Sous vide(clockers) - tillaga mat i vakuum vid perfekt temperatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Detta ägg blev precis som jag vill ha det, men skulle inte kalla det för hårdkokt. Fortfarande väldigt lös i konsistensen, nästan lite geléaktigt. Om min fru ska äta det så behöver den köras lite hårdare tror jag, men kommer nog köra vidare på denna temp för min egen del.

Förresten, ni som fått hem Anova-paketet. Är det någon som fattar hur rullen ska ligga i vacuumförpackaren? Tycker inte instruktionerna visar så tydligt om plasten ska komma underifrån, eller ovanifrån.

Håller med om att instruktionen var lite otydlig, men det var superlätt när man fick till det.

Den ska ligga som den ligger i början. Framför rullen så finns en grej du kan fälla upp, du drar rullen under den, sen drar du grejjen som sitter fast på den över platsen för att skära loss biten du vill ha.

När du sedan ska vakumförpacka så måste du först "seala" en sidan av platsen så det effektivt blir en påse. I med mat. Sen när du ska vakumförpacka så ska du stoppa in andra sidan av påsen lite längre, så den ligger lite i den urgröpta delen bakom den bruna "seal" biten och klickar på vacum&seal knappen.

Permalänk
Medlem

Blev ett samtal till DHL och paketet är på väg till ett ombud nära mig samt uppgifterna verkar stämma så nu borde problemet vara löst, tack för infon.

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Tack för bra input, om den är godkänd för livsmedel så har jag förstås inga som helst invändningar mot den lådan! Billig var den också.

Skrivet av ReVco:

Intressant! Jag hittar då ingen "gaffeln och glaset" på mina ikea-lådor av modellen "Samla". https://www.ikea.com/se/sv/p/samla-lada-med-lock-transparent-...

Sedan ska det ju som du säger inte ta sig in vatten från badet in i själva påsen men kan man vara 100% säker att ingenting kryper igenom den uppvärmda plasten? Skulle du våga använda t.ex avloppsvatten i badet?

Den ska ha symbolen för att vara godkänd. Vet att IKEA har haft lådor som är godkända och lådor som inte är så jag kan inte garantera att alla är det eller att de som säljs just nu är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Har alla fått lika dålig DHL-leverans som jag, dvs leverans till dörren eller hämta i Västberga? Suger ju! Mycket bättre att få paketet till en "service point" som ligger ett halv kvarter bort och där jag kan hämta när jag har tid. Nu måste jag sitta hemma en hel eftermiddag och vänta:-(

Fungerade fint för mig.
Blev uppringd och killen frågade om jag var hemma, Svarade att jag var på jobbet och ställde frågan om dom kunde lämna av det där. Var inga problem och 10 minuter senare hade dom släppt av det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Ursäkta om jag trampat på en öm tå över ditt val av låda.

Det är fakta att plast som hettas upp kan släppa ifrån sig skadliga ämnen, till vatten och i luften. Att risken är ytterst liten att vattnet kommer i kontakt med maten är en sak, men den är inte 0. Svetsen kan t.ex släppa på något ställe, det har jag varit med om själv när jag hade marinad i påsen. Vissa använder inte vakuumförpackare heller utan zip-lock där risken är ännu större. Luft andas man in och jag kör min sous vide i köket där hela familjen uppehåller sig en längre stund.

Du missar fullkomligt poängen/är helt oförmögen att värdera risk. Vatten har ett LD50-värde (förvånansvärt lågt, ca 80 g/kg). Det är helt naturligt massa gifter i luften, vatten osv men det som betyder något är dosen. Ditt resonemang påminner om problemet med bisfenol A i kvittopapper. Ja, det fanns bisfenol A i kvittopapper men hur ofta brukar du slicka på kvitton? Just det.

Om lådan inte är livsmedelsgodkänd, tänkte du dricka vattnet som du använt för matlagning? Och om du nu tror saker "ångar bort", kommer du ha din sous vide igång 24/7/365?

Citat:

Så här skriver Naturvårdsverket om PP

Polypropen är en ofarlig plast, så länge inte farliga tillsatsämnen är tillsatta, som till exempel halogenerade flamskyddsmedel till elektroniska produkter. Dock har vissa studier visat att produkter tillverkade av polypropen släpper ifrån sig plastkemikalier vid kontakt med livsmedel, därför avråder vi från att använda polypropen i kombination med varma livsmedel.

Dold text

https://m.naturskyddsforeningen.se/node/35087/#F

Misstänker att vi inte kommer längre så jag lämnar diskussionen för den börjar bli väldigt off topic

Det där är inte Naturvårdsverket, som är en myndighet, utan Naturskyddsföreningen, som är en lobbyorganisation. Men låt inte verkligheten komma här och störa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Du missar fullkomligt poängen/är helt oförmögen att värdera risk. Vatten har ett LD50-värde (förvånansvärt lågt, ca 80 g/kg). Det är helt naturligt massa gifter i luften, vatten osv men det som betyder något är dosen. Ditt resonemang påminner om problemet med bisfenol A i kvittopapper. Ja, det fanns bisfenol A i kvittopapper men hur ofta brukar du slicka på kvitton? Just det.

Om lådan inte är livsmedelsgodkänd, tänkte du dricka vattnet som du använt för matlagning? Och om du nu tror saker "ångar bort", kommer du ha din sous vide igång 24/7/365?

Det där är inte Naturvårdsverket, som är en myndighet, utan Naturskyddsföreningen, som är en lobbyorganisation. Men låt inte verkligheten komma här och störa.

Dödliga dosen för vatten beror väl knappast på gifter i vatten utan snarare att man dör av att saltbalansen i cellerna påverkas vid för stort intag. Vet inte varför du tycker att det är relevant här, jag har inte någonstans sagt att man får i sig en dödlig dos av något ämne när man använder en sån låda. Skriver du att det inte kan finnas effekter av långsiktig exponering?

Men du har rätt, jag klarar inte att värdera risken. Jag tror bara att den är >0 och därför onödig att utsätta sig för. Men den kan mycket väl vara mycket nära 0 och då spelar det förstås ingen roll.

Jag kör normalt min sous vide i många timmar, men inte dygnet runt. Så länge inte köksfläkten är igång så är ventilationen inte speciellt bra i mitt kök. Om något tillsatsämne frigörs i luften eller via vattnet och ut i luften så tror jag det finns en teoretisk risk att jag eller min familj kan få i sig det genom inandning. Men som sagt, kan inte utvärdera om den är försvinnande liten eller inte.

Det var pinsamt med källan, skyller på sömndruckenhet, men tack för att du påpekade det!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Du missar fullkomligt poängen/är helt oförmögen att värdera risk. Vatten har ett LD50-värde (förvånansvärt lågt, ca 80 g/kg). Det är helt naturligt massa gifter i luften, vatten osv men det som betyder något är dosen. Ditt resonemang påminner om problemet med bisfenol A i kvittopapper. Ja, det fanns bisfenol A i kvittopapper men hur ofta brukar du slicka på kvitton? Just det.

Om lådan inte är livsmedelsgodkänd, tänkte du dricka vattnet som du använt för matlagning? Och om du nu tror saker "ångar bort", kommer du ha din sous vide igång 24/7/365?

Det där är inte Naturvårdsverket, som är en myndighet, utan Naturskyddsföreningen, som är en lobbyorganisation. Men låt inte verkligheten komma här och störa.

Det kan ju också vara så att plasten inte är designad att utsättas för höga temperaturer under längre tid. Man kan käfta om gifter allt man vill men en stor pöl på golvet vill nog få ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av HDG:

Jag jobbar som livsmedelsinspektör och kontrollerar detta inom industri och restaurangkök. Flera av dessa använder IKEAs lådor då de är godkända för livsmedel. På samtliga lådor ska det sitta märket som är gaffeln och glaset för att markera att de är livsmedelsgodkända.

Plasten i påsen ska vara godkänd för livsmedel och bör vara anpassad för de temperaturer de används i. Själv köper jag olika märken och en del av dessa anger "endast" 70C som max vilket gör att jag inte kan använda de till allt men att de är billigare. Bara att välja hur var och en vill ha det.

Om förpackningen är korrekt försluten ska inget av vattnet från vattenbadet ta sig in i påsen. Detta är inget problem med en vakuumförpackare men kan vara svårare om en ziplockpåse används.

Väl skrivet! Tack för bra inspel av en som har koll!

Har iofs. fått liknande förklarat när jag pratat med kockar, men skönt att få det bekräftat av en som har som yrke att kontrollera detta.

Är av den uppfattningen att det är viktigast att fokusera på täta påsar. Inte bra om bakterier från vattenbadet skulle tränga in i maten som lagas på låg temp. under upp till 24 timmar.

