytt nätdel men att byta ut en panel för mig tog 8 arbetsdagar innan jag fick samtal från en tekniker som kom och bytte samma dag. Så jag upplever dem som snabba.

Ganska säker på att det inte är samma personer som byter panel som de som byter nätdel.
Jag fick min panel bytt och det sköter den lokala tv-reparatören, nätdelen kom en kille från LG stockholm och bytte, han åkte runt i hela sverige sa han. Men bor du i Stockholm tex så kanske det är samma killar men det skiljer nog från ort till ort.

Edit; såg att du bodde i stockholm nu efter, så för dig kanske det är samma killar

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Fick min utbytt snabbt och smidigt dagarna innan jul. Tog väl 10min totalt. Bra service

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

jag valde också datum, det sket de fullständigt i haha, kom en månad senare och bokade tid med mig kl 18 samma dag, kl 16:40 ringer teknikern och står vid min dörr men ingen öppnar... Batteriet hade tagit slut i vår ringklocka, och som tur var så var min flickvän hemma annars hade han kommit "någon annan gång" då han skulle vidare i sverige!

Ganska säker på att det inte är samma personer som byter panel som de som byter nätdel.
Jag fick min panel bytt och det sköter den lokala tv-reparatören, nätdelen kom en kille från LG stockholm och bytte, han åkte runt i hela sverige sa han. Men bor du i Stockholm tex så kanske det är samma killar men det skiljer nog från ort till ort.

Edit; såg att du bodde i stockholm nu efter, så för dig kanske det är samma killar

Aaah helt rätt, är nog samma killar i större orter. Han jobbade direkt för LG.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ngn som vet hur jag blir av med detta återkommande meddelande om utbyte?
Irriterande att behöva vänta 30sek-1min var och varannan gång man startar tv'n.
Orkar inte byta då alla kablar är dragna i väggen för att få tv'n att sitta så nära väggen som möjligt.
Jäkla "hazzle" att koppla loss och koppla in allt.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden.. märkte idag när jag skulle starta min LG 55C9 att röda dioden bara blinkar och slocknar. Hör ett relä klicka, men jag får ingen bild. Har dragit ur strömkabeln och väntat med att koppla in den igen.
Inget svar från TVn.. har läst att det kan vara panelen eller kretskortet.. det har precis passerat 28 månader sen inköp...
Dagen innan fungerade TVn som vanligt och stängde av den som vanligt innan jag skulle sova..
Hoppas på svar ifrån LG..

Vad tror ni det kan vara? Kretskort? PSU?

/Kevin

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av kievY:

Lånar tråden.. märkte idag när jag skulle starta min LG 55C9 att röda dioden bara blinkar och slocknar. Hör ett relä klicka, men jag får ingen bild. Har dragit ur strömkabeln och väntat med att koppla in den igen.
Inget svar från TVn.. har läst att det kan vara panelen eller kretskortet.. det har precis passerat 28 månader sen inköp...
Dagen innan fungerade TVn som vanligt och stängde av den som vanligt innan jag skulle sova..
Hoppas på svar ifrån LG..

Vad tror ni det kan vara? Kretskort? PSU?

/Kevin

Fick du någon återkoppling ifrån LG?
Jag har precis fått det här på min C7:a med utbytt nätdel på garanti. Jag har startat ett ärende men upplever dålig respons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobbR:

Fick du någon återkoppling ifrån LG?
Jag har precis fått det här på min C7:a med utbytt nätdel på garanti. Jag har startat ett ärende men upplever dålig respons.

Glömt att uppdatera. LG hörde av sig 2 dagar senare, och samma vecka hade jag en tekniker hemma. Han bytte nätdel utan resultat, tillslut bytte han moderkort/GPU del och då fungerade det. Förmodligen dålig lödning misstänkte han. Fick ialla fall behålla nätdelen, så både nätdel och moderkort är nytt. Har fungerat bra i ca 6 mån efter det.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming