Permalänk
Medlem

Bensin eller el nästa gång?

Snart dags att byta bil igen. Frågan är vad man ska köra på. Brukar ha bilarna ca 4 år.

Alla säger att el är framtiden. Alla tillverkare och länder säger att de ska slipa bensinare ganska snart. Alla säger att begagnat marknaden för bensinare när jag säljer om 4-5 år kommer vara skräp...
...men det byggs inga laddstolpar?

Vad är era reflektioner kring detta? Kommer det bli en plötslig boom av stolpbyggande nästa år? Och tänk på att Sverige inte endast består av Stockholm innerstad och köpcentrum

*PS, hybrid är fegt, vill ha ett svart/vitt svar, inga gråskalor

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Beror på ditt körmönster, imo.

Om den absoluta majoriteten av ditt körande är mellan hemmet och annat plats, och du klarar dig på att ladda hemma, är elbil ett givet val.

Om du kör lite (eller som vi: 1 500 mil per år, men medianresan är 20 mil) och inte har möjlighet att ladda på vägen eller på destinationen, bensin.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Tesla no contest.
Bra utbyggt supercharger nätverk. Detta plus ladda hemma har gjort det så otroligt bekvämt för vår del.
Kör man längre planeras stopp in för 45 min laddning (halva tiden med gen3 stolpar) vid behov.

Ingen tankning.
Inga servicebokningar etc som "måste" utföras pga fossildelar som konstant går sönder.

Optimalt är troligen fortfarande leasing i cirka 4 sen sälj. Smidigast är via jobb typ förmånsbil el dylikt.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Hade jag kunnat ladda "hemma" dvs på parkeringen så hade jag absolut övervägt elbil även om det är en hygglig kostnad i anskaffning medans bensinare går att hitta rätt billigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Diesel!!
Rädda innerstaden, eller rädda miljön?

Det är riktigt synd för miljön att diesel är så politiskt inkorrekt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Snart dags att byta bil igen. Frågan är vad man ska köra på. Brukar ha bilarna ca 4 år.

Alla säger att el är framtiden. Alla tillverkare och länder säger att de ska slipa bensinare ganska snart. Alla säger att begagnat marknaden för bensinare när jag säljer om 4-5 år kommer vara skräp...
...men det byggs inga laddstolpar?

Vad är era reflektioner kring detta? Kommer det bli en plötslig boom av stolpbyggande nästa år? Och tänk på att Sverige inte endast består av Stockholm innerstad och köpcentrum

*PS, hybrid är fegt, vill ha ett svart/vitt svar, inga gråskalor

Var bor du i landet? Vad har du för möjligheter att ladda? hur mycket kör du per dag/vecka? Kör du ofta sträckor på över 30 mil över dagen? släpkärra? trailar båt för fiske?
Elbil är i dagsläget ett bra alternativ ifall du bor i hus med möjlighet till egen laddare och inte kör längre sträckor varje dag, Kör du långa sträckor ofta fungerar inte elbil optimalt tack vare all tid som försvinner vid laddning. tar du 3 semesterveckor till fjällen varje år fungerar det ju, men åker du långa sträckor varje månad, kommer du säkert tröttna.
Samma sak med släpkärra, här är både vikten ett problem, att du har möjlighet att dra ett släp fast du kan ej lasta det då maxlasten blir för hög ALT att du bara kan köra 1-2 mil innan strömmen tar slut.

Risken är att det kommer bli högre elbilskatt inom några år ifall inkomsten från bränsle försvinner, det är en förjävla bra inkomstkälla för staten.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Risken är att det kommer bli högre elbilskatt inom några år ifall inkomsten från bränsle försvinner, det är en förjävla bra inkomstkälla för staten.

Agreed, men det löser dom med någon variant av kilometerskatt, så "snart" kommer hela det ekonomiska incitamentet med elbil/plug-in hybrid försvinna.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem

Svårt att säga. Elbilarna har ju precis börjar få lite traction, räknar med att det kommer ske ganska mycket inom just elbrilsbranschen de kommande åren. Så en bil du köper idag kan vara rejält förlegad redan om 5-10 år och därmed tappat mer värde än vad en bil vanligtvis gör.

