Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trisse_123:

Är det så viktigt med självtömning?

Viomi kräver ju både påsar och vips för moppningen som bara går att använda en gång. Visst jag köper att det är smidigt, men samtidigt går det varit väldigt skönt att inte behöva köpa påsar

Jag min roborock parkerad under soffa, det skulle inte gå med självtömning.

Man behöver ju ändå göra rent borstarna ibland. Kanske inte varje dag men ett par gånger i veckan om man har djur och flickvän som fäller

Samtidigt förstår jag lockelsen.

Hade min roborock gått sönder hade jag åkt och köpt en ny direkt, kan inte säga att jag har stenkoll på de senaste just nu, men de nya Xiaomis med bättre moppfuktion ser väldigt lockande ut. Alltså de som har elektrisk justering av vattnet samt Y mopping.

Jag har båda dom grejerna på min och tycker ändå det känns för mycket som en gimmick för att jag ska orka hålla på med det.

Du ska flytta undan möbler, mattor för att den ska komma åt ordentligt och ha det så medan den gör sin grej, fylla på vattentank, skölja ur trasan mellan rummen om den inte bara ska dra runt skiten. Tömma vattentank för att slippa oroa dig för läckage. Den tar inte hand om fläckar eller nånting som är intorkat.

Som dammsugare sköter den sig mer eller mindre själv men som mopp krävs för mycket passning. Det går snabbare och blir bättre resultat om jag bara tar en hink och moppar själv. Det är ju ändå inget man gör särskilt ofta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Jag har båda dom grejerna på min och tycker ändå det känns för mycket som en gimmick för att jag ska orka hålla på med det.

Du ska flytta undan möbler, mattor för att den ska komma åt ordentligt och ha det så medan den gör sin grej, fylla på vattentank, skölja ur trasan mellan rummen om den inte bara ska dra runt skiten. Tömma vattentank för att slippa oroa dig för läckage. Den tar inte hand om fläckar eller nånting som är intorkat.

Som dammsugare sköter den sig mer eller mindre själv men som mopp krävs för mycket passning. Det går snabbare och blir bättre resultat om jag bara tar en hink och moppar själv. Det är ju ändå inget man gör särskilt ofta.

Med moppfunktionen så ska man inte ha trasan på om den inte ska moppa. Och så har den ju "no-mop zones" i appen. Det har generellt funkat riktigt bra för mig att bara köra en zon eller ett rum när det skulle behöva moppas, en Zone-Cleaning med x3 och max moppning så har den tagit alla fläckarna på golvet i mitt kök, förutom dom som är längs in i hörnen såklart. Man behöver ju inte moppa alltid ändå.

Håller med om att självtömning inte riktigt behövs. Tar inte så långt tid att tömma, och efter de första 4-5 gångerna den städat så fylls den inte upp mycket.

Det ända problemet jag haft hittils med min S5 Max är gamla mattor med extremt långa fransar. (15-20cm eller mer.)

la till självtöming
Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av trisse_123:

Är det så viktigt med självtömning?

Viomi kräver ju både påsar och vips för moppningen som bara går att använda en gång. Visst jag köper att det är smidigt, men samtidigt går det varit väldigt skönt att inte behöva köpa påsar

Jag min roborock parkerad under soffa, det skulle inte gå med självtömning.

Man behöver ju ändå göra rent borstarna ibland. Kanske inte varje dag men ett par gånger i veckan om man har djur och flickvän som fäller

Samtidigt förstår jag lockelsen.

Hade min roborock gått sönder hade jag åkt och köpt en ny direkt, kan inte säga att jag har stenkoll på de senaste just nu, men de nya Xiaomis med bättre moppfuktion ser väldigt lockande ut. Alltså de som har elektrisk justering av vattnet samt Y mopping.

Där sa du något! Jag har varit så fast inriktad på självtömning i ett helt år nu, att jag glömt bort fördelen med att ha den under soffan Men okej, om jag nu skulle satsa på en ren robotdammsugare, är det Roborock som gäller då?

Jag har två tydliga krav, min nuvarande Roomba uppfyller ett av dom: perfekt städning på mattor och bra navigering. Vad mer än Roborock finns att välja på då?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Där sa du något! Jag har varit så fast inriktad på självtömning i ett helt år nu, att jag glömt bort fördelen med att ha den under soffan Men okej, om jag nu skulle satsa på en ren robotdammsugare, är det Roborock som gäller då?

Jag har två tydliga krav, min nuvarande Roomba uppfyller ett av dom: perfekt städning på mattor och bra navigering. Vad mer än Roborock finns att välja på då?

Har tyvärr bara ägt en Roborock S5 Max, så kan inte säga något om dom andra. Men sjukt nöjd med denna. Dock finns där en kanal på youtube som heter Vacuum Wars som gör massor av genomförliga tester av robotdammsugare. Tror nog den kan hjälpa dig!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Har tyvärr bara ägt en Roborock S5 Max, så kan inte säga något om dom andra. Men sjukt nöjd med denna. Dock finns där en kanal på youtube som heter Vacuum Wars som gör massor av genomförliga tester av robotdammsugare. Tror nog den kan hjälpa dig!

Det var bl.a Vacuum Wars som fick mig att köpa en Roomba S9+

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Köpte en "Lenovo T1 Pro" med tömning från inet på BF för 2999kr för att ersätta min gamla Xiaomi mi robot vacuum. Appen var minst sagt motbjudande att komma igång med men när allt var inställt så fungerar maskinen bra. Mycket tystare än min gamla Xiaomi, förutom när den tömmer sig då xD.

Antar att Ecovacs T8 är snäppet vassare men frågan är väl hur mycket bättre den är.

Lenovon är vad jag förstått en rebrand på Proscenic m7 pro.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det var bl.a Vacuum Wars som fick mig att köpa en Roomba S9+

Där ser man! Av vad jag fått reda på när jag gjorde min research var att Roborock hade den bästa sug/upplockningsförmågan och en av de bästa navigeringarna. Jag hoppas du hittar den du letar efter!

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det var bl.a Vacuum Wars som fick mig att köpa en Roomba S9+

Fungerar din Roomba S9+ bra nu ? funderar på att köpa en begagnad på ebay.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bAkewelle:

Fungerar din Roomba S9+ bra nu ? funderar på att köpa en begagnad på ebay.

Nej, jag fick krypa till korset och är idag en stolt ägare av Roborock! Efter mycket påtryckningar här så valde jag att prova en Roborock, och kan med facit i hand 2 år senare konstatera att Roborock har kommit längre i utvecklingen än iRobot har gjort. Se bara på S7 MaxV Ultra, den är som tagen ifrån 20 år in i framtiden!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Nej, jag fick krypa till korset och är idag en stolt ägare av Roborock! Efter mycket påtryckningar här så valde jag att prova en Roborock, och kan med facit i hand 2 år senare konstatera att Roborock har kommit längre i utvecklingen än iRobot har gjort. Se bara på S7 MaxV Ultra, den är som tagen ifrån 20 år in i framtiden!

Bra, då kollar jag då på Roborock.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Medlem

En laddningsfråga!
Har problem med laddning Eller annat. Efter laddning går maskinen i 20- 60 sekunder. sedan vill den ha laddning. Efter laddning 17,4 volt. då den arbetat en kortstund och vill återigen ha laddning ligger spänningen på16,4 volt
Slutsats:
Kan väl inte vara fel på batteriet?
Kan felet vara i maskinens elektronik?
Någon som varit med om detta?