Permalänk
Medlem

Nybygge som behöver lite råd.

Hej Forum

I min ungdom fanns det inga pengar för varken spelkonsol eller SpelPC.
Visst hade vi PC hemma och ofta hyfsade specs för den tiden men aldrig så man kunde köra något "rejält"
Nu vill man dum som man är ge det till sin son såklart.

Jag vill att det dock ska bli en "utbildande" upplevelse där han och jag kan lära oss lite om hur man bygger
en dator och vad den innehåller. Nu vill jag inte att ni ska tro att jag är helt bakom flötet då jag har till trots "hyfsad" koll
på vad man bör ha.

Jag har bestämt mig för vilka delar som ska ingå i bygget och det är som följer.

Chassi: Phantek 400A (den med mesh front)
Moderkort: MSI X570 Tomahawk
Minne: Corsair Vengeance RGB Pro 2x8GB
PSU: Cooler Master MWE Bronze V2 750W
SSD: Samsung EVO Plus M2 1TB
Grafikkort: AMD 6800
Processor: AMD Ryzen 5600X (Om jag får tag på en, det som saknas)

Jag undrar nu om det är något jag ska tänka på att jag behöver INNAN jag börjar bygga.

tar gärna råd på bygget i sig. Har jag tänkt rätt?
Extra kablar, kabelskydd,?
Det ingår 3 fläktar i fronten på lådan. Ska jag köpa en till som jag sätter bak till eller på toppen? (Isåfall kan någon ge mig råd på vilken?)
CPU kylare annan än den som ingår, behövs det? Råd på vilken?
Verktygsset för datorbygge, något som kan rekomenderas?
Något annat jag missat eller glömt?

tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ser ut som hyfsat komponentval. Inte exakt vad jag skulle valt, men inte heller något som är uppenbart tokigt.

Du borde få med alla kablar som behövs.
En extra fläkt i bak på lådan skadar knappast, men behövs troligen inte.
CPU kylaren som följer med borde duga. Visar det sig att du tycker den låter för mycket under last så går det ju alltid att byta senare.
Vad gäller verktyg för datorbygge, så behöver man egentligen inte mer än en stjärnskruvmejsel. Antistat-armband kan vara bra att ha också för att minimera risken för problem från statisk elektricitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ser ut som hyfsat komponentval. Inte exakt vad jag skulle valt, men inte heller något som är uppenbart tokigt.

Du borde få med alla kablar som behövs.
En extra fläkt i bak på lådan skadar knappast, men behövs troligen inte.
CPU kylaren som följer med borde duga. Visar det sig att du tycker den låter för mycket under last så går det ju alltid att byta senare.
Vad gäller verktyg för datorbygge, så behöver man egentligen inte mer än en stjärnskruvmejsel. Antistat-armband kan vara bra att ha också för att minimera risken för problem från statisk elektricitet.

Får man fråga vad du inte valt av det som jag valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yankee82:

Får man fråga vad du inte valt av det som jag valt?

Främst ett annat nätagg av erkänt bra kvalitet. Drar ju upp priset lite dock. (T.ex. Seasonic Focus GX 650W, eller BeQuiet! Pure Power 11 600W. 600W borde räcka bra till det bygget)
Skulle dessutom antagligen valt en Kingston A2000 SSD istället - aningen lägre prestanda vilket du knappast märker i praktiken, men bättre pris.
Antagligen andra minnen också - inte minst för att jag är ointresserad av RGB lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Främst ett annat nätagg av erkänt bra kvalitet. Drar ju upp priset lite dock. (T.ex. Seasonic Focus GX 650W, eller BeQuiet! Pure Power 11 600W. 600W borde räcka bra till det bygget)
Skulle dessutom antagligen valt en Kingston A2000 SSD istället - aningen lägre prestanda vilket du knappast märker i praktiken, men bättre pris.
Antagligen andra minnen också - inte minst för att jag är ointresserad av RGB lösningar.

PSU var väl den delen som jag kände lite så med. Men fick rådet att ha lite mer kräm i PSU för att kunna lättare uppgradera annat.
Men var inte helt bevandrad i Brons/Guld/Titan klassificeringarna heller så kanske tar en titt på om man ska byta den till annan.

Gällande SSD så var jag lite inne på samma bana som dig men Black friday och rabatten på disken fick avgöra.
Kommer att vid senare tillfälle installera någon till Sata Disk som är lite billigare.

Gällande minnena så valdes de nästan enkommet pga RGB. Sonen vill ha så mycket RGB som det går...typ.

Tack för input!