Problem med överklockning av 10600k på gigabyte z490 ud

Permalänk

Problem med överklockning av 10600k på gigabyte z490 ud

Hej allihopa .
Tänkte kolla med om någon här inne har en lösning på mitt problem
Ja har försökt överklocka min 10600k
Men hur mycket ja än försöker så vägrar den gå över 4.8 . Det är turbo mode med xmp profilen aktiv . Har försökt allt men inget hjälper den vägrar att ändra multipli på cpun .den är inte varm på något sätt och har senaste bios .vad har jag missat .vore tacksam om någon vänlig människa vet svaret
Mvh/Mattias

Permalänk

Jag håller precis på att klocka med samma uppsättning. Testa denna guide:
https://www.hisevilness.com/articles/technology/intel-i5-ocin...

Jag har min nu i 5 Ghz 1,25V. -1 AVX. Jag ändrade inte exakt allt där enligt guiden, men det mesta. Jag får den inte helt stabil däremot till 100 % i alla tester. Minnena i 4400 Mhz och troligen där något spökar, men jag ska testa mer. De är enligt speccs, ej överklockade extra.

Edit: Justerat länken. Samt med minnena i 2133 Mhz (standard) så är allt helt stabilt. Samt mkt lägre spänning på SA och IO. Testa följ den guiden så ska det fungera. En sak jag glömde justera först när jag testade utan guide var CPU LLC samt att jag hade spänningen på ett annat läge än "Override mode" till CPU. När jag ändrade de kom jag upp i 5 Ghz utan problem men ska nog stanna där ändå. I Linpack Xtreme drar den kring 170W i ena läget av testet och blir 80-90 grader så det är på gränsen här för min del med min kylare. Många andra tester drar den omkring 100W och fläkten behöver då inte varva upp så mycket så för spel skulle det gå fint att klocka lite högre.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |