Får inte W10 att boota från myn nya Samsung 970 Evo PLUS nvme M.2

Permalänk
Medlem

Får inte W10 att boota från myn nya Samsung 970 Evo PLUS nvme M.2

Jag börjar bli galen på detta problem som jag fått med min nya nvme-disk jag fick tag på under BF.

Köpte denna disk, ett msi Z490 MAG Tomahawk moderkort och en i5 10600K processor. När jag skulle installera nya disken så satte jag den i M.2_1 uttaget, alla andra diskar hade jag dragit ur. Bootar in i BIOS och hittar disken utan problem, så långt frid och fröjd. Startar upp w10 installation från ett original windows10 usb och det går utan problem med installationen. När allt är klart och jag kommit in i windows ska jag boota om och då kommer problemet som en krocketklubba på smalbenet. Datorn låser sig i post. Får bara fram MAG-loggan sen är det stopp.

HUR kan jag få disken att starta? Blir galen. Är det bara knäcka stickan över knät och köra vidare på mina vanliga 2,5" SSD? När jag drar ut m2'an och jackar in mina gamla diskar så bootar datorn utan att klaga.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk

Hoppas detta kan vara till någon hjälp, vad händer när du bootar i felsäkert läge?

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-...
https://superuser.com/questions/1452432/cloned-samsung-970-ev...

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Jag har löst det. Fick tips av en kompis att prova med en fräsch ISO från Microsoft i stället för min gamla W10 USB jag fick när jag köpte W10. Sagt och gjort, det gick toppen och datorn bootar upp precis som den ska nu.

#Happyface

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Skrivet av SiD:

Jag har löst det. Fick tips av en kompis att prova med en fräsch ISO från Microsoft i stället för min gamla W10 USB jag fick när jag köpte W10. Sagt och gjort, det gick toppen och datorn bootar upp precis som den ska nu.

#Happyface

Jag hade samma problem med min orginal windows usb-minne. Jag förstod aldrig vad problemet var och fick lämna in för att installera den tillslut.