Är också av åsikten att det är påsarna som man bör främst fokusera på är av rätt plast, och att de är livsmedelssäkra och tål upp till 100 grader (ibland sous vidar jag runt 90 grader) utan problem.

Stort tack för ditt inhop och klargörande i tråden (hade kunnat bli långa rader med onödigt tjafs annars från de som inte har koll).

Mycket bra! 🙌

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulsmurf:

För er som fått makiner eller har kan jag säga att fisk är fenomenalt gott att köra. Tar inte så lång tid heller.

Nu ska jag prova Mahi-Mah (51,7 i 45 min) och i förra veckan körde vi svärdfisk (48 grader, 25-30 min). Funkar prima att defrosta i kylen över natten och sedan köra ner innan typ lunch.

Håller med. Kört absolut mest fisk i sous vide. Det och stekar från vilt.

När Skrei kommer från Norge strax så är tipset att köra i just vattenbad. Är ju extremt känslig för att få precis rätt tillagning i traditionell ugn annars, men med sous vide så är det väldigt lätt att få den perfekt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ursäkta om jag trampat på en öm tå över ditt val av låda.

Inga problem. Är verkligen ingen alls öm tå (som du vill få det till).

Jag har flera lådor, inklusive de från Jula som nämnts i tråden. Har ingen prestige investerad i just dessa lådor (som du verkar tro).

Är bara praktiskt att ha flera lådor i lite olika former och storlekar.

Skrivet av glemmy:

Misstänker att vi inte kommer längre så jag lämnar diskussionen för den börjar bli väldigt off topic

Ditt val. Helt OK för mig.

Skrivet av ReVco:

Sedan ska det ju som du säger inte ta sig in vatten från badet in i själva påsen men kan man vara 100% säker att ingenting kryper igenom den uppvärmda plasten? Skulle du våga använda t.ex avloppsvatten i badet?

Det viktiga är att plasten runt maten just tål de temperaturer man skall använda. Är de man främst skall fokusera på så att de är livsmedelsgodkända, och att de är avsedda för mer marginal de temperaturer man skall köra de i.

Sedan tror jag att det är olämpligt för både cirkulatorn och doften/ångorna i köket att köra med avloppsvatten. Inget jag skulle rekommendera (men beror ju iofs. på vilken typ av avloppsvatten du avser).

I korthet; chansa inte på att använda påsar som inte är godkända för livsmedel, och som inte är godkända för de temperaturer man skall använda. Enklast är att välja påsar som är avsedda att tåla upp till 100 grader så är du alltid på den säkra sidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Sådär, fick min sous vide från Anova idag! Superpeppad, ikväll blir det några små kottar!

Det enda som stör mig är att för att kunna använda Anovas app så måste jag registrera mig och tillåta platstjänser för appen. Blir så jävla trött, blockerar skiten bakvägen, men det ska fan inte behövas.

Permalänk
Medlem

Nån som lagat nåt? Efter ägget, så plockade jag fram en fryst kycklingfilé. Saltade, pepprade, kryddade upp med lite kryddmix som vi har hemma till grillningen på sommaren. En klick smör och sen in i påse som vacuumförseglades (så fick jag den testad också), sen körde jag den i 71.1 grader i 90 minuter medans jag jobbade en stund. Appen meddelade när det var klart, så jag fiskade upp den, torkade av filén, sen ner i panna för lite bryning. Herregud, vilken j-a kyckling!!!! Helt perfekt verkligen. Helt genomlagad, men inte minsta tillstymmelse till torrhet. Känner på mig att den Sous-Viden kommer få jobba hädanefter!!

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen:

Sådär, fick min sous vide från Anova idag! Superpeppad, ikväll blir det några små kottar!

Det enda som stör mig är att för att kunna använda Anovas app så måste jag registrera mig och tillåta platstjänser för appen. Blir så jävla trött, blockerar skiten bakvägen, men det ska fan inte behövas.

Segt! Har inte orkat lägga in appen än, och bara kört "manuellt".

Tycker dock att iaf. den manuella gränssnittet är bland det besta jag använt på en sous vide. Snabbt/responsiv, tydlig touchfunktion, och enkelt användargränssnitt. Ljusår mycket bättre än min tidigare sous vide från OBH Nordica (men även alla andra jag testat).

Riktigt bra! 5/5 poäng där!

Skall testa app-eländet när jag orkar. Har en grill för 20 papp som har inbyggd WiFi med app som krånglar, och nu senast en ny robotdammsugare för 7000 som också har krånglande WiFi-uppkoppling. Tycker sällan WiFi-styrning är så där enkelt och tillförlitligt att få igång. Inte ens på dyrare "premium"-produkter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inga problem. Är verkligen ingen alls öm tå (som du vill få det till).

Jag har flera lådor, inklusive de från Jula som nämnts i tråden. Har ingen prestige investerad i just dessa lådor (som du verkar tro).

Är bara praktiskt att ha flera lådor i lite olika former och storlekar.

Ditt val. Helt OK för mig.

Det viktiga är att plasten runt maten just tål de temperaturer man skall använda. Är de man främst skall fokusera på så att de är livsmedelsgodkända, och att de är avsedda för mer marginal de temperaturer man skall köra de i.

Sedan tror jag att det är olämpligt för både cirkulatorn och doften/ångorna i köket att köra med avloppsvatten. Inget jag skulle rekommendera (men beror ju iofs. på vilken typ av avloppsvatten du avser).

I korthet; chansa inte på att använda påsar som inte är godkända för livsmedel, och som inte är godkända för de temperaturer man skall använda. Enklast är att välja påsar som är avsedda att tåla upp till 100 grader så är du alltid på den säkra sidan.

Jag tycker att du är lite otydlig med att ovanstående är dina högst personliga åsikter och det kan mycket väl vara en majoritet av kockar som vill ha livsmedelsgodkända lådor. Men hur som helst, har dina lådor "glas och gaffel" symbolen? Jag är uppriktigt nyfiken då jag tycker IKEA-lådorna är snyggare än Julas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Nån som lagat nåt? Efter ägget, så plockade jag fram en fryst kycklingfilé. Saltade, pepprade, kryddade upp med lite kryddmix som vi har hemma till grillningen på sommaren. En klick smör och sen in i påse som vacuumförseglades (så fick jag den testad också), sen körde jag den i 71.1 grader i 90 minuter medans jag jobbade en stund. Appen meddelade när det var klart, så jag fiskade upp den, torkade av filén, sen ner i panna för lite bryning. Herregud, vilken j-a kyckling!!!! Helt perfekt verkligen. Helt genomlagad, men inte minsta tillstymmelse till torrhet. Känner på mig att den Sous-Viden kommer få jobba hädanefter!!

Väldigt hög temperatur på kyckling tycker jag.
https://www.seriouseats.com/2015/07/the-food-lab-complete-gui...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReVco:

Jag tycker att du är lite otydlig med att ovanstående är dina högst personliga åsikter och det kan mycket väl vara en majoritet av kockar som vill ha livsmedelsgodkända lådor.

Har ingen sådan undersökning eller statistik på det, om det är det du efterfrågar (och aldrig påstått det heller). Sorry; du för någon göra en sådan undersökning själv är jag rädd för.

Skrivet av ReVco:

Men hur som helst, har dina lådor "glas och gaffel" symbolen? Jag är uppriktigt nyfiken då jag tycker IKEA-lådorna är snyggare än Julas.

Ingen aning, och jag bryr mig som sagt inte själv något om det då det inte har någon betydelse för just sous vide som är det enda jag använder de för (däremot så kan det vara viktigt om de kärlen skall användas för annan matlagning eller matförvaring direkt i de).

Kan checka nästa gång jag sous vidar, men tips kan vara att kolla med just Jula. Köpte senast i denna veckan en 35L kar/balja där för riktigt stora sous vide-saker (då denna Anova har rejält med effekt), och då i svart. De har även mindre kärl/lådor i svart precis som IKEA, så kan tipsa om att kika på de om du behöver (eller tror dig behöva ) livsmedelssäkra kar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Absolut, men det är en fråga om tycke och smak också. Kyckling som har den där "råa" konsistensen är bland det värsta jag vet. Även om den är helt säker att äta, så tycker jag inte det är behagligt. Det jag måste få kontroll på är hur jag får till rätt konsistens, men mest saftighet. Jag kommer ju självklart testa mig fram. Nu använde jag mig av anova-appen och då fanns 4 olika förslag, beroende på hur man vill ha kycklingen. Nu tog jag den med högst grader, och den visade inte minsta tillstymmelse till torrhet ändå. Kan hända att jag testar ett snäpp ner nästa gång.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Vad gäller påsar kan jag, om ingen redan gjort, tipsa om att försegla 2ggr om ni är oroliga för läckage.