Sen som det redan nämnts, det spelar stor roll vart du bor, hur du kör etc. Bor du på landet och kör på större vägar hade jag övervägt diesel. För stan är det el. Är det både och är väl bensin en vettig kompromiss.

Permalänk
Medlem

Jag pendlar ca 10 mil om dagen bor i en hyreslägenhet kan glömma elbilen så för mig är elhybriden mitt alternativ är sugen på nya Toyota Rav 4 den har låg skatt drar lite soppa..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Agreed, men det löser dom med någon variant av kilometerskatt, så "snart" kommer hela det ekonomiska incitamentet med elbil/plug-in hybrid försvinna.

Jag har precis beställt en Audi A6 TFSI-e med megalång väntetid. SKa få den typ i Mars-April. Sen kom miljöpartiets förslag om att typ straffbeskatta ALLA hybridbilar "because of reasons" så skatteklippet försvann kan man ju säga TROTS att jag kommer åka alla arbetsdagar på ren el om jag räknat rätt. Bor i hus och har laddning hemma.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Avstängd

Som alla andra säger så beror det helt på din situation. Har du möjlighet att ladda hemma eller nära hemmet (eller på jobbet) är en elbil generellt en väldigt bra affär. Så länge du inte behöver åka rätt extrema sträckor ofta förstås, eller dra tunga släp eller så.

Jag överväger en elbil som nästa bil trots att jag inte kan ladda hemma då det finns långsamma publika laddare hyfsat nära med ok priser. Det lär inte bli en superaffär för mig ekonomiskt men lite billigare än bensin eller diesel blir det ändå, och jag slipper ju malus-skatten som är rätt saftig redan och lär bli ännu högre. Att köpa en till ny bensinbil känns inte som ett alternativ för mig, däremot kanske jag istället väljer en lite äldre bensinbil nästa gång för att satsa på elbil lite senare istället, det beror på min ekonomiska situation och hur utvecklingen går med publika laddstolpar (och deras pris) och så.

Skrivet av Jejk0b:

Agreed, men det löser dom med någon variant av kilometerskatt, så "snart" kommer hela det ekonomiska incitamentet med elbil/plug-in hybrid försvinna.

Jag tror vi kommer fortsätta ha ekonomiska incitament ganska länge, åtminstone tills merparten av försäljningen är elbilar. Sen kanske de inte kommer att vara lika stora framöver, det är ju lite konstigt att det allmänna ska ge bidrag till någon som köper exempelvis en Taycan för 1,5 miljoner. 60 000 i bonus lär inte påverka den personens ekonomi särskilt liksom. Men att välja exempelvis en Id3 istället för en Golf kommer att vara billigare under lång tid då det är enda sättet att skynda på övergången till fossilfritt.

Skrivet av Baxtex:

Svårt att säga. Elbilarna har ju precis börjar få lite traction, räknar med att det kommer ske ganska mycket inom just elbrilsbranschen de kommande åren. Så en bil du köper idag kan vara rejält förlegad redan om 5-10 år och därmed tappat mer värde än vad en bil vanligtvis gör.

Sen som det redan nämnts, det spelar stor roll vart du bor, hur du kör etc. Bor du på landet och kör på större vägar hade jag övervägt diesel. För stan är det el. Är det både och är väl bensin en vettig kompromiss.

Elbilar verkar hålla andrahandsvärdet bättre än bensinbilar än så länge. Folk betalar ju mer än nypris för en del bilar som är ett par år gamla liksom. Men visst kan tekniken ta stora steg framåt och på så vis göra dagens elbilar relativt sämre, men händer det så lär inte en bensinbil vara direkt het på marknaden heller.

Permalänk
Medlem

att man ska slippa skatt på en elbil är ju bara dumt att tro det kommer bli en sak de kommer hålla. när de byggt ut elnäten så det klarar alla laddbilar 2080 så ska ni se att det blir lika hög skatt på elbilar som dagens bensin/diesel bilar! pengarna måste rulla in!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge du kan ladda hemma eller på jobbet (räkna även in publika stolpar nära båda) så skulle jag personligen säga el. Kan du inte det försvinner ju stor del av det sköna med elbilen, att slippa ta sig tid för att "tanka". Ju mer du kör per år desto bättre ser ju dessutom kalkylen ut.

Laddstolpar byggs dessutom hela tiden, utbudet växer väldigt snabbt och valmöjligheterna är mycket större än för 3 år sedan när jag skaffade första elbilen. Redan då var det stort utbud men snabbladdare var det bara Tesla hade tillräckligt av, nu är det bättre på den fronten också.

Kommer inte gå från el i första taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Tesla no contest.
Bra utbyggt supercharger nätverk. Detta plus ladda hemma har gjort det så otroligt bekvämt för vår del.
Kör man längre planeras stopp in för 45 min laddning (halva tiden med gen3 stolpar) vid behov.

Ingen tankning.
Inga servicebokningar etc som "måste" utföras pga fossildelar som konstant går sönder.

Optimalt är troligen fortfarande leasing i cirka 4 sen sälj. Smidigast är via jobb typ förmånsbil el dylikt.

Tesla Superchargers är kul när man får stå och vänta på 15 taxibilar i 2 timmar för att ladda sin bil.

Kan man inte ladda hemma/på jobbet och man har tider att passa så är det en obrukbar bil, kan man det så är det ju ett OK.

Teslas laddningsstationer är verkligen inte bra utbyggt i Sverige... Rent av uruselt.

Och angående service... antar att din Tesla bromsar med hjälp av svart magi istället för bromsar och svävar i luften med antigravitation och inte alls på hjul/hjulupphängning och alla andra möjliga "fossildelar" som slits ut.

En Tesla bör alltså servas precis som alla andra bilar, minus delar för olja/bränsle.

Speciellt viktigt i Sverige pga klimatet och allt salt vi öser på vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tesla Superchargers är kul när man får stå och vänta på 15 taxibilar i 2 timmar för att ladda sin bil.

Ja det har aldrig hänt i Sverige så det är bara skitsnack. Har aldrig fått vänta på resa under 3 års tid faktisk och nu är de inne i en stor utbyggnadsfas så det växer snabbt med ännu snabbare laddare.

Permalänk
Avstängd

Bensin helt klart.

Permalänk
Medlem

El alla dagar i veckan!
Det är nytt, dvs roligt, det är bättre för klimatet, renare luft, det är tystare och mycket roligare.

Ska själv byta och det kommer bli en VW ID.4

Permalänk
Medlem

Beror väl på var man bor och vad det finns för infrastruktur för laddstolpar tillgängligt och dina körvanor. Köpte ny bil i år själv men blev bensin ännu pga det är ganska obefintlig tillgång på laddstolpar i Finland överlag (men sen ville jag ju ha just Mazda 3 som oxå var stark bidragande orsak) även om mitt körande skulle passa bättre än medel för el men det börjar nu sakta men säkert ske förbättring på den punkten också så räknar om typ 5 år blir det nog säkert dags för elbil.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Du får köra på Tesla Model S Model 3 har jag ett personligt hat mot, inget fel egentligen på den, tror jag.
Skall du ha en rolig bil som går på bensin eller diesel så blir du straffad av staten för att du köper en ny bil, av bonus malus.

Permalänk
Medlem

Beror helt på var du bor. Om man kan få upp en 20A laddbox hemma och har körmönstret för det så tycker jag att man kan satsa på en elbil. Annars skulle jag nog satsat på en diesel om man kan med skatten.

Jag bytte bil i början på året och valde faktiskt en elhybrid (Toyota Corolla Touring) då vi inte kan ladda hemma. Nöjd med den än så länge. Andrahandsvärdet var något jag kände att jag inte kunde gissa på, så jag sköt problemet på framtiden genom att leasa bilen. Inte det mest ekonomiska men det är skönt att slippa tänka på restvärdet. Det är i princip som att äga en bensinbil, bara det att den drar 1-2 deciliter mindre per mil. Ska sägas att jag är lite skeptisk till hyrbidkonceptet, men jag kunde inte med att betala 6-7k extra skatt om året för en dieselbil med liknande prestanda. Ekonomikalkylen trillade över till hybridens fördel som det var just nu.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av talonmas:

Snart dags att byta bil igen. Frågan är vad man ska köra på. Brukar ha bilarna ca 4 år.

Alla säger att el är framtiden. Alla tillverkare och länder säger att de ska slipa bensinare ganska snart. Alla säger att begagnat marknaden för bensinare när jag säljer om 4-5 år kommer vara skräp...
...men det byggs inga laddstolpar?

Vad är era reflektioner kring detta? Kommer det bli en plötslig boom av stolpbyggande nästa år? Och tänk på att Sverige inte endast består av Stockholm innerstad och köpcentrum

*PS, hybrid är fegt, vill ha ett svart/vitt svar, inga gråskalor

Sitter i samma funderingar, fast kanske ytterligare nåt år bort.
Eftersom vi har villa med 3-fas utdraget i garaget känns det som att elbil är det nya nu. De håller också på att bygga ny parkering vid jobb med laddstolpar, vilket ytterligare cementerar min uppfattning.
Det jag inte vet däremot, är VILKEN elbil man bör köpa. I det stora hela känns ju Tesla inte riktigt som en medelsvensson familjebil, om man jämför med den Ford Mondeo (2015) vi har idag. Det närmaste man kommer är väl Model X, men det är ett bastant hopp upp från de 200k vi gav för Fårrden...

Vad finns det egentligen för vettiga alternativ till Tesla, om man vill ha full-on elbil som ska funka som familjebil? Dvs, BMW i3 går ju fetbort, tex.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sitter i samma funderingar, fast kanske ytterligare nåt år bort.
Eftersom vi har villa med 3-fas utdraget i garaget känns det som att elbil är det nya nu. De håller också på att bygga ny parkering vid jobb med laddstolpar, vilket ytterligare cementerar min uppfattning.
Det jag inte vet däremot, är VILKEN elbil man bör köpa. I det stora hela känns ju Tesla inte riktigt som en medelsvensson familjebil, om man jämför med den Ford Mondeo (2015) vi har idag. Det närmaste man kommer är väl Model X, men det är ett bastant hopp upp från de 200k vi gav för Fårrden...

Vad finns det egentligen för vettiga alternativ till Tesla, om man vill ha full-on elbil som ska funka som familjebil? Dvs, BMW i3 går ju fetbort, tex.

Skoda Enyaq eller VW ID.4 kanske funkar?
Sen får du räkna på helhetskostnaden och inte bara inköp och restvärde och se om det funkar för dig.

Permalänk
Medlem

Varför byter man bil var 4:e år?

Permalänk
Hedersmedlem

Det behöver inte finnas laddstolpar överallt. Det är ju främst bra för laddhybrider där det inte är nödvändigt att ladda bilen, bara "bra om det går". Köper man en ren elbil vill man nog ha mer koll på laddningen, genom att se till att man har en laddningsstation hemma.

Har man möjlighet till det så finns det ju många fördelar med en elbil.

Har du behov av regelbundet långa resor, inte har tillgång till laddstolpar eller har möjlighet att installera en laddningsstation hemma, så är det ju svårt att argumentera för en elbil.

Det finns ju ett tredje alternativ, och det är att fundera på, behöver / vill du verkligen ha en ny bil? Precis som du är inne på så är det svårt att veta hur marknaden för begagnade bilar med förbränningsmotor kommer se ut framåt, risken är att du står där med en bil som är svårsåld till det pris du tänkt dig. Är det inte då ett tryggare och enklare val att sitta still i båten och se hur det utvecklar sig?

Personligen så köpte jag en äldre begagnad bil (en Volvo S40 2008 1,8F). Räknar med att få ut 5 år av den bilen innan den behöver säljas för en spottstyver eller skrotas, men den kan ju hålla längre också. Jag tänker att det är bättre att stå med en bil man räknar med att kunna skrota med ett gott samvete om 5 år med tanke på att vi inte vet hur marknaden framåt ser ut.

Det som talade mot elbil för mig var det höga inköpspriset, brist på vettigt begagnat (högt andrahandsvärde, negativt för mig i det här fallet), att jag inte pendlar med bilen (och därmed räknar med en ganska kort körsträcka per år, vilket gör det svårt att räkna hem fördelarna med en bil som är billigare i drift men dyrare i inköp), och att jag inte orkar kriga med min BRF just nu för att se om det går att ordna en laddningsstation. Det är därför jag valde en lite mer avvaktande approach.

Permalänk
Medlem

Ska flytta till nytt hus i bostadsrättsform, men husen är fristående. Har 20 amp säkring. Antar att jag kan installera 20 amp stolpe då?

Bor i förort till Göteborg och resorna är sällan längre än 1h bilväg.

Tycker att det pratas om elbilar hela tiden och att bensin är på väg bort, men det byggs knappt något. Ta bara svenska elnätet som exempel. Är ju bristningsgränsen som det är. Ska då alla miljoner bilar gå över till el? Ekvationen håller ju inte så känns mer som 30 år i framtiden innan el blir standard i Sverige.

Ska nog börja med att provköra några elbilar så jag vet vad det handlar om

Skrivet av Shudnawz:

Sitter i samma funderingar, fast kanske ytterligare nåt år bort.
Eftersom vi har villa med 3-fas utdraget i garaget känns det som att elbil är det nya nu. De håller också på att bygga ny parkering vid jobb med laddstolpar, vilket ytterligare cementerar min uppfattning.
Det jag inte vet däremot, är VILKEN elbil man bör köpa. I det stora hela känns ju Tesla inte riktigt som en medelsvensson familjebil, om man jämför med den Ford Mondeo (2015) vi har idag. Det närmaste man kommer är väl Model X, men det är ett bastant hopp upp från de 200k vi gav för Fårrden...

Vad finns det egentligen för vettiga alternativ till Tesla, om man vill ha full-on elbil som ska funka som familjebil? Dvs, BMW i3 går ju fetbort, tex.

Håller med, finns för få familjebilar. Vill ha en stor kombi på el men få bilar kan köra 60 mil. Är typ bara Tesla's stora för en mille.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hybrid?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Inom fyra år så kommer det säkerligen finnas en kilometerskatt på elbilen så den kommer löna sig mindre men säkert vara billigare än en fossilbil per mil.
Service måste väl även utföras på en elbil då det tydligen finns en del problem med bromsarna iallafall. Nu är texten ett par år gammal så kanske är problemet mindre nu för tiden. Har själv aldrig kört elbil så ingen egen referens.
https://www.motormagasinet.se/article/view/631734/darfor_ar_r...

Jag har själv beställt en ny förmånsbil och jag satsade på diesel då min körcykel inte riktigt passar för elbil. Hybrid hade inte heller gjort någon större skillnad. Dessutom tycks inte hybridbilarna heller vara några miljöhjältar som det tidigare sagts.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ny-studie-hybridbilar-slap...

Så det behövs mer info från TS för att ge ett bra svar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Ska flytta till nytt hus i bostadsrättsform, men husen är fristående. Har 20 amp säkring. Antar att jag kan installera 20 amp stolpe då?

Bor i förort till Göteborg och resorna är sällan längre än 1h bilväg.

