ISP leverantör - Stabilt /bra för gaming

Permalänk
Medlem

ISP leverantör - Stabilt /bra för gaming

Tjenare,

Jag letar efter en ISP:N som är stabilt där man får ut det man betalar för och bra för gaming. Just nu under 2020 pandemin så använder flera internet och upplever att Bahnhof inte levererar så bra längre i mitt område. Mitt stadsnät tillhör Itux - Göteborg Framtiden.

Jag satt o funderade på om man ska köra Ownit eller Bredband2 ist? Hastighet för mig spelar inte så stor roll, kan köra 100/10, det blir bra för mig

Permalänk
Medlem

Telia/Telenor som gäller om du vill ha bra peering och svarstider mot diverse andra leverantörer, speciellt mot Europa.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Telia är helt klart #1 om du ska spela.

Du kan förbättra din upplevelse hos Bahnhof genom att få publik IP dock. Även om det kan ta några dagar innan supporten fixar det (Bahnhof har tyvärr sämst/nära sämst support i landet).

Spelar du bara ett spel kan du säkert hitta just den som är bäst för dig. Men överlag så kommer Telia vinna. Speciellt om du spelar på servrar i Europa.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Just nu spelar jag på Xbox, mesta del Call of Duty eller Battlefield. Matchmaking placerar mig på nån server i EU och jag har upplevt det har vart så j"kla kasst nu på siståne. Telia kostar en peng det är det, men de andra leverantörerna, de är inget bra alltså?

Permalänk
Medlem

One vote for Telenor, I am an international user, i think Telenor provides a good international bandwidth for my work.
I have been customer of Bahnhof, Bredband2, Telenor, I like Telenor most so i didn't switch to Comhem even they offer more bandwithd with the same price.

I have heard from my friends that Telia is good as well, but i got stuck with Itux where Telia is not an opiton.

Permalänk
Medlem

Ownit hyr väl in sig på Telenor så det är väl "rätt" samma sak eller Att telenor få högre prio än Ownit kunder? Jag hade en gång Comhem och upplevde det var också random efter runt 16.00 tiden när folk började komma hem från jobben. Ping spikes o sk"t och även hastigheten kunde vara sjuk random ibland hos Comhem, detta var via deras kabeltv då

Permalänk
Medlem

Min personliga erfarenhet är att det är mer eller mindre samma från olika isp. Jag hade en gång tre olika isp på en månad och passade på att mäta lite. Jag kommer inte ihåg siffrorna men de var i stort sett identiska.

Jag hade valt den billigaste om jag inte hade några speciella krav. T.ex. publikt ip, vpn eller någon annan tjänst.

Halebop har haft 250/250 (+cmore) gratis i fem månader för att locka nya kunder. De erbjuder även publikt ip enligt deras support.

Och ja, det är gratis. Inga dolda avgifter, ingen bindningstid. Enda nackdelen är väl att man måste komma ihåg att säga upp cmore...

Skrivet av BergEr:

Telia är helt klart #1 om du ska spela.

Du kan förbättra din upplevelse hos Bahnhof genom att få publik IP dock. Även om det kan ta några dagar innan supporten fixar det (Bahnhof har tyvärr sämst/nära sämst support i landet).

Spelar du bara ett spel kan du säkert hitta just den som är bäst för dig. Men överlag så kommer Telia vinna. Speciellt om du spelar på servrar i Europa.

Kommer man med sådana (Telia = #1) påståenden ska man också backa upp dem. Tycker jag i alla fall.

Angående Bahnhofs kundtjänst har de alltid varit hjälpsamma för mig, någon gång fick jag i förbifarten hjälp med något som inte alls var i deras område. Enda nackdelen är att telefonkön brukade vara jävligt lång, men sätter man telefonen i högtalarläge och gör annat så brukar det inte vara något problem.

Att skaffa en publik ip kan man göra via nätet hos Bahnhof. Sök på deras hemsida för info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Kommer man med sådana (Telia = #1) påståenden ska man också backa upp dem. Tycker jag i alla fall.

Telia är den enda svenska "Tier 1 network" operatören. Dom äger väldigt mycket infrastruktur som bygger upp internet. Telia har garanterat bäst routing från Sverige.

Telia Carrier håller för närvarande första postitionen i den globala Internet-backbone rankingen och från och med januari 2018 står Telia Carriers kunder för mer än 53% av de globala internetrötterna.

___________________

Our network now stretches 67,000 kms across Europe, the US and Asia and lets you connect directly to more than 2,000 wholesale customers in more than 120 countries. AS1299 is currently the #1 ranked global IP backbone and with more than 450 local access partners around the world, we are the backbone of your business, wherever you are.

(https://www.teliacarrier.com/about-us.html)

____________________

The company's customer base is mainly wholesale and includes the telecoms service providers ViaSat and Rostelecom, the content providers Facebook, Twitch, Activision Blizzard, and the content delivery networks CDNetworks.

Visserligen info tagen från Wikipedia också, men det brukar vara ok info därifrån.

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft både Telia, Bredband2. Hade aldrig problem med Telias tjänst men kundtjänsten var sådär minst sagt. Jag blev så paff av deras hantering att jag var tvungen att spara chattkonversationen, detta är mitt första meddelande och förklarar det mesta bra. Fick 100 kr avdrag på fakturan, yay. Täckte bensinen till uthämtningsstället i alla fall.

"Jag chattade in för ett par veckor sedan för att göra en simpel flytt av mitt fiber till en ny lägenhet. Agenten jag pratade med då la då 2 stycken beställningar på 2 stycken routrar. Han lovade även att jag skulle få en retursedel för att skicka tillbaka den jag redan hade. (av någon oförklarlig anledning behövdes det beställas en ny trots att jag redan hade en likadan?)

Någon retursedel kom aldrig. Jag chattade också tillbaka för att fråga varför det fanns två stycken beställningar, agenten jag pratade med då sa att den ena var av beställningarna var ett misstag och den var makulerad. Ett par dagar gick, och sen visade det sig att båda hade skickats ut ändå. Så jag hade därmed 3 routrar. Jag chattade in igen och blev tillsagd att hämta ut den ena och skicka tillbaka den andra vilket jag gjorde andra veckan."

Hur de lyckas ge mig 3 routrar av samma modell och ingen retursedel är bortom min förståelse.

Sedan bytte jag till Bredband2 när vi fick öppen fiber då de är mycket billigare och jag har helt ärligt inte märkt någon skillnad alls, det har aldrig legat nere. Angående att Telia har bästa routing osv, det är knappast man märker av vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajkzy:

Ownit hyr väl in sig på Telenor så det är väl "rätt" samma sak eller Att telenor få högre prio än Ownit kunder? Jag hade en gång Comhem och upplevde det var också random efter runt 16.00 tiden när folk började komma hem från jobben. Ping spikes o sk"t och även hastigheten kunde vara sjuk random ibland hos Comhem, detta var via deras kabeltv då

Nej, Ownit "hyr" inte in sig. Telenor äger Ownit.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Det finns flera faktorer som gör att man upplever dåligt internet, i ditt fall tror jag det är länken från ditt stadsnät till din nuvarande ISP.
Så byt till Ownit är min rekommendation. Funkar det inte bra? byt igen. Det är enkelt att byta och ibland får man tom lite rabatt som ny kund. Det kan så klart vara ett kasst stadsnät också men det är mindre troligt och svårare att åtgärda som konsument.

Bahnhof är inte dåliga, men de kan ha usla länkar till vissa stadsnät som kan bli överbelastade vissa tider på dygnet.