Själv avskyr jag rullarna och använder istället Foodsavers påsar, finns i två storlekar på ex NoN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Vad gäller påsar kan jag, om ingen redan gjort, tipsa om att försegla 2ggr om ni är oroliga för läckage.

Själv avskyr jag rullarna och använder istället Foodsavers påsar, finns i två storlekar på ex NoN.

Anova Pro vacuum som vissa i tråden har kör dubbelförsegling direkt FYI!
Men bra tips med rullarna, jag har 1 extra runda av Anovas rullar jag köpte men de är riktigt dyra så ska kika vidare på billigare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Var hittar man vettiga och prisvärda flergångspåsar för sous vide?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otori:

Vad gäller påsar kan jag, om ingen redan gjort, tipsa om att försegla 2ggr om ni är oroliga för läckage.

Själv avskyr jag rullarna och använder istället Foodsavers påsar, finns i två storlekar på ex NoN.

Vad är NoN?

Permalänk
Medlem

En fråga, är sous vide miljövänligt? återanvänder man påsarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Vad är NoN?

NetOnNet

Skrivet av Chromatic:

En fråga, är sous vide miljövänligt? återanvänder man påsarna?

Man kan självklart göra det, men om man har använt en vakuumförpackare så måste man klippa bort en del av "påsen" för att öppna den. Antingen då så gör man en större påse, och använder den flera gånger, eller så gör man lite mindre påsar och byter varje gång. Finns även som tidigare nämnts i tråden s.k "ziplock" påsar, men enligt mig lite "osäkrare" än en vakuumförpackare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Var hittar man vettiga och prisvärda flergångspåsar för sous vide?

Jag kör på dessa https://www.xxl.se/obh-nordica-food-sealer-bags-pasar-for-vak...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En fråga, är sous vide miljövänligt? återanvänder man påsarna?

Det finns silikonpåsar att köpa som är gjorda för att diskas ut och användas flera gånger. Till exempel:
https://shop.anovaculinary.com/en-se/products/anova-precision...

Permalänk
CS-mästare

Jag anar att när denna dagen är till ända så har de flesta fått sina Anova beställningar. Ni som inte redan anammat detta likt en religion och redan köpta alla andra tillbehör så kommer här en sammanställd lista utifrån tips i tråden och även egen funna produkter. Jag fick min Anova igår och tänkte själv handla på mig tillbehören i helgen.
Rätta mig gärna om något är fel och skriva gärna en kort "recension" om ni äger något av detta. Jag tar inget ansvar för om produkterna passar eller är lämpliga för sous vide, så kolla detta innan ni slår till.

Kantiner/lådor/boxar:
Jula, finns i olika storlekar. Just nu nedsatt pris. Finns lock att köpa till. Klarar -40° till +120°, livsmedelsgodkänd:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...
Lock: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...

Ikea plastlåda "Gles": https://www.ikea.com/se/sv/p/gles-lada-svart-60429287/

Rostfri kantin, sous vide set: https://sousvideshop.se/produkter/87-sous-vide-kar/877-staal-...

Plast kantin med lock (finns i fler storlekar): https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-12-med-lock-anova/

Sous vide cointainer set: https://www.kitchentime.se/p/sous-vide-container-set-11l-6932... alternativt https://www.kitchenlab.se/p/sous-vide-magnet-container-set/

Om du redan äger en gryta du gillar kanske detta lock kan vara intressant att skära ut ett hål i: https://www.ikea.com/se/sv/p/klockren-universallock-set-om-3-...

Har du tillgång till en 3d-skrivare kanske detta är intressant, ska passa Anova: https://www.thingiverse.com/thing:3207200

Ställning/rack för dina påsar när du använder sous vide:

Ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-grytlockshallare-rostfri...
Eller: https://www.ikea.com/se/sv/p/rinnig-tallriksstaell-70387258/

Kitchen lab: https://www.kitchenlab.se/p/sous-vide-rack-stallning-for-sous...

Vakuum påsar/rullar:

Påse: https://www.lundgrensskafferi.se/produkt-kategori/forpackning...

Påse: https://vakuumkungen.se/front-page/56-vakuumpasar-praglade

Påse: https://www.xxl.se/obh-nordica-food-sealer-bags-pasar-for-vak...

Påse: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matf...

Påse: https://www.clasohlson.com/se/Frys--vakuump%C3%A5sar-f%C3%B6r...

Rulle: https://www.kitchentime.se/p/vakuumrullar-20300cm-4-rullar

Rulle: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matf...

Rulle: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksapparat...

Brännare:

Brännare: https://www.kitchentime.se/p/proffsbrannare-med-grillfunktion

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem

Ni som köpte Anovadealen, tuben för tillbehören, är det någon som vet vad det är för tillbehör?

För er som letar metallåda att sousvida i, kolla in Martin och Servera. De har ett helt berg av olika modeller, samt påsar osv. Går att handla som privatperson.

Visa signatur

Laptop: Asus UX303ln
Intel Haswell Core i7-4510U CPU / 8 GB DDR3 / 256 GB SSD / 2GB Nvidia 840M

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om biltemas rullar. Billigare och tjockare än t e x julas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Jag anar att när denna dagen är till ända så har de flesta fått sina Anova beställningar. Ni som inte redan anammat detta likt en religion och redan köpta alla andra tillbehör så kommer här en sammanställd lista utifrån tips i tråden och även egen funna produkter. Jag fick min Anova igår och tänkte själv handla på mig tillbehören i helgen.
Rätta mig gärna om något är fel och skriva gärna en kort "recension" om ni äger något av detta. Jag tar inget ansvar för om produkterna passar eller är lämpliga för sous vide, så kolla detta innan ni slår till.

Kantiner/lådor/boxar:
Jula, finns i olika storlekar. Just nu nedsatt pris. Finns lock att köpa till. Klarar -40° till +120°, livsmedelsgodkänd:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...
Lock: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/forvaring/forvaring...

Ikea plastlåda "Gles": https://www.ikea.com/se/sv/p/gles-lada-svart-60429287/

Rostfri kantin, sous vide set: https://sousvideshop.se/produkter/87-sous-vide-kar/877-staal-...

Plast kantin med lock (finns i fler storlekar): https://www.kitchenlab.se/p/kantin-gn-12-med-lock-anova/

Sous vide cointainer set: https://www.kitchentime.se/p/sous-vide-container-set-11l-6932... alternativt https://www.kitchenlab.se/p/sous-vide-magnet-container-set/

Om du redan äger en gryta du gillar kanske detta lock kan vara intressant att skära ut ett hål i: https://www.ikea.com/se/sv/p/klockren-universallock-set-om-3-...

Har du tillgång till en 3d-skrivare kanske detta är intressant, ska passa Anova: https://www.thingiverse.com/thing:3207200

Ställning/rack för dina påsar när du använder sous vide:

Ikea: https://www.ikea.com/se/sv/p/variera-grytlockshallare-rostfri...
Eller: https://www.ikea.com/se/sv/p/rinnig-tallriksstaell-70387258/

Kitchen lab: https://www.kitchenlab.se/p/sous-vide-rack-stallning-for-sous...

Vakuum påsar/rullar:

Påse: https://www.lundgrensskafferi.se/produkt-kategori/forpackning...

Påse: https://vakuumkungen.se/front-page/56-vakuumpasar-praglade

Påse: https://www.xxl.se/obh-nordica-food-sealer-bags-pasar-for-vak...

Påse: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matf...

Påse: https://www.clasohlson.com/se/Frys--vakuump%C3%A5sar-f%C3%B6r...

Rulle: https://www.kitchentime.se/p/vakuumrullar-20300cm-4-rullar

Rulle: https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/koksartiklar/matf...

Rulle: https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/koksapparat...

Brännare:

Brännare: https://www.kitchentime.se/p/proffsbrannare-med-grillfunktion

Det här inlägget är så fruktansvärt bra!
Tack för sammanställningen, nu fick jag tummen ur och skrev en inköpslista till helgen.

Hoppas apparaten anländer idag men misstänker att det blir efter helgen då senaste status är "Arrived at the CityHub".

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Ackaman:

Det här inlägget är så fruktansvärt bra!
Tack för sammanställningen, nu fick jag tummen ur och skrev en inköpslista till helgen.

Hoppas apparaten anländer idag men misstänker att det blir efter helgen då senaste status är "Arrived at the CityHub".

Tack för feedbacken, kul att det uppskattas

Samma dag jag fick status "Arrived at the CityHub" (igår). Så fick jag också ett sms där jag kunde välja att boka hemkörning eller hämta det hos ombud. Jag valde att hämta det hos ombud (eller ombud och ombud, det är deras centrala lager i Karlstad där de även har en servicepoint) och fick ett sms direkt efter att paketet var redo att hämtas upp. Så jag håller tummarna för att du får äta din första egen sous vide:ade rätt i helgen

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d