Tycker att det pratas om elbilar hela tiden och att bensin är på väg bort, men det byggs knappt något. Ta bara svenska elnätet som exempel. Är ju bristningsgränsen som det är. Ska då alla miljoner bilar gå över till el? Ekvationen håller ju inte så känns mer som 30 år i framtiden innan el blir standard i Sverige.

Ska nog börja med att provköra några elbilar så jag vet vad det handlar om

Håller med, finns för få familjebilar. Vill ha en stor kombi på el men få bilar kan köra 60 mil. Är typ bara Tesla's stora för en mille.

Satsa på en äldre diesel eller bensin om du nu inte bara måste ha en sprillans ny bil. Låter inte som du kör varje dag och då max 5-7 mil per resa så antingen en begagnad hybrid eller en diesel. Årsmodell mellan 2013-2017 så kan du göra något annat kul för pengarna du sparar vid inköp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Ska flytta till nytt hus i bostadsrättsform, men husen är fristående. Har 20 amp säkring. Antar att jag kan installera 20 amp stolpe då?

Bor i förort till Göteborg och resorna är sällan längre än 1h bilväg.

Tycker att det pratas om elbilar hela tiden och att bensin är på väg bort, men det byggs knappt något. Ta bara svenska elnätet som exempel. Är ju bristningsgränsen som det är. Ska då alla miljoner bilar gå över till el? Ekvationen håller ju inte så känns mer som 30 år i framtiden innan el blir standard i Sverige.

Så farligt är det inte. Självklart kommer det att krävas investeringar i elnätet framöver men det är inte så illa som många framhåller. En del stora och väldigt storförbrukande fabriker har inte kunnat placeras på en del ställen men det är ju för att säkra elförsörjningen för befintliga användare inte för att kapaciteten är slut. Sen hade det förstås blivit problem om hundratusen laddstolpar ska installeras och användas imorgon i Malmö eller liknande, men det är ju inte vad som händer.

Citat:

Ska nog börja med att provköra några elbilar så jag vet vad det handlar om

Håller med, finns för få familjebilar. Vill ha en stor kombi på el men få bilar kan köra 60 mil. Är typ bara Tesla's stora för en mille.

Det är en kombiversion av Taycan på gång, men i jämförelse är ju Model X rena kapet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Ska flytta till nytt hus i bostadsrättsform, men husen är fristående. Har 20 amp säkring. Antar att jag kan installera 20 amp stolpe då?

Det är inte riktigt så det funkar. Skulle du dra 20 Ampere på alla 3 faser bara för att ladda bilen så har du inget kvar för resten av huset. Men överskatta inte heller hur mycket effekt du faktiskt behöver. Räkna på din genomsnittliga körsträcka per dag och se till att du kan ladda mer än det, så kommer batteriet i bilen jämna ut eventuella toppar.

Skrivet av talonmas:

Tycker att det pratas om elbilar hela tiden och att bensin är på väg bort, men det byggs knappt något. Ta bara svenska elnätet som exempel. Är ju bristningsgränsen som det är. Ska då alla miljoner bilar gå över till el? Ekvationen håller ju inte så känns mer som 30 år i framtiden innan el blir standard i Sverige.

Det är bara en tidsfråga tills det är löst. Sydvästlänken har ju blivit försenad ett otal gånger, men som jag förstått det kommer den lösa en stor del av de kapacitetsproblem med eltransmission som finns. Senaste budet är att den ska tas i drift 2021, frågan är ju om det håller.

Skrivet av talonmas:

Ska nog börja med att provköra några elbilar så jag vet vad det handlar om

Akta dig för det. Elbilar är ruskigt roliga att köra. Risken är övervägande att du fastnar för en sådan även om den är opraktisk för dig.

Skrivet av talonmas:

Håller med, finns för få familjebilar. Vill ha en stor kombi på el men få bilar kan köra 60 mil. Är typ bara Tesla's stora för en mille.

Varför ska du ha 60 mils räckvidd på bilen om du kör max en timme bort?